آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۸

چکیده

متن


خرید سری موشک
چهارشنبه 19 تیر 1364
ساعت هفت صبح به دفتر آقای خامنه‌ای رفتم و جلسه هیات دولت با ریاست ایشان، برای بحث و پیگیری تصمیمات سفر چین و ژاپن تشکیل شد. در این جلسه من و دکتر ولایتی و آقازاده دستاوردهای سفر را توضیح دادیم. کمیته‌ای برای پیگیری تشکیل شد که پروژه‌های مورد نظر را با آنها قرارداد ببندند و سهم ارزی را نفت بپردازند. نزدیک ظهر به دفترم آمدم و کارها را انجام دادم و گزارش‌ها را خواندم. عصر هیات رئیسه مجلس جلسه داشت. کارهای زیادی داشتیم. شب مسئولان قوا مهمان من بودند. درباره گروه موشکی که باید برای موشک‌های تازه خریداری شده تعلیم ببینند، بحث شد. قرار شد اعضای این گروه موشکی، ترکیبی از نیروهای سپاه و ارتش باشند. آقایان ریاضی، آقازاده و عادلی گزارش قرارداد خرید موشک‌های زمین به هوا و ساحل به دریا را دادند که باید سری بماند. در مجلس خوابیدم.

شرط کاسترو
پنج‌شنبه 20 تیر 1364
بعد از نماز تا ساعت هفت و نیم صبح در دفترم کار کردم. در جلسه علنی مجلس، لایحه تاسیس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که دانشکده‌های پزشکی را با وزارت بهداری ادغام می‌کند، مطرح بود. بحث‌ها جدی و شدید بود و مخالفان جوسازی کرده بودند اما با اکثریت قوی تصویب شد. این لایحه در دوره اول مجلس هم تصویب شده بود ولی با اشکال شورای نگهبان و استرداد وزیر بهداری که مخالف بود، بی‌اثر شد. یکسره تا ظهر کار کردم و خسته شدم. ظهر آقای رئیس‌جمهور اطلاع دادند که امام دستور داده‌اند عملیات [قادر در منطقه] سیدکان تا تامین دفاع شهرها متوقف شود و به دفتر من آمدند.
 
با هم مذاکره کردیم به آقای صیاد شیرازی اطلاع دادیم که تا دستور ثانوی، عملیات شروع نشود و قرار شد با امام مذاکره کنیم.ناهار را به همراه آقای خامنه‌ای به منزل مرحوم ربانی املشی رفتیم و جمعی از نمایندگان و بستگانشان هم بودند و سپس به دفترم برگشتم. [آقای عابدی جعفری] وزیر بازرگانی به همراه آقای صفاری – که ابتکاراتی در ساخت اسلحه دارد – آمدند. حرف‌ها و ادعای ایشان را شنیدم؛ شلوغ می‌کنند. عصر وزیر آموزش و پرورش و معاونانش آمدند و برنامه‌ها و نیازها را برای ساخت مدارس جدید گفتند. در این بخش احتیاجات زیادی داریم. آقای [محسن] رضایی از جبهه اطلاع داد که دیشب عملیات قدس 3 انجام شده، تلفات زیادی به دشمن وارد کرده و پنجاه اسیر گرفته‌ایم.شکست ارتش متجاوز بعث عراق جای خوشحالی دارد ولی از تلفات افراد ضعیف ارتش، نمی‌شود خوشحال شد. اکثریت‌شان افراد عادی و مجبور به خدمتند.
 
آقای [هادی] خسروشاهی آمد. ماموریتش در واتیکان تمام شده است. گزارش موفقیت‌های انتشاراتی‌اش را داد، چهار مجله در اروپا چاپ و نشر می‌کنند و برای کار تازه‌اش استمداد کرد. [آقای آخوندزاده] سفیرمان در بنگلادش آمد. گزارش فقر و نیاز آنها را داد و پیشنهاد کمک داشت و می‌گوید ژنرال ارشاد، مخالفانش را در این مرحله شکست داده و مسلط است.دکتر ولایتی به همراه گروهی آمدند و گزارشی از امضای قرارداد خرید موشک از [کوبا و برزیل] و اظهارات دوستانه فیدل کاسترو و موافقت او با خروج شوروی از افغانستان به شرط مبارزه با ورود آمریکا دادند، قرار شد آقای [محمدجواد] لاریجانی [مشاور وزیر امور خارجه] همراه هیات پارلمانی عازم نیکاراگوئه شود که همین خط را تعقیب نماید. از لیبی هم دو نفر برای تعقیب تصمیماتی که در سفر من آنجا اتخاذ شده آمده‌اند. شب بعد از آمدن به منزل برای مذاکره درباره جنگ خدمت امام رفتم. حال امام خیلی خوب است. گفتم تامین کامل امنیت هوایی شهرها با توجه به موشک‌های دوربرد دشمن ممکن نیست. امام با انجام عملیات موافقت کردند. به صیاد شیرازی و آقای خامنه‌ای اطلاع دادم.

مذاکره درباره کابینه آینده
جمعه 21 تیر 1364
تا ساعت ده و نیم صبح برای خطبه‌ها مطالعه کردم. در دانشگاه تهران نماز جمعه را اقامه نمودم. خطبه‌ای درباره حقوق زن و شخصیت او و خطبه‌ای در خصوص اهداف و نتایج سفر ایراد شد. ظهر بستگان مهمانمان بودند. عصر بچه‌ها به مهمانی رفتند و من در منزل تنها بودم.حاج احمد آقا آمد و راجع به وضع سپاه و جنگ و آینده سپاه و ارتش و کابینه آینده بعد از انتخاب رئیس‌جمهور مذاکره کردیم. قرار شد در قسمتی از آنها با امام مشورت شود.

پیام خصوصی از قذافی
شنبه 22 تیر 1364
بعد از نماز صبح به مجلس رفتم. هیات رئیسه مجلس خبرگان [رهبری] در دفترم تشکیل شد و برنامه جلسات را تنظیم کردیم. باید پنج روز اجلاسیه خبرگان کار بکند. اولین جلسه ساعت هشت صبح تشکیل شد و هیات رئیسه انتخاب گردید: آیت‌الله مشکینی رئیس و من نایب رئیس اول، آقای [ابراهیم] امینی نایب رئیس دوم – به جای آقای ربانی املشی – و آقایان [محمد] مومن و [محمدحسن] طاهری [خرم‌آبادی] منشی. دستور کار اجلاس خبرگان، گزارش کیفیت عمل به اصل 107 قانون اساسی [در خصوص تعیین رهبر] است که کمیسیون مربوطه در بیست ماده تهیه کرده. بحث‌ها خوب، نسبتا سنگین و متین و آرام است.

ظهر در دفترم فرستادگان لیبی، آقای مجبر و حجازی آمدند. پیام خصوصی از قذافی داشتند. اجازه زدن موشک از خاک ما به مرکز مخالفان لیبی – که به ادعای آنها اخیرا از سودان به عراق منتقل شده‌اند – می‌خواست. گفتم بررسی می‌کنم، به شرط اینکه موشک به مقدار کافی داشته باشیم که پس از زدن ما، اگر صدام شروع کرد بتوانیم دفاع کنیم. به آنها گفتم تاخیر در ارسال چیزهایی که قرار بود بفرستند، باعث تردید در صداقت لیبی و ضعف روابط خواهد شد؛ یا صریحا بگویند نمی‌توانند بدهند و یا سریعا بفرستند. پس از افشای قرارداد ایران و لیبی، عراق روابط خود با لیبی را قطع کرد و لیبی هم پس از آن اعلام قطع روابط و عدم‌مشروعیت صدام را نمود. عصر هم مجلس خبرگان رهبری جلسه داشت. یک ماده به تصویب رسید. احساس شد که قانون‌اساسی در مورد مرجع تشخیص حصول اکثریت قاطع مردم در مورد رهبری بعد از امام ناقص است. شب در دفترم ماندم. از بیت امام برای [اعضای مجلس] خبرگان، وقت ملاقات گرفتم. اعلان شد یک هواپیمای سوخوی متجاوز عراق در ایران سرنگون شده و خلبانش دستگیر شده است.

اعتصاب در شرکت نفت
یکشنبه 23تیر 1364
با اینکه امروز تعطیل بود، اما مجلس خبرگان جلسه داشت و تا ظهر کار کردیم. در وقت تنفس، آقای [موسوی] خوئینی‌ها اطلاع داد که در آغاجاری عده‌ای از کارگران شرکت نفت به سیاست وزارت نفت معترضند و اعتصاب کرده‌اند. با خبرگان استان خوزستان در این خصوص مشورت شد، حق را به کارگران دادند و گفتند آقای غرضی وزیر نفت به حرف‌های حق آنها توجه نمی‌کند.
عصر شورای مرکزی حزب [جمهوری اسلامی] جلسه داشت و درباره برنامه کنگره حزب بحث و تصمیم‌گیری شد. آقای صیاد اطلاع داد که امشب عملیات در جبهه شمال شروع می‌شود. شب با آقای خامنه‌ای و آقای [واعظ] طبسی جلسه کوتاهی داشتیم. سپس به خانه آمدم. آقای شیخ محمد[هاشمیان] مهمانمان بود.

بحث درباره آینده رهبری
دوشنبه 24 تیر 1364
قبل از ساعت شش صبح به طرف مجلس حرکت کردم. از جبهه سراغ گرفتم که آقای صیاد گفت مرحله اول عملیات به خوبی انجام شده و دشمن دفاع ضعیفی دارد. قرار شد از ستاد نیروی زمینی اطلاعات مفصل را بیاورند و گفت اخبار را در کنترل قرار گاه بگذاریم که در حد مصلحت پخش شود.هیات رئیسه مجلس خبرگان در دفترم، جلسه همراه صبحانه داشت. درباره دستور دبیرخانه تبلیغات خبرگان و... مذاکره شد. آقای انواری آمد و گفت شخصی که در زمان پهلوی با همکاری اشرف [خواهر شاه] دفینه‌های ایران را شناخته، مدعی است مقداری از آن را توسط خانواده سلطنتی بیرون برده‌اند و مقداری از آنها موجود است. او که مدتی در زندان بوده و به تازگی آزاد شده است، نقشه‌ها را در اختیار دارد و آماده است همکاری کند. گفتم پیگیری کنند و وزارت فرهنگ و یکی از کمیسیون‌های مجلس را در جریان امر بگذارند. از زمان پیروزی انقلاب تاکنون مکررا از این ادعاها شنیده‌ایم که به مسئول قانونی آن ارجاع می‌دهیم.

در جلسه مجلس خبرگان، بحث درباره مخالفت خبرگان با منتخب مردم- در صورتی که واجد شرایط رهبر نباشد- بود که به نتیجه‌ای نرسیدیم. ظهر سرهنگ سروری از نیروی‌زمینی با نقشه آمد و توضیحاتی درباره عملیات داد. در مرحله اول از شرق و شمال و جنوب به شهر سیدکان عراق در شمال کردستان نزدیک شده‌اند و با مانعی برخورد نکرده‌اند، ولی به نظر می‌رسد برخورد از این به بعد است. مدیران دانشگاه‌ آزاد اسلامی با امام ملاقات داشتند. امام مطالب دلگرم‌کننده‌ای مطرح کردند.
عصر هم مجلس خبرگان جلسه داشت و تصویب شد که در زمان حیات هر رهبر، درباره رهبر آینده تصمیم‌گیری شود که پس از فوت رهبر، خلأیی پیش نیاید. شب آقای آقازاده آمد و اطلاع داد که آمریکایی‌ها از طریق کره‌جنوبی اطلاع داده‌اند حاضرند موشک تاو را در مقابل دو دستگاه تانک تی72 [روسی] بدهند که در جبهه به غنیمت گرفته‌ایم. شب به خانه آمدم. آقای محسن رضایی اطلاع داد که در جنوب سیدکان یک واحد از سپاه [تیپ ویژه شهدا] ضربه خورده و عقب نشسته است.

تبلیغات