نویسندگان: داوود مهرابی
منبع: مدیریت سلامت جلد ۲۵ بهار 1401 شماره 1

کلید واژه ها: سرطان رودۀ بزرگ منابع کسب اطلاعات اعتبار منبع رسانه های نوین روابط بین فردی

حوزه های تخصصی:
شماره صفحات: ۵۶-۴۷
دریافت مقاله   تعداد دانلود  :  ۶۶

چکیده

مقدمه: به واسطۀ پیشرفت فناوری‌های نوین، منابع کسب اطلاعات سلامت بسیار متنوع هستند. علیرغم فراوانی و تنوع منابع، همچنان دانش کافی نسبت به ویژگی‌های این منابع وجود ندارد. با توجه به این خلأ موجود، مطالعه حاضر درصدد شناسایی و ارزیابی اصلی‌ترین منابع کسب اطلاعات سرطان رودۀ بزرگ، میزان مفید و معتبر بودن این منابع است. روش ­ها: این مطالعه از نوع کاربردی بود که با روش توصیفی- تحلیلی، به‌صورت مقطعی در سال 1397 در شهر تهران انجام شد. از بین مراجعه‌کنندگان 386 نفر با استفاده از روش نمونه‌گیری غیرتصادفی هدفمند (از نوع موارد استثنایی یا مرزی) انتخاب شدند. هر پاسخگو یک پرسشنامه خود-ایفایی که طبق اهداف این مطالعه طراحی‌شده بود را پاسخ داد. تحلیل داده‌ها با روش آمار توصیفی و استنباطی و با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 21 انجام شد. یافته ­ها: از بین 10 منبع، اینترنت (45 درصد)، پزشکان (36/5 درصد) و تلویزیون (8/1 درصد) به ترتیب به‌عنوان اصلی‌ترین منابع کسب اطلاعات معرفی شدند. از بین سه منبع نخست، پزشکان ارائه‌دهنده (میانگین 3/8 از پنج) و سپس تلویزیون (3/5) و دوستان (3/5) به‌عنوان مفیدترین منبع اطلاعاتی شناخته شدند. از نظر اعتبار منبع نیز در سه منبعی که بیشترین پاسخ را دریافت کردند، پزشکان در جایگاه نخست، اینترنت دوم و تلویزیون در جایگاه سوم قرار گرفتند. نتیجه‌گیری: یافته‌های این مطالعه نشان داد که اینترنت، پزشکان و تلویزیون به ترتیب سه منبع اصلی کسب اطلاعات سرطان رودۀ بزرگ هستند و علیرغم پیشرفت سریع فناوری‌های ارتباطات نوین، در حوزه مراقبت سلامت همچنان روابط بین فردی نسبت به رسانه‌های نوین و جریان اصلی از اعتبار بیشتری برخوردارند. با استفاده از ظرفیت رسانه‌های نوین و اعتبار ارائه‌دهندگان خدمات مراقبت سلامت می‌توان در کسب اهداف سلامت برنامه‌ریزی کرد.

متن

تبلیغات