نویسندگان:
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۸

چکیده

متن

از آن‌جا که هفته‌نامه معتبر نیوزویک یک هفته منتشر نمی‌شود و هفته قبل به معرفی ویژه‌نامه آن در موضوع مقایسه لینکلن و داروین پرداختیم، این هفته می‌خواهیم هفته‌نامه‌ای جدید را معرفی کنیم: اسپکتیتور (ناظر) از هفته‌نامه‌های قدیمی‌و معتبر بریتانیا است که از سال 1828 تاکنون هر هفته منتشر می‌شود. اسپکتیتور همانند روزنامه‌ دیلی تلگراف بسیار نزدیک به محافظه‌کاران به طور کلی و حزب محافظه‌کار به طور مشخص است و بسیاری از سردبیران سابق آن به سیاستمداران مهمی‌در کابینه محافظه‌کاران بدل شده‌اند و آخرین سردبیر مشهور آن بوریس جانسون، اکنون شهردار محافظه‌کار شهر لندن است. البته چهره‌هایی مثل ران لیدل که بیشتر به چپ گرایش دارند نیز برای این مجله می‌نویسند.
 
“پایان کلیسای آنگلیکن” تیتر این شماره‌ اسپکتیتور است و پرونده‌ اصلی این هفته‌نامه به بحران‌های کلیسای انگلستان پرداخته است. تئو‌هابسون در مقاله‌ای به نام “کودتایی بسیار انگلیسی – و پایان کار کلیسای ملی ما” به تحلیل اوضاع این بحران می‌پردازد. چیزی به برگزاری عمومی‌و تجمع لامبتِ امسال نمانده است و غول خفته‌ آنگلیکنیسم اوانجلیک و ارتدوکس با تبلیغات لیبرال‌ها و رهبری ناکام رووان ویلیامز، اسقف کنونی کانتربری، برپاخاسته و کار کلیسا تمام است.‌هابسون در مقاله خود به سیاست‌های غلط کلیسا در رابطه با جنبش جهانی آنگلیکن‌ها و عروج اوانجلیسم اشاره می‌کند که به وضعیت کنونی انجامیده. لرد لویدِ برویک، عضو مجلس اعیان، نویسنده‌ دیگر مقاله‌ مهم این شماره‌ اسپکتیتور است.
 
او در مقاله‌ای با عنوان “لردهای قانون حق دارند مقابل دولت مقاومت کنند” به پرونده آر. وی. دیویس و جنجال‌های حول آن اشاره می‌کند. در این پرونده، متهم به جرم قتل دو نفر در پی یک مهمانی مورد محاکمه قرار گرفت. سه شاهد که صداهایشان و صورت‌شان پنهان شده بود، مرد را مقصر دانستند و وکلای متهم حق نداشتند سوالی در تشخیص هویت این شاهدان انجام دهند. در این شرایط بود که لردهای قانون به بی‌عدالتی در محاکمه‌ دیویس اشاره و تاکید کردند که متهم باید با اتهام‌زنندگانش روبه‌رو شود. این موضوع هفته‌ گذشته باعث جنجال‌های بسیاری در بریتانیا شد و لرد برویک در این مقاله از تصمیم و نظر لردها و قانون عام بریتانیا دفاع می‌کند.
استیون برکوف نویسنده مقاله‌ دیگری است که در آن از برخورد خود با دیوید کامرون، رهبر حزب محافظه‌کار و نامزد احتمالی نخست‌وزیری، در جشن 180 سالگی مجله اسپکتیتور می‌گوید که در آن فهمیده کامرون فرق بین مارلون براندو و جیمز دین، بازیگران معروف سینمای آمریکا را نمی‌داند! این روزها نام کامرون زیاد به چشم می‌خورد و بسیاری او را شانس اول مقام نخست‌وزیری می‌دانند؛ طبیعی است که مجلات مختلف به دنبال سوژه‌های متنوع راجع به او بگردند. اتفاق دیگری که توجه تحریریه اسپکتیتور را به خود جلب کرده، پیوستن اسکات مک‌للان، دبیر مطبوعاتی سابق بوش به جمع مخالفان او و چاپ کتابی در نقد سیاست‌ها و دوران ریاست‌جمهوری اوست.

تبلیغات