بررسی محتوای فیلم سینمایی «فرش ایرانی» از منظر جامعه شناسی هنر
آرشیو
چکیده
جامعه شناسی هنر با نگاه بیرونی به آثار ، ابعاد مهمی از دنیای هنر را بر ما آشکار می سازد. در آثار سینمایی، بازتاب بسیاری از موضوعات فرهنگی و اجتماعی را می توان مورد مطالعه دقیق قرار داد. هدف این مقاله بررسی نحوه بازنمایی ابعاد جامعه شناختی فرش دستباف در فیلم "فرش ایران" است که در سال 1385 بصورت یک مجموعه 15 فیلم کوتاه توسط 15 تن از فیلمسازان برجسته ایرانی ساخته شده است. هدف اصلی تحقیق شناخت میزان و ترکیبی است که از ابعاد جامعه شناختی فرش دستباف ایرانی در فیلم « فرش ایرانی» به عنوان یک فیلم شاخص در این زمینه، بازتاب یافته است. نوع تحقیق توصیفی تحلیلی و روش تحلیل کیفی بوده است. شیوه جمع آوری اطلاعات، مشاهده فیلم ، کتابخانه ای و جستجوی اینترنتی بوده است. نتایج به دست نشان داد که: ابعاد جامعه شناختی فرش دستباف، در فیلم بازتاب متناسبی نداشته است و فقط در چهارمورد از پانزده فیلم تمرکز خوبی بر این زمینه مشاهده شد. در مقابل ، توجه به زیبایی و اهمیت هویتی فرش دستباف و بعد فرهنگی آن در فیلم زیاد وجود دارد. در 4 فیلم با محوریت مسائل جامعه شناختی، در عین حال که به همه عناصر چهارگانه تولید، میانجی گری و توزیع توجه خوبی شده، توجه به حیطه تولید و میانجی گری بیشتر و توجه به حیطه توزیع و مصرف کمتر مشاهده شد که در مصرف نیز بیشتر توجه به مصرف جهانی مشاهده شد.Analyzing "Iranian Carpet" Film's Content , Based on Sociology of Art's ViewPoint
In the sociology of art, by looking at artworks from the outside important aspects of their production, distribution and reception are revealed. In the other hand, one of the best methods to study various subjects related to cultural productions is to study how they are represented in the media and cinema. Cinema is the most important art of the contemporary world that in which the reflections of many cultural and social issues can be studied. Thus, by studying the method of reflecting the sociological dimensions of the Persian carpet phenomenon in the art of cinema, it is possible to achieve a true recognition of the situation and status of handmade carpets in the cultural and social spheres of contemporary Iran. The purpose of this paper is to study how the sociological dimensions of handmade carpets were represented in the movie "Persian Carpet", which was made in 2006 as a collection of 15 short films by 15 prominent Iranian filmmakers. The main purpose of this research was to know the image and composition that was reflected in the sociological dimensions of Persian handmade carpets in the film "Iranian Carpet" as an outstanding film in this field. Research is based on theoretical opinions of Victoria Alexander (Cultural Diamond) and Nathalie Heinich (Mediation) and the methods of data collection were observing the mentioned film, and studying the printed texts and also Internet. The type of research is descriptive-analytical and the method of analysis is qualitative. The results obtained in this study showed that the sociological aspects of hand-woven carpets were not adequately represented in this film and only in four of the 15 episodes, a good emphasis was observed on this field. In contrast, there was observed a lot of attention to the aesthetical attractions as well as cultural and identity dimensions of handmade carpets. Moreover, in four films focusing on sociological issues, while all four elements including production, mediation, distribution and consumption have received necessary emphasis, more attention was paid to the field of production and mediation, and less attention was paid to the field of distribution and consumption. Finally, in the field of consumption, the focus was on global consumption.