نویسندگان:
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۸

چکیده

متن

بیانیه استقلال ایالات‌متحده از بریتانیا در چهارم ژوئیه سال 1776 و پس از تصویب در کنگره قاره‌ای منتشر شد. امضاکنندگان این بیانیه از نمایندگان مستعمرات سیزده‌گانه کنگره قاره‌ای بودند. بیانیه با این جمله آغاز می‌شود:‌ «‌ما مردم آمریکا ...»

چهارم ژوییه یا آنچه که در آمریکا به عنوان چهارم جولای مشهور است هر ساله در آمریکا جشن گرفته می‌شود.
ایالات‌متحده پس از پیروزی بر ارتش ایالات‌متحده با سیزده ایالت تشکیل شد.

جنگ شمال و جنوب
جنگ داخلی آمریکا بین سال‌های 1861 تا 1865 جنگی بود که میان ایالات‌ مختلف آمریکا جریان داشت. یازده ایالت جنوبی در آمریکا در جریان این جنگ‌ها جدایی خود از ایالات‌متحده را اعلام و تشکیل کنفدراسیون ایالات‌متحده آمریکا را اعلام کردند.
 
در انتخابات سال 1860 میلادی حزب جمهوری‌خواه تحت رهبری آبراهام لینکولن علیه گسترش و رواج برده‌داری در همه ایالت‌های آمریکا مبارزه کرد. پیروزی حزب جمهوری‌خواه در انتخابات سال 1860 باعث شد تا هفت ایالت جنوبی پیش از ورود آبراهام لینکولن به کاخ سفید اعلام جدایی خود را از دولت فدرال اعلام کنند. لینکولن در 4 مارس سال 1861 وارد کاخ سفید شد و دولت جدید استقلال این هفت ایالت را رد کرد.

پس از این بود که جنگ‌های داخلی با حمله نیروهای کنفدراسیون به مواضع ارتش ایالات‌متحده در فورت سامپتر در کارولاینای جنوبی آغاز گردید. لینکون خواستار تشکیل ارتش‌های داوطلبانه در همه ایالت‌ها شد. به این ترتیب چهار ایالت دیگر جنوبی دیگر هم اعلام استقلال کردند. با این حال این نزاع با تسلیم آخرین ارتش جنوبی‌ها در ژوئن ۱۸۶۵ پایان گرفت. آبراهام لینکولن اندکی پیش از پایان جنگ‌های داخلی کشته شد و لقب رئیس‌جمهور شهید گرفت.

بحران بزرگ اقتصادی
بحران اقتصادی بحرانی بود که در سال 1929 بیشتر نقاط جهان را در بر‌گرفت و تا پایان دهه 1930 و اوایل دهه 1940 ادامه یافت. این بحران بزرگترین و مهمترین بحران اقتصادی جهان در عصر مدرن است. بحران اقصادی یا رکود بزرگ ابتدا از ایالات‌متحده آغاز شد وتاریخ‌دانان آن را آغاز بحران برای بازار‌های بورس جهان توصیف می‌کنند. 29 اکتبر سال 1929 که ارزش سهام به شدت کاهش یافت در ایالات‌متحده به عنوان سه‌شنبه سیاه‌ مشهور است. پایان دوران رکود در آمریکا همزمان با آغاز جنگ جهانی دوم در سال 1939 همراه بود.

جنگ سرد
درگیری و رقابت شدید میان ایالات‌متحده و اتحاد جماهیر شوروی و کشورهای متحد آنان پس از پایان جنگ دوم جهانی به جنگ سرد شهرت دارد. در این جنگ، توسعه سلاح‌های هسته‌ای، جاسوسی از یکدیگر، جنگ روانی، رقابت‌های فضایی، صنعتی وتکنولوژیکی از جمله مهمترین مسایل دوران جنگ سرد در میان ابرقدرت‌ها بود.

محاصره برلین، بحران و تاسیس دیوار در این شهر، جنگ در شبه جزیره کره، جنگ ویتنام، حمله اتحاد جماهیر شوروی به افغانستان و اشغال این کشور و از همه مهمتر بحران موشکی کوبا از مهمترین حوادث جنگ سرد است. این جنگ با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در اوایل دهه 90 پایان یافت

تبلیغات