نویسندگان:
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۸

چکیده

متن


تاسیس اسراییل، تنها با هدف تامین منافع غرب در منطقه خاورمیانه و در واقع کنترل کشورهای منطقه از طریق اسراییل انجام شد و پایه‌گذار ایده تاسیس اسراییل هم انگلیس بود. اما به این دلیل که تشکیل اسراییل منافع همه جهان غرب را تامین می‌کرد، کل غرب از این رژیم و تاسیس و ادامه حیات آن دفاع کرده و می‌کند. اساس تشکیل اسراییل براساس قطعنامه‌های سازمان ملل و به خصوص قطعنامه مشهور به “تقسیم” بوده که سرزمین فلسطین را میان اسراییل و فلسطینیان تقسیم می‌کرد. این قطعنامه هم با حمایت غرب به تصویب رسید.
 
اگرچه هدف اصلی تاسیس رژیم اسراییل کنترل منطقه بود اما در عمل و پس از 60 سال از تاسیس آن شاهد آن هستیم که این هدف به هیچ وجه تحقق پیدا نکرده است. علت اصلی این موضوع هم این است که کشورهای منطقه خاورمیانه با تشکیل اسراییل مخالف بوده و به هیچ عنوان با آن همراهی نکرده‌اند. پس از 60 سال تنها کشورهایی که اسراییل را در منطقه به رسمیت شناخته‌اند مصر و اردن هستند و اکثر کشورهای خاورمیانه نه تنها با این رژیم رابطه دیپلماتیک ندارند که حتی آن را به رسمیت هم نمی‌شناسند.
 
نتیجه آنکه امروز افکار جهان اسلام به دلیل حمایت‌های بی‌دریغ غرب و در راس آن آمریکا از رژیم اسراییل به شدت از ایالات متحده متنفر است و ریشه همه مشکلات را در مناقشه اسراییل و فلسطینیان می‌داند که با حمایت کاخ سفید به فعالیت و حیات خود ادامه می‌دهد و این درست برخلاف منافع ملی آمریکا و اهداف از پیش تعیین شده غرب برای تشکیل دولت اسراییل است.

همانگونه که اسراییل با حمایت غرب و سازمان ملل متحد تشکیل شد، ادامه حیات آن هم به حمایت غرب از طریق سازمان ملل متحد وابسته است و مادامی که این حمایت وجود دارد اسراییل هم به حیات خود ادامه خواهد داد اما پایان حمایت غرب از اسراییل به معنی پایان عمر این رژیم خواهد بود.

تبلیغات