چکیده

از دیدگاه اولریخ مبانی درک محیط مبانی عصب شناختی دارد که ناشی از تکامل ساختار فیزیولوژیک روانی انسان در مواجهه با محیط مصنوعی است که معماران و طراحان شهر در ارائه آن نقش داشته اند. سوال اصلی این پزوهش بنیادین این است که جایگاه عصب شناسی مبتنی بر نظریه تکاملی اولریخ در حوزه شناخت معماری چیست؟ در این مقاله این موضوع تشریح می شود که از روش توصیفی- تحلیلی و آزمون پارسونز که شرح آن در بیان یافته ها داده شده به موضوع پرداخته است. یافته های تحقیق نشان می دهد که معماران بایستی توجه انسان کاربر فضا مانند نظریه تکمل تدریجی داروین در حوزه روانی نیز مصداق داشته و درواقع معماری و فضاهای شهری می توانند سطوح تکامی پیشرانی یا پسآمدی را ایجاد کنند لذا معماران باید هرجا که امکان دارد از سطوحی با بافت طبیعی و دارای سطحی منقوش استفاده کنند که به راحتی با روح و روان آدمی قابلیت سازگاری و درک داشته باشد.

Comparison of Parsons' and Leduc’s views on the neurocognitive application of architectural design with an emphasis on Ulrich's evolutionary psychology

From Ulrich's point of view, the foundations of understanding the environment have neurological foundations that result from the evolution of the psychological physiological structure of humans in the face of the artificial environment that the architects and designers of the city played a role in presenting. The main question of this fundamental research is what is the position of neuroscience based on Ulrich's evolutionary theory in the field of architectural cognition? In this article, this issue is explained, which has been addressed by descriptive analytical method and Parsons Test, the description of which is given in the statement of findings. The findings of the research show that architects should pay attention to the human user of the space like Darwin's theory of gradual completion in the psychological field, and in fact architecture and urban spaces can create levels of progressive or consequential evolution, so architects should, wherever possible, use levels Use a natural texture with a patterned surface that can be easily adapted and understood by the human spirit.

تبلیغات