آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۸

چکیده

متن

آقای اوپک ایران پس از ربع قرن، وزارت نفت را ترک کرد. حسین کاظم‌پور اردبیلی، پس از 24 سال نمایندگی ایران در هیات عامل اوپک هفته گذشته به دومین وزیر نفت دولت نهم نوشت: «نظر به اینکه شما تمایل دارید تا برای من جانشین تعیین کنید...» و به این ترتیب نشان داد که استعفایش «خودخواسته» نیست. غلامحسین نوذری هم خوب می‌دانست که رفتن چه کسی را از او خواسته‌اند. پس نه در جلسه حضوری که تلفنی از کاظم‌پور طلب استعفا کرد تا لااقل حرمت «چشم در چشم شدن» را نگاه دارد. قطار نفت در حال پیاده کردن کهنه‌ سربازان است.
 
پس از پیاده کردن هدایت‌زاده و کاظم‌پور اردبیلی ظاهرا مسافران دیگری در صف پیاده شدن قرار گرفته‌اند. در بازار غیررسمی صحبت از لیستی است که باید نفت را ترک کنند. کاظم‌پور اردبیلی فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد بازرگانی از آمریکاست. در حوادث اول انقلاب، نام کاظم‌پور به اشتباه در جمع شهدای انفجار حزب جمهوری ذکر می‌شود اما بعد مجروحیتش اعلام می‌شود. وی پس از وزارت بازرگانی، تا سال 64 در وزارت خارجه ماند و در پست معاونت اقتصادی انجام وظیفه کرد. از مذاکرات ماندگار او،‌ مذاکرات قطعنامه 598 بود.
 
شاه‌بیت مذاکرات کاظم‌پور در زمان جنگ، مذاکره با آندره کورمیگو، معروف‌‌ترین وزیر خارجه اتحاد جماهیر شوروی بود. ایران می‌خواست بداند که آیا شوروی (در زمان جنگ تحمیلی) به رژیم صدام موشک دوربرد داده است یا خیر. ماجرای جدال کاظم‌پور با وزیر پرقدرت بلشویک‌ها و کسب نتیجه برای ایران شنیدنی است. کاظم‌پوراردبیلی سال 64 با تلفن میرحسین موسوی به نفت می‌آید تا آقازاده را یاری کند. او سال‌ها معاون بین‌الملل وزارت نفت هم بود.
 
شگردهای فروش نفت ایران در زمان جنگ از جمله هنرهای کاظم‌پور بود. ماجرای سعودالفیصل و کاظم‌پور هم در دفاع از منافع ایران شنیدنی است. روزی وزیر خارجه پرسابقه عربستان در حضور آقازاده دست کاظم‌پور را می‌گیرد و از او می‌خواهد تا کمی سرسختی‌اش را کنار بگذارد. در آخرین سمپوزیم وزرای اجلاس سران اوپک، در عربستان، وقتی رایزن انرژی آمریکا جلسه را مسحور سخنرانی خود کرده بود کاظم‌پور چنان پنبه‌ها را زد که گریزی جز تشویق‌اش از سوی ناظران نبود.
 
«تدوین استراتژی تعامل سازنده و شراکت در عین رقابت، تلاش‌هایی برای تشکیل IEF و شکل‌دهی به کشورهای صادرکننده گاز در سال 2001» از کارهای مهم کاظم‌پور در دوره مسوولیتش بود. حسین کاظم‌پور اردبیلی با نفت 6 دلاری از وزارت خارجه آمد،‌ آبروی نفت ایران در مجامع بین‌المللی شد و با نفت 126 دلاری به وزرات خارجه برگشت تا بازنشسته شود.
 
خطیبی که در زمان مسوولیت کاظم‌پوراز کارشناسان امور اوپک بود پس از وزارت زنگنه به مرکز مطالعات انرژی رفت و در دوره وزارت هامانه به بخش بین‌الملل برگشت تا معاون غنیمی‌فرد شود. حالا او می‌خواهد نماینده ایران در اوپک باشد. مسوولیتی که سخت دشوار است.

تبلیغات