نویسندگان: آناهیتا یادگاری
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۸

چکیده

متن

رادوان کارادزیچ، مشهور به سلاخ سربرنیتسا، نیمه شب سه ‌شنبه در نزدیکی بلگراد، پایتخت جمهوری صربستان دستگیر شد. کارادزیچ، شاعر و پزشک، رهبر پیشین صرب‌های بوسنی و یکی از مهمترین و مشهور‌ترین افرادی که به جرم جنایات جنگی تحت تعقیب بود همزمان با سیزدهمین سالگرد کشتار پسران و مردان “سربرنیتسا” دستگیر شد. خبر دستگیری کارادزیچ که با چهره‌ای کاملا تغییر کرده به دام افتاده بود باعث ایجاد موجی از شادی و خوشحالی در میان مردم سارایوو، پایتخت بوسنی و هرزه‌گوین شد.
به گفته یک مقام صرب،‌کارادزیچ با کارت شناسایی جعلی و با نام “دراگان دابیچ” در نزدیکی بلگراد در درمانگاهی پزشکی مشغول به کار بود. او ریشی بلند داشت و چهره‌اش هیچ شباهتی به رادوان کارادزیچ نداشت که کابوس مسلمانان بوسنی و هرزه‌گوین بود.او بدون ترس از دستگیری در اماکن عمومی حاضر می‌شد و در یک محله نه چندان شلوغ خانه‌ای اجاره کرده بود. کارادزیچ طی این مدت با نام مستعار به انرژی درمانی و دیگر درمان‌های پزشکی جایگزین می‌پرداخته است.‌او چندین بار با همین نام در چند کنفرانس هم شرکت کرد و یک سایت انرژی درمانی هم راه‌اندازی کرد. او که برای خود لقب «کاشف معنوی» را برگزیده بود، در سخنرانی‌های خود تکنیک‌های مدیتیشن را با روزه سکوت راهبان کلیسای ارتدوکس مقایسه می‌کرد و آخرین بار در ماه می ‌(اردیبهشت) در یک کنفرانس سخن گفت. از جمله جرائم مشخص کارادزیچ گلوله‌باران سارایوو هنگام محاصره این شهر که منجر به مرگ 12 هزار نفر شد و همچنین قتل‌عام هشت هزار مرد و پسر مسلمان بوسنیایی در شهر سربرنیتسا است.
در همین حال ووک یرمیچ، وزیر امور خارجه صربستان، می‌گوید دستگیری رادوان کارادزیچ نشانگر عزم جزم کشورش برای پیوستن به اتحادیه اروپا است. اتحادیه اروپا پیش از این دستگیری کارادزیچ و دیگر جنایتکاران جنگی صرب را از جمله شرایط پیوستن این کشور به اتحادیه اروپا عنوان کرده بود.

تبلیغات