آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۸

چکیده

متن

تا ساعت هشت صبح در منزل کار کردم و مقداری از نوار مصاحبه با مجله جوانان [امروز] را پر کردم1. سپس به مجلس رفتم. دو نفر از مسئولان سپاه در لبنان آمدند. راجع به گروگان‌های آمریکایی در لبنان با آنها صحبت کردم. آنها اطلاعی از گروگان‌گیرها ندارند اما حدس‌هایی زده می‌شود. گفتم از مسئله گروگانگیری در جهت خراب کردن چهره لبنان و نیروهای انقلاب استفاده می‌شود و وسعت امکانات تبلیغاتی امپریالیسم خبری، مجالی برای انقلابیون برای دفاع از خود نمی‌دهد. گرچه کمک کردن به استکبار هم هزینه دارد ولی باید فکری کرد که این حربه از آنها گرفته شود. آقای [محمد] غرضی وزیر نفت آمد و در مورد مقدار فروش نفت و تاکید امام و ماها بر ضرورت فروش بیشتر نگران بود و استمداد می‌کرد. گفتم راهی نیست جز اینکه یا خودش بفروشد و یا اینکه با آمدن نماینده آقای [میرحسین موسوی] نخست‌وزیر برای فروش بیشتر در وزارت [نفت] موافقت کند؛ مهلتی خواست که خودش تلاش بیشتر نماید. آقای [حسین] کاظم‌پور اردبیلی [معاون وزیر امور خارجه] برای دادن تذکراتی قبل از ملاقات با نماینده ویژه نخست‌وزیر ژاپن آمد.
آقای یوشی هیروناکامایاها فرستاده ویژه نخست‌وزیر ژاپن با نامه‌ای از ایشان برای ملاقات سری آمد. مطلب عمده‌اش درخواست کمک ما برای آزادی گروگان‌های آمریکایی از لبنان بود. گفتم اولا نمی‌دانیم که آیا واقعا گروگانی هست یا خیر؟ و ثانیا اگر باشد، نمی‌دانیم که صحنه‌سازی از خود آمریکا یا اسرائیل برای ایجاد بهانه دخالت در کشورهای منطقه نباشد، ثالثا نمی‌دانیم آمریکا خواستار آزادی آنها هست یا خیر؟ عمل نکردن آمریکا به وعده قبلی در مورد آزادی زندانی‌های لبنانی از اسرائیل در مقابل حل مشکل هواپیمای ربوده شده آمریکایی تی‌.دبلیو.ا که با همکاری ما و سوریه حل شد، دلیل اهداف ماجراجویانه آمریکا است. اگر آمریکا حسن نیت دارد به وعده قبلی عمل کند تا ما بتوانیم در این مسئله جدید اقدام نماییم. او مایل بود از طرف من برای آمریکایی‌ها پیغامی‌ببرد. نپذیرفتم و گفتم من با ژاپنی‌ها حرف می‌زنم. عصر هیات رئیسه جلسه داشت و شب به همراه مسئولان قوا مهمان آقای موسوی اردبیلی [رئیس قوه قضائیه] بودیم. جلسات ما به خاطر بعضی اختلاف‌نظرها کم‌بار است. درباره جنگ، اسلحه، زندانی‌ها، اردوگاه بازسازی، خانم‌های متهتک و... صحبت کردیم. برای خواب به مجلس رفتم.

خرید موشک تاو و سلم
پنجشنبه 17 مرداد 1364: بعد از نماز صبح، متن خطبه عربی را نوشتم و برای ترجمه فرستادم. جواب نامه آقای یوشی هیروناکاسونه نخست‌وزیر ژاپن را نوشتم. در جلسه علنی تا ظهر یکسره کار کردیم. دو لایحه فوریت‌دار با حضور اعضای شورای نگهبان به تصویب رسید. خسته شدم. آقایان [عباسعلی] بهاری و [علی] معرفی‌زاده نمایندگان ساری و خرمشهر آمدند. آقای بهاری از نماینده دیگر مازندران گله داشت که با مسئولان خطی برخورد می‌کند و آقای معرفی‌زاده برای امور جنگ‌زدگان کمک می‌خواست. می‌گوید طاقت آنها دارد تمام می‌شود.

عصر برای اعضای خانواده‌های شهدای جهاد سازندگی در مجلس صحبت کردم.2 آقای [غلامرضا] آقازاده آمد و درباره خرید موشک تاو – که 30 درصد گران‌تر از قیمت اصلی می‌دهند – کسب تکلیف کرد. با رفیق‌دوست مشورت کردیم. او معتقد است، مقداری بخریم بهتر است.
عصر شورای عالی دفاع جلسه داشت. در این جلسه درباره تقسیم مشمولان سرباز بین ارتش و سپاه و... بحث داشتیم که ناتمام ماند. درباره اقلام عمده دفاعی هم تصمیم‌گیری شد و گزارش عملیات قدس پنج را شنیدیم که سپاه در منطقه هور انجام می‌دهد. بعد از جلسه مصاحبه تلویزیونی کردم.3
بعد از نماز با آقای خامنه‌ای جلسه داشتیم. ایشان به خاطر مخالفت [سرهنگ هوشنگ صدیق] فرمانده نیروی هوایی در دادن سلاح به لیبی در مقابل موشک سام، مردد شده بودند.
ایشان را قانع کردم که باید بدهیم و موشک سام برای ما خیلی اهمیت دارد. این موشک در زدن اهداف خیلی مرتفع که این روزها در جنگ شهرها مزاحم هستند، به درد می‌خورد. آیت‌الله خامنه‌ای شرح مذاکرات امروزشان را با امام دادند. اما گفته‌اند مصلحت نیست که آقای مهندس [میرحسین] موسوی از نخست‌وزیری کنار بروند.

نخست‌وزیری ولایتی
شنبه 19 مرداد 1364: تا ساعت ده صبح در منزل کار کردم به [اردوگاه] منظریه برای شرکت در سمینار روسای آموزش و پرورش سراسر کشور رفتم و درباره اهمیت عامل فرهنگی در سرنوشت جامعه مفصلا صحبت کردم4 و به خانه برگشتم. عفت همراه خواهرش عذرا خانم و فرشته طباطبایی به فرودگاه برای سفر حج رفتند. عصر آقای دکتر ولایتی برای مشورت درباره مسئولیت نخست‌وزیری آینده آمد. ایشان به جای آقای موسوی مطرح است. مشکلات کار را گفتم و مشکلات ابقاء آقای موسوی را هم گفتم. او از خبری که آقای [فخرالدین] حجازی نقل کرده که امام گفته‌اند مصلحت نیست آقای میرحسین موسوی عوض شود، نگران بود. خبر صحت دارد و با این نظر، تعویض نخست‌وزیر مشکل است.
پی‌نوشت:
1- در این مصاحبه که در مورخه 21 مرداد 64 در مجله جوانان امروز به چاپ رسیده آمده است: «با پیشنهاد مجله شما که جوان نمونه سال انتخاب شود، من موافقم و فکر می‌کنم که پیشنهاد خوبی است. اینگونه کارها را باید کرد. اتفاقا یکی از چیزهایی که در سنین جوانی جاذبه دارد برای جوان‌ها، همین انتخاب‌هاست، همین مسابقه‌هاست.» رجوع کنید – کتاب‌هاشمی‌رفسنجانی، مصاحبه‌های سال 1364، جلد پنجم، دفتر نشر معارف انقلاب.

2- در بخشی از این سخنرانی آمده است: «شما خانواده‌های شهدا پیش خداوند مدال افتخار دارید و در قیامت عزت و ارزش و اهل شفاعت دارید و هدف شما در جامعه پیاده شده است و اکثر مردم با شما همراه هستند. روحانیت، دستگاه‌های اجرایی، ارتش، سپاه، کمیته‌ها و دیگران از شما حمایت می‌کنند. من به شما تبریک مضاعف می‌گویم که افتخار عضویت خانواده جهادگر و افتخار انتساب به یک شهید راه خدا را دارید و انشاءالله خداوند این توفیق را به شما می‌دهد که بتوانید مقام جهادگری و مقام شهادت را ارج بگذارید و از این نعمتی که خداوند به شما داده است، پاسداری کنید.» رجوع کنید – کتاب‌هاشمی‌رفسنجانی، سخنرانی‌های سال 1364، جلد پنجم، دفتر نشر معارف انقلاب.

3- در این مصاحبه آمده است: «باید به اطلاع برسانم که منطقه عملیاتی قدس 5 از نقطه‌نظر استراتژیک بسیار حائز اهمیت است. این منطقه در شرق و جنوب شرقی البیضه قرار دارد و نقطه‌ای است در شمال جاده خندق که نقطه بسیار حساس و پراهمیتی است. به طور کلی در سلسله عملیات قدس یعنی تا قدس 5 که حدود پنجاه روز انجام شده، مضمون گزارش ارائه شده این بود که مجموعا 233 نفر اسیر گرفته شد و حدود 3000 نفر از نیروهای دشمن کشته و یا مجروح شده‌اند و 350 کیلومتر از اراضی تحت اشغال دشمن که اهمیت سوق‌الجیشی بسیار مهم دارد، آزاد گردید و مقادیر قابل توجهی تجهیزات جنگی هم به غنیمت گرفته شد.» رجوع کنید – کتاب‌هاشمی‌رفسنجانی، ‌مصاحبه‌های سال 1364، جلد پنجم، دفتر نشر معارف انقلاب.

4- در این سخنرانی آمده است: «پرداختن به جنبه‌ای فرهنگی و تربیتی، از کارهای بسیار مهمی‌است که می‌تواند اساس و بنیاد جامعه را در مسیر افکار انبیا و تعالیم آسمانی قرار دهد. آنها که به فکر سلطه بر جهان بودند و راه‌ها را از پیش مطالعه کردند و شاید اساسی‌ترین راهی که انتخاب کردند،‌همین تعلیمات فرهنگی و نفوذ در روحیه مردم بوده است. ایران با سوابق طولانی تمدن و برخورداری از معارف غنی اسلام و حضور قوی روحانیت شیعه از پایه‌های محکم حفاظت برخوردار بوده و کشورهایی که ضعف و خلاء فرهنگی دارند، در برابر تهاجم فرهنگی از پا درمی‌آیند. برای غربی‌ها که با برنامه‌ریزی دقیق و شناخت اطلاعاتی از سراسر دنیا جمع‌آوری کرده‌اند، پیشروی آسان بوده است و کمتر فرهنگی است که تحت تاثیر آنها نباشد و بدترین زنجیری که به پای مردم بسته شده همین است و باید به دنبال وسیله‌ای بود که مردم را از این زنجیر آزاد کند. بنابراین اگر یک انقلاب و حرکتی، داعیه مبارزه با این حرکت تخریبی را داشته باشد، باید کار زیادی را انجام دهد.» رجوع کنید – کتاب‌هاشمی‌رفسنجانی، سخنرانی‌های سال 1364، جلد پنجم، دفتر نشر معارف انقلاب.

تبلیغات