بازتاب کوچ در فیلم های قوم نگار ایران (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
مقدمه: کوچ عشایر شیوه ای از زندگی می باشد که همواره مورد توجه فیلم سازان و انسان شناسان است. ثبت این نحوه از زیستن در تاریخ سینمای قوم نگار سابقه طولانی دارد.هدف پژوهش: پژوهش حاضر با هدفی کاربردی نحوه بازتاب کوچ عشایر در فیلم های قوم نگار را مورد مطالعه و واکاوی قرار داده است و در تلاش است ضمن شناسایی مولفه های شاخص کوچ، در پاسداشت این فرهنگ و شناسایی الگوهای فیلم قوم نگار برای فیلم سازان معاصر موثر باشد.روش شناسی تحقیق: بر اساس مطلعه موردی، با رویکرد تحلیلی تفسیری است. از این روی ضمن مرور ادبیات پژوهش، از مصاحبه عمیق از افراد مختلف بهره گرفته شده است. نمونه گیری به صورت غیرتصادفی، و از کارشناسان در حوزه هنر، جغرافیا، فرهنگ و مخاطبان فعال تلویزیون صورت گرفته است. موردهای مطالعاتی شامل فیلم های«علف1925»، «شقایق سوزان1341»، «قوم باد، گوسفندها باید زنده بمانند1976»، «تاراز1366» می باشد که به صورت هدفمند و از موارد مطلوب گزینش شده است.قلمروجغرافیایی پژوهش: مسیر صعب العبور و پرفراز و نشیب رشته کوه های زاگرس و رودخانه های پر از آب سرشاخه های مختلف کارون که از ناهموارترین و حادثه خیزترین راه ها در ییلاق و قشلاق بختیاری محسوب می شوند و شامل پنج ایل راه اصلی هستند که انشعابات فرعی و یورتگاهها عشایری را به ایل راه های اصلی تاراز، هزار چم، کوه سفید، دو آب، دزپارت و مناطق مختلفی متصل می کنند قلمرو جغرافیای پژوهش می باشد.یافته ها و بحث: امروزه علم و تکنولوژی در عوض آنکه به کمک این سنت بیاید باعث از بین بردن محیط زیست، مراتع، جاده ها و مسیر کوچ شده است. همچنین مشکلات معیشتی و فرهنگ شهرنشینی در عشایر رسوخ کرده و نسل جوان را بسوی جدا شدن از طایفه و دوری از انجام فرایند کوچ روی و کوچ نشینی ترغیب و تشویق می کنند.نتایج: نتیجه حاصله نشان از آن دارد فیلم سازان قو م نگار در پی ساخت اثری علمی، گزارشی محض یا هنری نبوده اند. فیلم ساز قوم نگار نیز در پی کشف معنا و درک زیبایی های درونی و بیرونی قومی است که به تصویر می کشد. فیلم های مورد مطالعه با چنین برداشتی ساخته شده است و هدفشان نمایش طریقه کوچ و نمایش زندگی عشایری مقاوم است که نمی گذارند سختی های طبیعت و زندگی از پایشان در آورد.Reflection of Nomadism in Iranian Ethnographic Films
Introduction: Filmmakers and anthropologists have always been interested in nomadism as a way of life. The history of ethnographic cinema has long witnessed the recording of this lifestyle.Purpose of the research: The current applied research examined the reflection of nomadism in ethnographic films. It also sought to identify the techniques of ethnographic films for contemporary filmmakers, highlight the main components of nomadism, and thus play an effective role in preserving this culture.Methodology: A case study qualitative research method was used with an interpretive-analytical approach. Thus, in addition to the review of the literature, the current study conducted in-depth interviews with different people (Table 1). Purposeful and non-random sampling was used to select experts in art, geography, and culture or the audience who spent much time watching TV. Case studies included "Grass/1925", "Burning Poppy/1963", "People of the Wind/1976", and "Taraz/1988”, which were selected purposefully from the desirable cases.Geographical area of research: The geographical scope of the study included the Zagros mountain range with its challenging paths and ups and downs, the branches of the Karun River making the roughest and most accident-prone routes in Yilaq and Qashlaq of the Bakhtiari tribe, including five main nomadic paths that connect the sub-braches and yurts to the main nomadic paths of Taraz, Hezar Cham, Kuh Sefid, Do Ab, Dezpart, and different areas.Results and discussion: Science and technology are recently destroying rather than supporting the environment, pastures, roads, and nomadic paths. The livelihood problems and the penetration of urbanism into the lives of nomads have encouraged the young generation to leave their tribes and forget the culture of migration and nomadism.Conclusion: The results obtained by the examination of the films indicated that the ethnographic filmmakers neither sought to produce scientific and artistic work nor emphasized a solid report. Ethnographic filmmakers tried to discover the meaning and display the internal and external ethnic beauties. These films aimed to portray nomadism and the resilient life of nomads who do not give in to the hardships of nature and life.