چکیده

گردشگری یکی از عوامل موثر بر رشد و توسعه اقتصادی جوامع به شمار می رود. توسعه گردشگری منجر به افزایش درآمد، ایجاد اشتغال مستقیم و غرمستقیم و همچنین کسب درآمد ارزی برای کشور می گردد. برای بهره مندی بیشتر از آثار مثبت گردشگری، توجه به خلاقیت و نوآوری از اهمیت بالایی برخوردار است. با توجه به آثار و جاذبه های متعدد گردشگری در استان خراسان جنوبی و به ویژه شهر بیرجند از یک طرف و خشکسالی های چندین ساله از طرف دیگر توجه به این صنعت در بهبود وضعیت اقتصادی این منطقه تاثیر گذار است در این راستا، پژوهش حاضر در صدد بررسی عوامل موثر در توسعه گردشگری در شهر بیرجند با تاکید بر خلاقیت می باشد. پژوهش حاضر کاربردی و روش پژوهش توصیفی تحلیلی و پیمایشی است. اطلاعات میدانی از طریق پرسشنامه از 67 فعال گردشگری و گردشگر جمع آوری و با استفاده از نرم افزار SPSS و نرم افزار Amos تجزیه و تحلیل صورت گرفته است. متغیرهای موثر بر گردشگری شهری با تکیه بر خلاقیت به 6 مولفه کلی ( اقتصادی، زیرساختی و کالبدی، محیط زیست، فناوری اطلاعات، سیاسی و امنیتی، اجتماعی و فرهنگی) که هر کدام در برگیرنده چند شاخص میباشد، تقسیم شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد مولفه سیاسی و امنیتی با ضریب 1/58 و مولفه فناوری اطلاعات با 1/3 بیشترین تاثیر بر گردشگری شهر بیرجند با تاکید بر خلاقیت داشته اند. واژه های کلیدی: گردشگری شهری ، خلاقیت، شهر خلاق، شهر بیرجند.

Urban Tourism Development with Emphasis on Creativity (Case Study: Birjand City)

Tourism is one of the factors affecting the economic growth and development of communities. The development of tourism leads to an increase in income, the creation of direct and indirect employment, as well as the acquisition of foreign exchange earnings for the country. To benefit more from the positive effects of tourism, attention to creativity and innovation is of great importance. Due to the numerous effects and attractions of tourism in South Khorasan province, especially the city of Birjand on the one hand and droughts of several years on the other hand, attention to this industry is effective in improving the economic situation of this region. In this regard, the present study seeks to Investigat the effective factors in tourism development in Birjand city with emphasis on creativity. This research is applied and the research method is descriptive-analytical and survey. Field data collected through a questionnaire from 67 activists in tourism industry and analyzed using SPSS software and Amos software. Variables affecting urban tourism based on creativity are divided into 6 general components (economic, infrastructure and physical, environment, information technology, political and security, social and cultural), each of which includes several indicators. The results show that the political and security component with a coefficient of 1.58 and the environment component with a coefficient of 1.28 have the greatest impact on tourism in Birjand with an emphasis on creativity.

تبلیغات