چکیده

به علت وابسته شدن گسترده تمامی امورات بشر به فضای سایبر و اینترنت، خطر حملات سایبری صلح و امنیت بین المللی را بیش از پیش تهدید می کند . گاه گاهی اخباری در رسانه ها و شبکه های مجازی منتشر می شود مبنی بر این که حمله سایبری علیه دولتی انجام گرفته است، ولی به علت پیچیدگی های فضای سایبر مشخص نمودن عامل حمله سایبری مشکل است . آنچه می تواند در برابر تخلفات دولت ها از قواعد و اصول حقوق بین الملل همچون سدی استوار عمل کند قواعد مسئولیت بین المللی دولت ها است . در حال حاضر دو معیار مسئولیت برای دولت ها در قبال حملات سایبری عوامل غیردولتی وجود دارد که یکی معیار کنترل مؤثر و دیگری معیار کنترل کلی است . در این مقاله به مزایا و معایب این دو معیار برای تعیین مسئولیت بین المللی دولت ها در قبال حملات سایبری عوامل غیردولتی پرداخته و نتیجه گیری شده است که به علت ویژگی های خاص فناوری های سایبری این دو معیار برای اثبات مسئولیت بین المللی دولت ها در قبال حملات سایبری عوامل غیردولتی مناسب نیست و باید معیار مراقبت بایسته مدنظر دولت ها قرار گیرد؛ زیرا، بر اساس ویژگی های این معیار، اثبات مسئولیت بین المللی دولت ها در قبال حملات سایبری عوامل غیردولتی ساده تر به نظر می رسد .

International Responsibility of States For Cyber Attacks of Non-State Actors

Due to the widespread dependence of all human affairs on cyberspace and the Internet, the risk of cyber attacks threatens international peace and security more than ever . From time to time, some news is spread in the media and social networks that a cyber attack has been carried out against a state. Still, due to the complexities of cyberspace, it is difficult to determine the perpetrator of the cyber attack . What can act as a strong barrier against the state’s violations of the rules and principles of international law is the rules of the international responsibility of the states . Currently, there are two standards of responsibility for states against cyber attacks of Non-State Actors, one of which is the standard of effective control, and the other is the standard of general control . In this article, the advantages and disadvantages of these two standards for determining the international responsibility of states for cyber attacks by Non-State Actors are discussed. It is concluded that due to the special characteristics of cyber technologies , these two standards are not appropriate to prove the responsibility of states for Non-state actors’ cyber attacks. The standard of due diligence must be considered by states because, based on the characteristics of this standard, it seems easier to prove the international responsibility of states against cyber attacks by Non-state Actors.

تبلیغات