آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۸

چکیده

متن

نیمه دوم خردادماه 1358، بحث بر سر چگونگی تصویب قانون اساسی، بحث غالب میان چهره‌ها و گروه‌های سیاسی است. روز چهارشنبه 23 خردادماه، تیتر اول روزنامه اطلاعات به یکی از اصول پیش‌نویس قانون اساسی اختصاص دارد. اصلی که براساس آن «اعمال شکنجه در ایران ممنوع اعلام شد». روزنامه‌ها در این روزها تلاش دارند تا هر یک بر اصولی از پیش‌نویس قانون اساسی وقوف یابند و از این روی هر روز بخشی از این قانون در کیهان یا اطلاعات منتشر شده است.

روزنامه اطلاعات در همین روز در صفحه نظرها و اندیشه‌ها مقاله‌ای به قلم جواد مجابی منتشر کرده است که مجابی در آن لایحه قانون مطبوعات را که وزارت ارشاد تدوین کرده بود، نقد کرده است. مجابی مقاله خود را با این جملات آغاز کرده است: «به نظر می‌رسد این لایحه به عنوان یک قانون عام و مستمر برای سر و سامان دادن به مشکلات تدارک دیده نشده، بلکه یک عمل ضربتی برای قلع و قمع روزنامه‌های مخالف‌خوان است.» مجابی پس از ذکر و نقد چند ماده این لایحه، نقد خویش را چنین به پایان برده است: «گرچه این لایحه دل آنها را که پیش از این نیز زیر تیغ ممیزی مطبوعات و سانسورچیان ساواک نشسته بودند باز هم لرزاند،‌ اما رندان عافیت‌سوز با این هیابانگ‌ها از میدان در نمی‌روند.»

داستان تصویب قانون اساسی
روزنامه کیهان روز شنبه 26 خرداد تیتر اول خود را به اعلام خطر امام خمینی درباره تعویق تصویب قانون اساسی اختصاص داده است. تیتر کیهان عبارت: «توطئه در تصویب قانون اساسی» است و در گزارش کیهان به نقل امام خمینی آمده است: «این چند روز که صحبت از قانون اساسی و نشر قانون اساسی است، مسائلی مطرح می‌شود که به نظر من توطئه‌ای در کار است. این چند روز که صحبت از قانون اساسی و به رفراندوم قرار دادن قانون اساسی بعد از مجلس است، مطالبی پیش آمده که من احساس خطر می‌کنم و لازم می‌دانم ملت را از این خطر آگاه کنم. آقایان توجه داشته باشند امروز روزی نیست که طرح اشکال شود... توطئه این است که تصویب قانون اساسی را به تعویق بیندازند.»
روزنامه کیهان در این روز همچنین سخنان دکتر بهشتی را درباره متن پیشنهادی قانون اساسی و تشکیل مجلس خبرگان و به رفراندوم گذاشتن آن منتشر کرده است.
 
این سخنان که ذیل عنوان «مجلس خبرگان همان مجلس موسسان است» گزارش شده است، به نقل از بهشتی آمده است: «در آغاز کار نظر این بود که برای تصویب قانون اساسی مجلس موسسان تشکیل شود. حتما خود من شخصا طرفدار این نظر بودم ولی در قرن اخیردر دنیا نسبت به تشکیل مجالس موسسان برای تصویب قانون اساسی مسائل و مشکلاتی پیش آمده که در برخی از کشورها برای تصویب قانون‌اساسی جدید نتوانستند از طریق معروف و سابقه‌دار مجلس موسسان استفاده کنند.»

پاسخ آیت‌آلله منتظری به نزیه
روزنامه اطلاعات هم در این روز خبر افشای علت دستگیری حماد شیبانی از چریک‌های فدایی خلق و محمد سعادتی از اعضای سازمان مجاهدین خلق را به نقل از سازمان مجاهدین انقلاب منتشر کرده است. در اطلاعیه سازمان مجاهدین انقلاب علت دستگیری آن دو قاچاق اسلحه و جاسوسی برای شوروی عنوان شده است. در ادامه این خبر، متن کامل تلگرام سازمان مجاهدین خلق به مهدی بازرگان، نخست‌وزیر به چاپ رسیده که نسبت به بازداشت یکی از اعضای خویش اعتراض کرده است. روزنامه اطلاعات همچنین در صفحه نظرها و اندیشه‌های 26 خردادماه، گفت‌وگویی با آیت‌الله منتظری را به چاپ رسانده که در این گفت‌وگو‌آیت‌الله منتظری درباره تدوین قانون‌اساسی، انتخابات ریاست جمهوری، مسائل کلی کشور و سخنان حسن نزیه اظهارنظر کرده است. آیت‌الله منتظری در این گفت‌وگو با مخاطب قرار دادن نزیه گفته است: به آقای نزیه باید گفت که هر کس در رشته تخصصی خود باید اظهارنظر کند... این عینا مثل این می‌ماند من که در مسائل فقهی درس خوانده‌ام بخواهم در مسائل مهندسی اظهارنظر کنم خب یک جوابش این است که شما دخالت کنید.

قطع همکاری فروهر با جبهه ملی
روزنامه کیهان و اطلاعات در روز دوشنبه 28 خردادماه یک خبر مشترک را منتشر کرده‌اند: «داریوش فروهر از جبهه ملی جدا شد.» خبر روزنامه اطلاعات با این عبارات آغاز می‌شود که «داریوش فروهر، وزیر کار دولت موقت و دبیر حزب ملت ایران در یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد که دیگر با جبهه ملی ایران همکاری نخواهد داشت.» علت این تصمیم را فروهر چنین شرح داده است: «... پاره‌ای گزینش‌های شک‌آفرین در زمینه گسترش سازمان و رهبری آن انجام گرفته و اخلاق مبارزاتی در جبهه ملی به خطر افتاده است، دیگر سکوت را جایز نشمردم و به این اعتقاد دست یافتم که کج شده را از فرو ریختن بازداشتن، آن چیزی نیست که در این لحظه‌های سرنوشت‌ساز، مردم ایران به آن نیازمندند.»سه روز پس از اعلام جدایی داریوش فروهر از جبهه ملی، باز هم روزنامه‌های کیهان و اطلاعات سخنان داریوش فروهر را تیتر کردند که گفته بود: «جبهه ملی جدیدی ایجاد می‌کنم.»

احسان از پدر می‌گوید
سه‌شنبه 29 خرداد، روزنامه کیهان خبر دیدار مراجع عظام با امام خمینی را منتشر کرده است. این دیدار که آیات عظام گلپایگانی، مرعشی، نجفی و شریعتمداری در آن حضور داشتند، در منزل آیت‌الله گلپایگانی انجام شد و درباره مسائل جاری مملکتی مذاکره صورت گرفت. در این دیدار درباره قانون اساسی و چگونگی تصویب آن بحث و تبادل نظر شده بود. روزنامه کیهان در این روز همچنین به مناسبت سالروز وفات دکتر علی شریعتی، گفت‌وگویی با احسان شریعتی انجام داده است. خبرنگار کیهان در این گفت‌وگو از احسان شریعتی پرسیده است که آیا دنباله‌رو راه پدرتان خواهید بود و احسان پاسخ داده است: «این مسوولیتی است بس سنگین و دشوار که ضرورت از سرپیچی آن منع می‌کند. به امید آن که لیاقت را در خویش بیابم.»

ترمیم کابینه بازرگان
ترمیم کابینه بازرگان یکی از خبرهای صفحه اول روزنامه کیهان در روز چهارشنبه 30 خردادماه است. مهندس بازرگان هاشم صباغیان را به عنوان وزیر کشور و احمد صدرحاج سیدجوادی را به وزارت دادگستری منصوب کرده است. صدرحاج سیدجوادی که پیش از صباغیان مقام وزارت کشور را برعهده داشت، به علت استعفای مبشری از وزارت دادگستری به این وزارتخانه رفت تا هاشم صباغیان به جای حاج سیدجوادی بنشیند.

تبلیغات