نویسندگان: رضا زندی
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۸

چکیده

متن

همزمان با تلاش‌های رژیم صهیونیستی برای برپایی جشن‌های شصت سالگی تاسیس این رژیم که از روز هشتم ماه می‌در سراسر سرزمینهای اشغالی آغاز شدند،جهانیان به نشانه اعتراض به شصتمین سالروز اشغال فلسطین موسوم به یوم‌النکبه برنامه‌های مختلفی در جهت محکوم کردن این مراسم تدارک دیدند. عمده اعتراضها در فلسطین اشغالی انجام شد جایی که جنبش مقاومت اسلامی‌فلسطین حماس به منظور محکوم کردن محاصره غزه، تظاهرات اعتراض‌آمیزی در شمال غزه برگزار کرد.
 
رهبران حماس هدف از این تظاهرات را اعلام خشم خود از فریبکاری اسرائیل در قبال پایان دادن به محاصره این منطقه اعلام کردند. این اعتراض‌ها درروزهای بعد به شکلی گسترده‌تر و از سوی 150 نفراز فلسطینی‌هایی که خانه‌های آنها از سال 1948 در بیت‌المقدس به اشغال نیروهای رژیم صهیونیستی درآمد، ادامه یافت.
 
درشصتمین سالگرد اشغال این سرزمین، دهها پیروجوان فلسطینی با تجمع در خیابانهای اصلی بیت‌المقدس و درحالیکه خیلی از آنها مقابل منازل سابق خود که از آنها رانده شده‌اند، ایستاده بودند اعتراضشان را به اشغالگری این رژیم نشان دادند.
 
درحالیکه تقریبا تمامی‌بخش‌های نوار غزه و کرانه باختری رود اردن با پرچمهای سفید و آبی منقش به ستاره داوود تزیین شده بود و رژیم صهیونیستی درصدد برپایی جشنهای شصتمین سالگرد تاسیس خود با نورافشانی خیابانها بود، سراسر سرزمینهای اشغالی به صحنه تظاهرات فلسطینی‌ها و بسیاری از فعالان بین‌المللی که بدون سردادن شعار و یا دردست داشتن پلاکارد و پرچم فلسطین تنها به نشانه اعتراض به اشغالگری این رژیم درمنطقه یهودی‌نشین بیت‌المقدس راهپیمایی می‌کردند، تبدیل شد.
 
این درحالی بود که حتی شبکه یهودیان همبستگی بین‌الملل که درخارج از سرزمین‌های اشغالی ساکن هستند هم در بیانیه‌ای که به مناسبت شصت سال اشغالگری این رژیم ‌‌صادر کردند، اسراییل و حامیان غربی آن را به باد انتقاد گرفته و سالگرد تاسیس این رژیم در سرزمین‌های اشغالی را سالگرد اشغال، تجاوز و کشتار نامیدند.
 
این گروه از یهودیان ناراضی در بیانیه خود خاطرنشان کردند که شصتمین سالروز نکبه یا اشغال سرزمین فلسطینی‌ها، فاجعه‌ای است که به تخریب صدها روستا واخراج و آوارگی دهها هزار تن دیگر از خانه و کاشانه خود انجامید. دامنه اعتراضها و راهپیماییها به جشن و پایکوبی‌های اسرائیلها به مناسبت شصتمین سال تاسیس رژیم صهیونیستی به خارج از مرزهای خاورمیانه هم کشیده شد.
 
در شهرهای فلسطین و بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکایی چندین نمایشگاه هنری عکس وفیلم بدین منظور برپا شد. اگرچه بخش اصلی اعتراضها را راهپیمایی‌ها و تظاهرات جمعی که در تورنتو و مونترال کانادا با حضور بیش از 500 نفر انجام شدند، شامل می‌شدند. تظاهرات‌ملی در مرکز شهر لندن هم به خاطرنادیده گرفتن حقوق فلسطینی‌ها برگزار شد. در ایتالیا نمایشگاه کتاب تورینو محل درگیری حامیان رژیم صهیونیستی و جمع کثیری از شرکت کنندگان در نمایشگاه که به آتش زدن پرچمهای اسرائیل و سردادن شعارهایی ضد این رژیم هم منجر شد، بود. روز 14 می‌که مصادف با زمان آغاز این اشغالگری در سال 1948 میلادی بود، در جاکارتا اندونزی یک کنفرانس بین‌المللی تحت عنوان آزادی و حق بازگشت، فلسطین و 60 سال پاکسازی نژادی انجام شد.
 
این درحالی بود که روز پانزدهم قرار شد در سراسر فلسطین و حتی جهان یک دقیقه سکوت همراه با تظاهرات عمومی‌رعایت شود. در ملبورن استرالیا مراسمی با روشن کردن شمع انجام شد. شانزدهم می‌هم در کالیفرنیا ششمین اجلاس سالانه العوده به مدت دو روز و با سخنرانی اسقف‌های فلسطینی و تنی چند از شخصیتهای برجسته دیگر آغاز و در نیویورک هم مراسم یادبود ویژه‌ای به مناسب شصت سال اشغالگری رژیم صهیونیستی برگزار شد تا فاجعه‌ای که آوارگی فلسطینی‌ها را طی شصت سال اشغال سرزمینهای اشغالی از سوی اسراییل همراه داشته، در سراسر جهان مصادف با جشن‌های تاسیس این نظام اشغالگر با محکومیت قاطعانه مواجه شود.
تحولات :

دهها پیروجوان فلسطینی با تجمع در خیابانهای اصلی بیت‌المقدس و درحالیکه خیلی از آنها مقابل منازل سابق خود که از آنها رانده شده‌اند، ایستاده بودند اعتراضشان را به اشغالگری این رژیم نشان دادند.

تظاهرات‌ملی در مرکز شهر لندن هم به خاطرنادیده گرفتن حقوق فلسطینی‌ها برگزار شد.

در جاکارتا اندونزی یک کنفرانس بین‌المللی تحت عنوان آزادی و حق بازگشت، فلسطین و 60 سال پاکسازی نژادی انجام و قرار شد در سراسر فلسطین و حتی جهان یک دقیقه سکوت همراه با تظاهرات عمومی‌رعایت شود.

تبلیغات