نویسندگان: آرش عزیزی
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۸

چکیده

متن

بار دیگر یکی از شهرهای بزرگ جهان صنعتی دستخوش قتل‌عامی‌عجیب و غریبی شد که حداقل 7 کشته و 10 زخمی‌به جا گذاشت. قتل عام روز یکشنبه 8 ژوئن 2008 در مجتمع آکیهابارا در محله‌ چیودای توکیو، پایتخت ژاپن، اتفاق افتاد و به قتل عامِ آکیهابارا معروف شد. حدود ساعت 12:30 بعدازظهر به وقت ژاپن بود که مهاجمی‌با ماشینش به میان جمعیت رفت و سه نفر را زیر کرد و سپس با چاقو به جمعیت حمله کرد و با وارد آوردن حداقل 18 ضربه، هفت نفر را به قتل رساند. پلیس توکیو مظنونی به نام توموهیرو کاتو را دستگیر کرده است. کاتوی 25 ساله ساکن سوسونوی شیزوکا است. او در زمان حمله تی‌شرت سیاه، ژاکت و شلوار جین به تن داشت. و در حال حاضر در ایستگاه پلیس مانسیباشی است.

قاتل و انگیزه‌هایش
خبرگزاری‌ها و تحلیل‌گران جهانِ حوادث روی شخصیت کاتو تمرکز کرده‌اند تا بیشتر او را بشناسند. طبق گزارش‌ها او دانش‌آموزی بسیار موفق در یکی از بهترین دبیرستان‌ها بوده است و در مدرسه‌ متوسطه رهبر باشگاه تنیس بوده است. اما پس از رفتن به دبیرستان آئوموری بوده که رفتار خشونت‌آمیزش شروع شده. در این دبیرستان وضع درسی او بسیار افت کرده و از بین 360 دانش‌آموز به مقام 300ام رسیده و در نتیجه از ورود به دانشگاه بازمانده و در عوض مکانیکِ ماشین شده است.
 
او کارگری موقت است و در کارخانه‌ قطعات خودرو استان مرکزی شیزوکا کار می‌کرده که او را از کار اخراج می‌کنند. کاتو به پلیس گفته که در زمان حمله از نظر روانی بیمار بوده بنابراین قرار است از نظر ذهنی آزمایش شود. او در پیغام‌های اینترنتی‌اش نوشته است: “من یک دوست هم ندارم و در آینده هم نخواهم داشت. مرا کنار می‌گذارند چون زشتم. من از آشغال هم بدترم چون حداقل آشغال بازیافت می‌شود.” روزنامه‌ یومیوری شیمبون، که با 14 میلیون پرتیراژترین روزنامه‌ دنیا است، در گزارش اختصاصی خود از قتل عامِ آکیهابارا مدعی شده این قتل عام از زمان جنگ جهانی دوم تا به‌حال از نظر تعداد کشته‌شدگان “بدترین پرونده از نوع خود است”.

قربانیان
حداقل 17 آمبولانس به سرعت به صحنه شتافتند و عابرین سعی می‌کردند به کمک قربانیان بشتابند. در روز اول تنها دو نفر درگذشتند، اما این رقم تا روز بعد به 7 نفر رسید. از این تعداد 6 نفر مرد بودند: 2 نفر 19 ساله، یک نفر 31 ساله، یک نفر 33 ساله و دیگری 74 ساله. زنی 21 ساله نیز دیگر قربانی این حادثه بود.

وقایع مشابه
این واقعه درست هفت سال پس از قتل عام مدرسه‌ اوساکا اتفاق می‌افتد که در آن هشت دانش‌آموز مدرسه ابتدایی کشته شدند. مسئول آن واقعه به بیماری شیزوفرنی دچار بود. از کاتو نیز نقل کرده‌اند که “از جهان خسته شده است” و آمده تا “آدم بکشد”. در سال 2008 ژاپن شاهد وقایع مشابه در سطوح پایین‌تر هم بوده است. یاسوئو فوکودا، نخست‌وزیر، نگران است که موارد مشابه حدود سالی 10 بار در ژاپن اتفاق می‌افتد. آژانس پلیس سراری می‌گوید، بین سا ل‌های 1998 تا 2007، 67 حمله‌ مشابه اتفاق افتاده است.

تبلیغات