نویسندگان: امید کریمی
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۸

چکیده

متن

2547 سال پیش کوروش دوم هخامنشی، دستور داد روی استوانه‌ای فرامینش را جاودانه کنند. روی این سفال شرح فتح بابل توسط کوروش دوم و اسارت نبونیذ (بخت النصر)، آخرین شاه بابل در سال 539 پیش از میلاد مسیح نگاشته شده است و به منشور حقوق بشر کوروش معروف است؛ قدیمی‌ترین سند حقوق بشر در جهان. این منشور 130 سال پیش، در سال 1879 توسط هورمزد رسام، باستان‌شناس آشوری- بریتانیایی کشف و از ایران خارج شد.
اما خبر می‌رسد که با توافق موزه بریتانیا و موزه ملی ایران منشور کوروش در موزه ملی ایران به نمایش در آید.
 
این توافق در جریان دیدار رؤسای دو موزه ملی ایران و بریتانیا که در محل موزه ملی ایران برگزار شد، روبرت نیل مک گریگور، مدیر موزه بریتانیا ضمن اشاره به رایزنی‌های انجام شده، از آمادگی موزه بریتانیا برای نمایش منشور جهانی کوروش بعد از ۱۳۰ سال به ایران حرف زد. همچنین گفت: «موزه بریتانیا در صدد است تا با تهیه و ساخت فیلمی به دو زبان فارسی و انگلیسی از آثار نمایشگاه عصر صفوی و همچنین مکان‌های مقدس و جلوه‌های عصر صفوی گام مؤثری را در شناسایی فرهنگ و تمدن ایرانی بردارد.» همچنین قرار است نمایشگاه جانبی از یادگارهای جهان پهلوان تختی در موزه بریتانیا برپا شود. منشور حقوق بشر کوروش دوم، زمستان 87 به ایران بازمی‌گردد.
 
در این منشور، شاه هخامنشی پیروزی خود را به مردوک، کهن‌ترین خدای بابل نسبت داده است. او از بازگرداندن پیکر خدایانی که نبونیذ (شاه بابل) از معابد مختلف جمع و به بابل آورده بود، خبر می‌دهد. او به بازسازی معابد ویران شده پرداخت و اسرایی را که شاهان بابل نگه می‌داشتند، آزاد کرد. بازگرداندن اسرای یهودی در این منشور ذکر نشده اما آزاد کردن آنها بخشی از سیاست شاه هخامنشی پس از فتح بابل بوده است. به همین دلیل است که از منشور کوروش به عنوان اولین منشور حقوق بشر در جهان یاد می‌شود

تبلیغات