چکیده

هدفِ پژوهش، ادراک این امر است که آیا در مدارس حق آموزش به همراه سایر حقوق بنیادین توسط مدیران مدارس به صورت کامل ارائه می شوند یا اجرای یک حق ، با محدودیت سایر حقوق همراه است. زیرا افزون بر حق آموزش در مدارس ، حقوق دیگری نیز هستند که به لحاظ ارزش و کارایی ، هم سنگ حق آموزش هستند. حق امنیت ، حق نکاح و حق آزادی رفتار از جمله ی این حقوق اند. در مقام اجرا ، ممکن است این حقوق بنیادین برای یکدیگر ایجاد مزاحمت کنند.پس لازم است شرایطی فراهم شود تا مدیران مدارس ، آن گونه که بایسته است ، دانش آموزان را از تمامیِ حقوقِ بنیادین متمتع گردانند. روش پژوهش ، کیفی و به صورت کتابخانه ای می باشد . در سرانجامِ پژوهش نیز، با تحلیل واقعیات در مدارس پی خواهیم برد اگرچه ممکن است در مرحله ی اجرا ، بین حقوق تزاحم باشد اما این تزاحم حل ناشدنی نیست. می توان بدون در مضیقه افکندن برخی حقوق ، بین تمامی آنها تعامل برقرار کرد وضمن تبیین چگونگی رفع این تزاحم ، مدیران مدارس را در جهت برقراری توازن بین این حقوق یاری رساند.

Conflict between the right to education and other rights of students

The purpose of the research is to understand whether the right to education along with other fundamental rights are fully provided by the school administrators or the implementation of one right is accompanied by the restriction of other rights. Because in addition to the right to education in schools, there are other rights that are equal to the right to education in terms of value and efficiency. The right to security, the right to marry, and the right to freedom of behavior are among these rights. At the point of implementation, these fundamental rights may disturb each other. Therefore, it is necessary to provide conditions so that the school administrators, as it should be, provide the students with all the fundamental rights. The research method is qualitative and library-based. At the end of the research, by analyzing the facts in schools, we will realize that although there may be a conflict between the rights in the implementation phase, this conflict is not insoluble. It is possible to establish an interaction between all of them without endangering some rights, and while explaining how to resolve this conflict, it is possible to help school administrators to establish a balance between these rights.

تبلیغات