نویسندگان: سایه ماندگار
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۸

چکیده

متن

ورود اسلام به ایالات‌متحده آمریکا به قرن شانزدهم میلادی باز‌می‌گردد. استوانیکو آو آزامور اولین مسلمانی بود که وارد آمریکای شمالی شد. گرچه جمعیت مسلمانان آمریکایی در ابتدا بسیار ناچیز بود، اما این جمعیت در طول 100 سال اخیر و همراه با موج مهاجرت مسلمانان به این کشور از سویی و تغییر مذهب در آمریکا که به طور گسترده‌ای در ایالات‌متحده انجام شد به شدت رو به افزایش گذاشت.
 
این در حالی است که بنابر آمار اعلام شده از سوی مراجع رسمی‌ایالات‌متحده، شمار جمعیت مسلمان در آمریکا رو به افزایش است. در سال 2005 میلادی جمعیت زیادی از کشورهای مسلمان جهان شهروند ایالات‌متحده آمریکا شدند. این تعداد بنابر آمار اعلام شده، نزدیک به 96 هزار نفر تخمین زده شده‌است. این میزان بیشترین میزان در طول دو دهه اخیر است. اما در سال 2006 تنها 202 پناهنده از عراق اجازه یافتند تا در ایالات‌متحده اسکان پیدا کنند.نزدیک به یک‌سوم از مسلمانان آمریکایی، ‌آفریقایی‌تبار هستند که در طول 70 سال اخیر از ادیان دیگر به اسلام گرویدند.
 
بسیاری از مسلمانان آمریکایی در مناطق شهری و شماری دیگر هم در زندان به دین اسلام گرویدند. همین موضوع هم باعث افزایش شمار جمعیت مسلمان در ایالات‌متحده آمریکا شده ‌است.
تاریخ ورود اسلام در ایالات‌متحده به سه دوره تقسیم می‌شود: دوره استعمار، دوره پس از جنگ جهانی اول و چند دهه اخیر. استوانیکو آو آزمور، به احتمال بسیار زیاد اولین مسلمان در تاریخ است که وارد آمریکای شمالی شده‌ است.
 
استوانیکو که یک بربر بود ابتدا وارد آمریکای شمالی شد و سپس ایالت‌های آریزونا و نیو‌مکزیکو را برای استعمار آمریکا کشف کرد. استوانیکو به عنوان برده و تحت فرماندهی آلور نونز کابزا برای استعمار بخش‌هایی از آمریکا به اسپانیا رفت. او پس از پیوستن به ناروائز اکسپدیشن نگون‌بخت در سال 1527 همراه کابائزا دو واکا و استوانیکو دستگیر و توسط سرخ‌پوستان به بردگی گرفته شد. این دو سپس فرار کرده و سفری دشوار و پرزحمت در کناره ساحل خلیج مکزیکو انجام دادند.
 
در سال 1539 استوانیکو اولین گروه کاشفان اسپانیایی را برای استعمار مناطق جنوب‌غربی آمریکا به این کشور برد.
برخی دیگر از تاریخ‌نویسان ورود اولین مسلمانان آمریکا را به سال ۱۵۸۷ دانسته‌اند و در باب مصطفی زموری از قرن شانزدهم، کتب زیادی نوشته شده، که برخی او را اولین مسلمانی دانسته‌اند که وارد آمریکا گردید.
در ۱۷۹۰، یک گروه مسلمان مراکشی وارد کارولینای جنوبی شدند و شش سال بعد در ۱۷۹۶، جان آدامز دومین رئیس‌جمهور تاریخ ایالات‌متحده رسما اعلام کرد که ما هیچگونه خصومتی با قوانین یا دین اسلام نداریم.

مهاجرت‌های نخستین در سال 1840 و البته با مقیاس اندک آغاز شد. یمنی‌ها و ترک‌ها اولین گروه‌هایی بودند که به عنوان مهاجر وارد ایالات‌متحده شدند. این نوع مهاجرت تا جنگ‌جهانی اول ادامه داشت. بیشتر مهاجران از مناطق عربی تحت سلطه امپراطوری عثمانی با هدف بهبود وضعیت زندگی و سپس بازگشت به سرزمین‌های مادری‌شان به ایالات‌متحده رفتند. با این همه دشواری‌های اقتصادی قرن نوزدهم در ایالات‌متحده مانع از اجرای برنامه‌های آنان گردید و باعث شد تا آنان به صورت دائمی‌در این کشور مستقر شوند.

این مهاجران ابتدا در دیربورن، میشیگان، کویینسی، ماساچوست، رز و داکوتای شمالی مستقر شدند. در سال 1915 اولین مسجد ایالات‌متحده توسط مسلمانان آلبانیایی‌‌تبار در بیدفورد واقع در ایالت مین تاسیس شد. یک گورستان متعلق به مسلمانان هنوز در این منطقه وجود دارد.

مسلمانان و سیاست در آمریکا
مسلمانان تقریبا در هیچ نهاد سیاسی،دولتی و یا تبلیغاتی در ایالات متحده حضور ندارند. تنها 8/0 درصد مسلمانان آمریکا در حرفه‌های وکالت و دولتی اشتغال دارند و فقط 1/1 درصد مسلمانان آمریکا مدیر یا سردبیر روزنامه یا به حرفه‌ای مرتبط با ژورنالیسم مشغول به فعالیت و کار هستند. شاید بتوان به ولی نصر، مارتین بشیر و فرید زکریا بعنوان مهمترین چهره‌های مسلمان در سطح ملی در رسانه‌های آمریکا اشاره کرد.
 
علاوه بر این، تنها 6/0 درصد مسلمانان آمریکا به شغل‌هایی مثل کارگردانی، تولیدکننده و دیگر حرفه‌های رسانه‌ای مشغولند. این در حالیست که نزدیک به 13 درصد مسلمانان به حرفه‌های فنی-مهندسی مشغولند و نزدیک به 11 درصد آنان نیز در حرفه‌های پزشکی و بهداشت حضور دارند. کیث الیسون اولین نماینده مسلمان در کنگره ایالات متحده آمریکا است او در سال 2006 به این سمت انتخاب شد و برای اولین بار به کتاب مقدس خود، قرآن سوگند یاد کرد که البته همین موضوع باعث سر و صدای فراوانی در ایالات‌متحده گردید.
 
آندره کارسون از ایندیانا دومین مسلمان در کنگره آمریکاست. این دو تنها نمایندگان مسلمان منتخب در مجلس قانونگذاری ایالات‌متحده هستند. در حالیکه نفوذ گروه‌های لابی طرفدار اسرائیل حرف اول را در سیاستگذاری خارجی آمریکا می‌زند، گروه‌های مسلمان تقریبا هیچ حضور فعالی در سیاستگذاری و تصمیم‌سازی در واشنگتن ندارند. فقط در ایالت میشیگان است که مسلمانان عرب از نظر تعداد از بزرگترین اقلیتهای ایالت به شمار می‌روند.
 
اما در ایالات‌ متحده دست‌کم ۲۰۰ گروه لابی یهودی حضور دارند. گروه لابی AIPAC اسرائیل هرساله جزو سه لابی بزرگ، پرنفوذ و قدرتمند ایالات‌ متحده قرار می‌گیرند. این لابی با 60 هزار عضو، هر سال میلیون‌ها دلار خرج سرمایه‌گذاری برای نفوذ بر سیاستهای دولتی و قانونگذاری آمریکا می‌کنند. در عوض، مسلمانان، هیچ گروه یا لابی مشخصی در واشنگتن ندارند و در تصمیم‌سازی‌های کاخ سفید بی‌تأثیرند. بر طبق سنت، نمایندگان جدیدی که به مجلس نمایندگان ایالات‌متحده راه پیدا کرده و به این سمت انتخاب می‌شوند، در روز اول فعالیت خود قسم یاد می‌کنند و کیث الیسون اولین مسلمانی بود که به کتاب آسمانی خود سوگند یاد کرد.
 
حضور نداشتن مسلمانان در سیستم دولتی، دستگاه‌های قانونگذاری فدرال و ایالتی، محافل سیاسی و حتی گروه‌های تبلیغاتی در آمریکا باعث گردیده که تبلیغات منفی علیه این اقلیت جامعه آمریکا به‌ویژه پس از واقعه یازدهم سپتامبر بطور واضحی در سطح جامعه آمریکا مطرح گردد. در نظرسنجی موسسه گالوپ در سال ۲۰۰۸، آمریکاییان در حالیکه کانادا و ژاپن را دوستانه‌ترین کشورها ابراز داشتند، برخی کشورهای مسلمان را منفورترین کشور‌های دنیا شناسایی کردند و این تنها نشان از خلأ حضور مسلمانان در دستگاه‌های تبلیغاتی آمریکا و تبلیغات منفی علیه این جامعه در ایالات‌متحده است.

از نظر نژادی، امروزه 26 درصد مسلمانان ایالات متحده را آمریکاییان عرب تبار، 26 درصد را آمریکاییان آسیایی جنوب و جنوب شرقی، 24 درصد را سیاهان و 24 درصد باقیمانده را مسلمانان از دیگر نژادها تشکیل می‌دهند. بزرگترین کانون مسلمانان عرب‌تبار در ایالت میشیگان آمریکا است. رشد جمعیت مسلمانان آمریکا در حدود 6 درصد در سال تخمین زده شده است. در تگزاس بیش از 150 هزار مسلمان فعال اقامت دارند.

لوئیس فراخوان یکی از مشهورترین چهره‌های مسلمان در تاریخ آمریکا است و نماینده جمعیت مسلمان و اجتهاد حضرت محمد‌(‌ص) است. او همچنین یکی از هواداران سرسخت جمعیت آفریقایی آمریکایی‌تبار و از منتقدان جامعه آمریکایی است.
لوئیس فراخوان یکی از مشهورترین چهره‌های مسلمان در تاریخ آمریکا است و نماینده جمعیت مسلمان و اجتهاد حضرت محمد‌(‌ص) است. او همچنین یکی از هواداران سرسخت جمعیت آفریقایی
آمریکایی‌تبار و از منتقدان جامعه آمریکایی است.

او در عین حال در این انتخابات خواستار رأی مسلمانان آمریکایی به باراک اوباما شده است شاید مواضع مسالمت‌جویانه نامزد دموکرات‌ها نسبت به کشورهای خاورمیانه و اسلامی و همچنین پیشینه و گذشته مذهبی اوباما در این گرایش و تمایل سیاسی مؤثر بوده باشد.

تبلیغات