آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۶

چکیده

گردشگری یکی از فعالیت های اقتصادی است که متاثر از تحولات نظام جهانی قرار دارد و تکنولوژی عصر جدید، در توسعه آن نقش مهمی ایفا نموده است. با توجه به اهمیت تکنولوژی در گردشگری، توجه به رویکرد هوشمندسازی از مهمترین مباحثی است که می تواند به رشد و توسعه گردشگری کمک نماید. بر همین اساس ایجاد بسترهای لازم برای هوشمندسازی گردشگری در مناطق روستایی نیازمند شناخت و تحلیل عوامل و موانع است. هدف این تحقیق تحلیل بستر گردشگری هوشمند در روستاهای هدف گردشگری و موانع پیش رو به صورت موردی در شهرستان پاوه است. روش تحقیق توصیفی-تحلیلی و مبتنی بر مطالعات پیمایشی با استفاده از ابزار پرسش نامه است. جامعه آماری تحقیق را ساکنان سه روستای گردشگری شامل شمشیر، هجیج و خانقاه تشکیل داده است. جمعیت روستاها طبق سرشماری 1395 برابر با 3848 نفر بوده و بر اساس فرمول کوکران حجم نمونه 349 نفر محاسبه شد. روایی پرسش نامه از طریق جامعه نخبگان بررسی و پایایی نیز از طریق آلفای کرونباخ با ضریب 82/0 تایید شد. نتایج نشان داد که عوامل اجتماعی، اقتصادی و زیرساختی بسترساز گردشگری هوشمند روستایی در سطح کمتر از 05/0 معنادار بوده و بررسی جهت معناداری نشانگر نامناسب بودن وضعیت آنها در روستاهای هدف گردشگری است. بررسی عوامل در سطح سه روستا شمشیر، خانقاه و هجیج با آزمون آنووا نیز تایید می نماید که تفاوت معناداری میان روستاها مشاهده نشده و هر سه روستا وضعیت یکسانی از نظر شاخص های بسترساز گردشگری هوشمند برخوردار هستند. بدینسان، موانع پیش روی هوشمندسازی روستاهای گردشگری در 5 دسته موانع زیرساختی، اقتصادی، اجتماعی-فرهنگی، مدیریتی و قانونی جمع بندی می شود و موانع زیرساختی با مقدار ویژه 06/21، بیشترین نقش را دارد.

Analysis of smart tourism platform in tourism target villages and upcoming obstacles (Case study: Paveh county)

Tourism is one of the economic sectors that is affected by the changes in the global system and the technology of the new age has played an important role in its development. Considering the importance of technology in tourism, paying attention to the smart approach is one of the most important topics that can help the growth and development of tourism. Based on this, creating the necessary platforms for the smartening of tourism in rural areas requires knowing and analyzing the factors and obstacles. The purpose of this research is to analyze the smart tourism platform in the target villages of tourism and the upcoming obstacles on a case-by-case basis in Paveh county. The research method is descriptive-analytical and based on survey studies using questionnaire tools. The statistical population of the research is made up of the residents of three tourist villages including Shamshir, Hajij and Khanqah. Their population is equal to 3848 people and based on Cochran's formula, the sample size was calculated as 349 people. The validity of the questionnaire was confirmed through the elite society and the reliability was also confirmed through Cronbach's alpha with a coefficient of 0.82. The result showed that the social, economic and infrastructural factors that form the basis of smart rural tourism are significant at a level of less than 0.05 and the significance direction analysis indicates that their situation is inappropriate in the target villages of tourism. The analysis of the factors at the level of three villages of Shamshir, Khanqah and Hajij with the ANOVA test also confirms that no significant difference was observed between the villages and all three villages have the same situation in terms of smart tourism indicators. According to these conditions,

تبلیغات