نویسندگان: احسان ابطحی
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۸

چکیده

متن

وضع جان مک کین در مورد جنگ عراق مبهم نیست: او به آغاز این جنگ رای داده است، از حفظ شمار کنونی سربازان آمریکایی در این کشور حمایت می‌کند و به شدت مخالف تعیین جدول زمانی برای بازگرداندن نیروهای ارتش ایالات متحده از عراق است. با این حال موضع عمومی در مورد جنگ عراق همانقدر مبهم است که موضع مک‌کین به طور کامل مشخص است: اکثریت قاطع آمریکایی‌ها مخالف جنگ عراق هستند و بر این باورند که این جنگ از همان آغاز اشتباه بوده است اما، معتقدند که سناتور مک‌کین، نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده بهتر از سناتور باراک اوباما،‌ نامزد دمکرات‌ها می‌تواند جنگ عراق را کنترل و هدایت کند. با این همه به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، بسیاری از کسانی که معتقدند مک‌کین توانایی بیشتری برای هدایت جنگ عراق نسبت به اوباما دارد،‌ لزوما در انتخابات ریاست‌جمهوری به او رای نخواهند داد. این در حالی است که بر خلاف انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2004 میلادی، انتخابات سال 2008 انتخاباتی نخواهد بود که مبنای آن موضوع امنیت‌ملی باشد.
 
نه جنگ و نه تروریسم، این‌بار اولویت‌های افکار عمومی نیستند و جای خود را به اقتصاد و قیمت‌های فزاینده انرژی داده‌اند و موضوع روز افکار عمومی آمریکا هستند. این مسایل، مسایلی هستند که افکار عمومی، باراک اوباما را برای کنترل آن بهتر می‌دانند. بر اساس نظرسنجی مشترک آسوشیتدپرس-یاهو نیوز، بیش از یک نفر از پنج نفر پاسخ‌دهندگان که گفته‌اند مخالف جنگ عراق هستند، تاکید کرده‌اند از ریاست‌جمهوری مک‌کین حمایت می‌کنند. این نظرسنجی وابسته به سن یا جنسیت نبوده و از همه مهمتر این‌که این نظرسنجی نشان‌دهنده اختلاف در میان افراد مستقل در مورد حمایت از مک‌کین بوده است.
 
بر اساس این نظرسنجی، 39 درصد پاسخ‌دهندگان تاکید کرده‌اند که مک‌کین عملکرد بهتری نسبت به اوباما در مورد جنگ عراق خواهد داشت، در حالی‌که این میزان برای اوباما 33 درصد بوده است. این نظرسنجی حاکی از آن است که به اعتقاد مردم آمریکا، مک‌کین در مورد مسایل نظامی رهبری بهتری از اوباما خواهد داشت. یک نفر از سه نفر پاسخ‌دهنده‌ای که در همین نظرسنجی شرکت کرده‌اند عملکرد مک‌کین را در امور نظامی “بسیار خوب” توصیف کرده‌اند در حالی که این میزان برای باراک اوباما که هیچگاه در نیروهای مسلح خدمت نکرده است یک نفر از هر 10 نفر پاسخ‌دهنده بوده است. در همین حال، به گزارش خبرگزاری فرانسه، بر اساس یک نظرسنجی سراسری، محبوبیت باراک اوباما در انتخابات ریاست‌جمهوری 12درصد بیشتر از رقیب جمهوری‌خواهش،‌جان مک کین است. بر اساس نظرسنجی مشترک روزنامه لوس‌آنجلس تایمز/ بلومبرگ که هفته گذشته انجام شد سناتور اوباما در رقابتی دو نفره، 49 درصد آرای شرکت کنندگان در این نظرسنجی را به دست آورد، در حالی که مک‌کین تنها رای 37 درصد پاسخ دهندگان را کسب کرد.
 
باراک اوباما در نظرسنجی چهار نفره، با حضور رالف نیدر مستقل و همچنین باب بار آزادی‌خواه که قرار است در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده شرکت کنند توانست عملکرد بهتری داشته باشد و فاصله‌اش را با مک کین بیشتر کند. در نظرسنجی چهارنفره، اوباما 48 درصد آرا را به دست آورد در شرایطی که مک کین موفق شد تنها 33درصد آرا را کسب کند. پس از نظرسنجی روز جمعه گذشته که توسط مجله نیوزویک انجام شد و نشان می‌داد اوباما 51 درصد آرا را در مقابل مک‌کین با 36 درصد آرا در اختیار دارد، این دومین نظرسنجی است که از فاصله بیشتر از 10 درصدی اوباما با مک‌کین حکایت دارد. بر اساس همین نظرسنجی،‌ اکثریت هواداران هیلاری کلینتون؛ رقیب پیشین درون حزبی باراک اوباما برای احراز پست نامزدی نهایی دمکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری، تصمیم گرفته‌اند در انتخابات ریاست جمهوری آینده از اوباما حمایت کنند.

"حمایت بیل کلینتون و ال‌گور از اوباما
این نظرسنجی‌ها در شرایطی انجام می‌شود که بیل کلینتون، رییس‌جمهور سابق ایالات متحده اعلام کرد که از باراک اوباما،‌نامزد دمکرات‌ها حمایت خواهد کرد. او برای اولین بار اعلام کرد که از باراک اوباما نامزد حزب دموکرات برای ریاست جمهوری آمریکا حمایت خواهد کرد.پیش از این، ‌ال گور، نامزد دمکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2000 و معاون بیل کلینتون، گفته بود برای پیروزی اوباما در انتخابات ریاست‌جمهوری هر اقدامی را انجام خواهد داد.

ش

تبلیغات