نویسندگان: کیارش آرین
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۸

چکیده

متن

سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، دوشنبه هفته گذشته در سخنانی خواستار مذاکره با سعد حریری، رهبر فراکسیون اکثریت پارلمان لبنان که از حمایت غرب برخوردار است، شد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، نصرالله در سخنان هفته گذشته خود تاکید که هیچ مانع مهمی در راه انجام مذاکرات با سعد حریری برای ایجاد آشتی ملی وجود ندارد. این در حالی است که در بهار گذشته درگیری‌هایی میان هواداران سعد حریری و نیروهای حزب‌الله لبنان اتفاق افتاد که در نهایت به دست‌یابی به توافقی به نام توافق دوحه منجر شد. سید حسن نصرالله که در مراسم افطاری که از سوی هیات حمایت از مقاومت اسلامی در بعلبک برگزار شده بود سخن می‌گفت تاکید کرد: “‌‌من اعلام کردم که آماده‌ مذاکره با سعد حریری هستم. ما آماده‌ مذاکره با تمام گروه‌های سنی در لبنان هستیم.”
 
نصرالله در ادامه گفت که ملاقات رو در رو با حریری تنها به دلایل امنیتی انجام نشده است. سعد حریری هم هفته گذشته از پیشنهاد سیدحسن نصرالله حمایت کرد. اسراییل بارها سید‌حسن نصرالله را تهدید به ترور کرده است. این در حالی است که در سال 2006 میلادی رژیم اسراییل وارد جنگی 33 روزه علیه لبنان و به ویژه حزب‌الله لبنان شد اما به باور بسیاری از کارشناسان در این نبرد شکست خورد. این اولین بار بود که اسراییل در جنگی منطقه‌ای از دشمنش شکست می‌خورد. تحولات جنگ 33 روزه و همچنین ترور رفیق حریری، پدر سعد حریری تحولات جدیدی را در لبنان رقم زده است. نصرالله همچنین در مصاحبه‌ای با سیمای جمهوری اسلامی ایران گفت که هرگونه حمله اسراییل علیه لبنان به موضوع هسته‌ای ایران و همچنین مذاکرات میان اسراییل و سوریه بستگی دارد.
 
نصرالله گفت:”‌ اگر بخواهیم سیاسی حرف بزنیم من نمی‌توانم قاطعانه بگویم که در مدتی کوتاه یا مدت زمان دورتری اسراییل به لبنان حمله خواهد کرد یا خیر. جنگ آینده بستگی به رویدادها و شرایط منطقه‌ای و بین‌المللی دارد.” دبیرکل حزب‌الله لبنان تاکید کرد: “اگر اسراییل بخواهد جنگی را ضد ایران و سوریه و یا حتی باریکه غزه یا لبنان از سر بگیرد هزاران حساب را برای خود باز خواهد کرد که عواقب آن برایش مشخص نیست. حتی اگر بخواهد در بخش محاصره شده تحت فشار غزه جنگی را آغاز کند بعد از تجربه تلخ جنگ 33 روزه یقینا تجربه‌ای بدتر رقم خواهد خورد.”

تبلیغات