شناسایی ابعاد و مؤلفه های سیاست های کیفری در مراحل مختلف دادرسی جرایم اقتصادی
آرشیو
چکیده
نفوذ عوام گرایی کیفری به حوزه سیاست گذاری جرایم اقتصادی باعث شده است تا سیاست های سخت گیرانه احساسی، روزمره و مبتنی بر حوادث مجرمانه، تصویب و اجراء شوند؛ در حالی که این برنامه ها سنجش علمی نشده اند.نوشتار پیش رو، در بررسی سیاست های عوام گرایانه کیفری در مراحل مختلف دادرسی جرایم اقتصادی، با هدف کاهش این گونه از سیاست های کیفری، به این نتیجه دست یافته است که اتخاذ سیاست ها و برنامه های کیفری فوری و کوتاه مدت و تبلیغاتی، تمرکز بر پاسخ های کیفری سختگیرانه، تأکید بر جنبه های نمایشی در محاکمه و اجرای مجازات، بدنام کردن محکومان از طریق افشای هویت آنان، ایجاد ساختارهای سازمانی نابهنگام و سیطره گفتمان رسانه ای بر سیاست های کنترل، از مهمترین جلوه های سیاست های عوام گرایانه کیفری در ایران هستند. اتخاذ سیاست های عوام گرایانه در رسیدگی به جرایم اقتصادی پیامدهایی نظیر: سیاست گذاری با هدف کسب مقبولیت عمومی، تورم قوانین کیفری، گرایش به سازوکارهای سختگیرانه، کاهش اختیارات قضات در تعیین مجازات، تحدید معیارهای دادرسی عادلانه را در پی دارد. تاثیرپذیری افکار عمومی از فضای سیاسیْ رسانه ای و احساسی شدن جو حاکم بر مقابله با مفاسد اقتصادی، بسترهای مناسبی را برای اتخاذ سیاست ها و برنامه های کیفری فوری، کوتاه مدت و تبلیغاتی فراهم می آورد. این سیاست ها در عمل موجب تشکیل ساختارهای جدید برای مقابله با مفاسد اقتصادی و ایجاد تکلیف مضاعف برای نهادهای کنترل جرم شده است، به گونه ای که عدم توفیق نظام عدالت کیفری و نهادهای تازه تاسیس، در تحقق اهداف تعیین شده، موجب بدبینی و بی اعتمادی مردم نسبت به کارآمدی و اثربخشی نظام عدالت کیفری و نهادهای مبارزه با مفاسد اقتصادی شده است.Identification of Dimensions and Components of the Criminal Policies in Different Stages of the Proceedings of Economic Crimes
The influence of criminal populism in the field the economic crimes policy-making has caused that the strict emotional, diurnal and criminal incident-based policies will be approved and implemented while these programs have not been scientifically evaluated. Upcoming article in examining the populist criminal policies in different stages of the proceedings of economic crimes with the aim of reducing such criminal policies achieved this conclusion that adopting the immediate , short-term and propagandistic criminal policies and programs , focusing on the strict criminal responses, emphasizing on the exhibitive aspects in the trial and execution of the sentence, defamation of the convicts by disclosing their identities, creation of untimely organizational structures and the dominance of the media discourse over control policies are from most important manifestations of criminal populist policies in Iran. Adopting populist policies in dealing with economic crimes has consequences such as: policy-making with the aim of gaining public acceptance, inflation of criminal laws, tendency to strict mechanisms, reduction of the judges' liberties in determining punishment, limitation of fair trial criteria . Impressionability of the public opinion from the media political space and the emotionalization of the prevailing atmosphere against economical corruptions provide appropriate platforms for the adoption of immediate, short-term and propagandistic criminal policies and programs. In practice, these policies have caused the formation of new structures to deal with economical corruptions and creation of double responsibility of crime control institutions in the manner that the failure of the criminal justice system and new established institutions in achieving the determined goals caused pessimism and unreliability of the people in regard to the efficiency and effectiveness of the criminal justice system and economical anti-corruptions institutions .