آرشیو

متن

ارتش مشترک ایران و لیبی
سه‌شنبه 4 تیر 1364
حدود ساعت چهارصبح به وقت تهران، هواپیما به فضای تهران رسید و بیدارم کردند. نمازصبح را در فرودگاه [مهرآباد] خواندیم. گفتند به تهران گفته شده دیشب ساعت یازده وارد تهران می‌شویم و مستقبلان ساعت‌ها انتظار کشیده‌اند. این بی‌نظمی هنگام ورود به لیبی و سوریه هم وجود داشت و ظاهرا مسئول آن وزارت خارجه است.

به منزل آمدیم و تا ساعت هشت صبح خوابیدیم. برای گزارش نتایج سفر به زیارت امام رفتم. امام اظهار خوشحالی کردند و فرمودند سفرهای شما خوب است ولی تا هواپیما در تهران ننشسته از نظر امنیت اضطراب دارند. به شورای عالی دفاع رفتیم. نیروی هوایی گزارشی از امکانات برای دفاع داد و مطابق معمول بیشتر روی کمبودها تکیه کردند.

ساعت آخر وقت کار مجلس رسیدم. خانواده‌های شهدای هفتم تیر مهمان مجلس بودند. بعد از دستور برای آنها صحبت کردم و نماز جماعت را با آنها در کتابخانه مجلس خواندیم و برای آنها دوباره صحبت کردم. آنها ناهار مهمان مجلس بودند.
آقایان ولایتی و [غلامرضا] آقازاده آمدند و برای برنامه سفر چین و ژاپن و همراهان سفر مذاکره کردیم. میزبانان گفته‌اند که به سفر جنبه نظامی ندهیم و سیاسی – اقتصادی باشد. آنها نگران تاثیر منفی این مساله روی کشورهای حامی عراق هستند.

عصر مصاحبه مطبوعاتی و رادیوتلویزیونی داشتم و درباره نتایج سفر و جلسه شورای عالی دفاع صحبت کردم. در جلسه سه‌شنبه نمایندگان نتایج سفر را توضیح دادم. آقای محسن رضایی آمد و وضع جبهه‌ها و نیازهای سپاه را گفت.

در گزارش‌ها خواندم که سازمان امل در بیروت از زبان من درباره سرنوشت آقای موسی صدر مطالبی به هدف اخلال در روابط ما با لیبی نقل کرده است. گفتم سفارت تکذیب نماید.4 به آقای رفیق‌دوست گفتم برای گرفتن [موشک‌های] سام و اسکاد از سوریه و لیبی پیگیری نماید. شب در دفتر رئیس‌جمهور با حضور نخست‌وزیر و رئیس دیوان عالی کشور نتایج سفر را گفتم. دیر وقت به خانه رسیدم. هوا خیلی گرم است.

اوقات‌تلخی با صیاد شیرازی
چهارشنبه 5 تیر 1364
اول صبح به مجلس رفتم. پس از شروع جلسه،‌اداره آن را به آقای یزدی سپردم و برای انجام کارهای قبل از سفر به چین و ژاپن به دفترم آمد. درباره همراهان و برنامه‌ها تبادل نظرهایی شد. صیاد شیرازی آمد و گزارش برنامه‌های جنگ را داد و چون تاخیر داشت، کمی اوقات‌تلخی کردم و ایشان هم ناراحت شد. آقای محسن رضایی هم کارهایش را گفت.

بعد ازظهر به منزل رفتم. حاجیه والده هم آمده بودند؛ کمی مریض‌اند. عفت چمدان سفر را بست. محسن هم از رفسنجان آمده بود که با من به سفر بیاید. ساعت شش به فرودگاه [مهرآباد] آمدیم و مصاحبه‌ای کردم و سپس با مراسم رسمی حرکت کردیم؛ با دو هواپیما و حدود 100 نفر همراه – [شامل 12 نفر از نمایندگان مجلس و جمعی از معاونان رئیس‌جمهور] و وزراء و وزیر امور خارجه و خبرنگاران و... – تمام شب در پرواز بودیم. از فضای پاکستان به آقای ضیاءالحق [رئیس‌جمهور پاکستان]‌پیام دوستی دادیم. چون ایران با چین چهار و نیم ساعت اختلاف وقت دارند، نزدیک ساعت دو بامداد آفتاب را دیدیم.

چین به سوی سرمایه‌داری
پنجشنبه 6 تیر 1364
ساعت هشت بامداد هواپیما در فرودگاه پکن به زمین نشست. استقبال مختصری شد و استقبال رسمی، عصر در میدان عظیم [تین آن من] صلح آسمانی انجام می‌شود. ما را به کاخ مهمانسرای دولتی بردند که به روسای کشورها اختصاص دارد و باغ بزرگی است که از زمان امپراتوری چین مانده است،‌با 15 ساختمان جداگانه. ما را در دو ساختمان سکونت دادند. تا عصر استراحت کردیم. ساعت سه بعدازظهر مراسم رسمی استقبال در میدان صلح آسمانی انجام شد. براساس نوع مراسم توپ شلیک شد و رژه خوبی انجام دادند. سپس مذاکرات رسمی با نخست‌وزیر و گروهی از سران چین آغاز گردید.

در کاخ کنگره خلق که سالن‌های عظیم متعدد دارد، حدود دو ساعت درباره زمینه‌های همکاری دو کشور و نقاط اشتراک دوجانبه و بین‌المللی مذاکره کردیم و خیلی خوب برگزار شد.
نخست‌وزیر چین در کاخ کنگره، به هیات ما شام داد. سرمیز شام، مذاکرات مفیدی درباره چین داشتیم. در نطق‌های رسمی میز شام، من به دستاوردهای انقلاب پرداختم که برای چینی‌ها جالب افتاد و نخست‌وزیر زائوزیانگ هم حرف‌های خوبی زد. شام خیلی مفصل و متنوع بود.گوشت‌ها با ذبح اسلامی تهیه شده بود. خودشان می‌گویند 14 میلیون مسلمان درچین زندگی می‌کنند و 10 درصد اعضای کنگره مسلمانند و معاون کنگره هم مردی مسلمان به نام سیف‌الدین است.

بعد از صرف شام به اقامتگاه آمدیم. مدتی هم با همراهان در سالن درباره حرف‌ها و برنامه‌ها مشورت کردیم. مقداری به تماشای تلویزیون پرداختم. فرهنگ غرب دارد چین را تسخیر می‌کند و گام جدید به رهبری تینگ شیائوپینگ، آزادی زیادی از لحاظ فرهنگی و اقتصادی به مردم داده است. آنها به طرف سرمایه‌داری می‌روند. درهای چین برای رفت و آمد باز شده و سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی در این کشور معمول شده است. نشانه‌هایی از تهاجم فرهنگ غرب در چین دیده می‌شود.

شایعه سرطان معده
جمعه 7 تیر 1364
هنگام اذان برای نماز صبح بیدار شدم و تا ساعت هشت خوابیدم. مقداری وقت صرف نوشتن خاطرات کردم. برای ملاقات با رئیس‌جمهور لی‌شیانیان آماده شدم. یک ربع ساعت دیر شد. خبرگزاری یونایتدپرس از این تاخیر سوءاستفاده کرد و این خبر را روی تلکس برد که من به خاطر مرض سرطان معده در بیمارستانی در چین بستری شده‌ام. این خبر مثل بمب در دنیا منفجر شد. نمی‌دانم این خبرگزاری چه فکری برای اعتبار و آبروی خود کرده است؛ لابد حساب شده است.

ملاقات با رئیس‌جمهور بیشتر به تعارف و حرف‌های معمولی گذشت. در چین، رئیس‌جمهور مقام تشریفاتی است. آقایان ولایتی و آقازاده هم با همتاهای خود ملاقات کردند و راضی بودند. سپس به ملاقات آقای پنگ‌زین رئیس کنگره رفتیم و مذاکرات گرمی درباره استراتژی ابرقدرتها در ایجاد جنگ‌های منطقه‌ای و کانون‌های نزاع برای بهره‌برداری و سوءاستفاده‌های فراوان و تضعیف جهان سوم داشتیم. از شوروی خیلی ناراحتند و نسبت به آن حساسیت دارند. آنها سه مساله افغانستان، کامبوج و نیروهای شوروی در مرز چین را مانع بهبود روابط می‌دانند.

آقای پنگ‌زین به افتخار ما میهمانی ناهار داد. سرمیز ناهار اطلاعات زیادی نسبت به چین کسب کردم. معمولا در بین راه هم وزیر بهداری چین با یک مترجم در اتومبیل من است و به سوالاتم خوب پاسخ می‌دهد. خیلی چیزها را پرسیده‌ام. می‌گویند درآمد مردم در ماه بین چهل یوآن تا هزار یوآن متغیر است.

یک کارگر ساده چهل‌ یوآن می‌گیرد ولی یک هنرمند یا نویسنده یا مدیر کارخانه ممکن است تا هزار یوآن بگیرد. رهبران و روسای طراز اول، ماهیانه چهارصد یوان درآمد به علاوه مسکن و یا ماشین و... و وزرا سیصد یوآن درآمد دارند. یوآن – واحد پول چین – مساوی است با 35 درصد یک دلار. آنها مدعی‌اند در چین درآمد روستائیان از شهرنشین‌ها بیشتر است.

پانوشت:
4- در پی دیدار مفتی جعفری لبنان و هیات جنبش امل با آقای هاشمی در دمشق، این جنبش بیانیه‌ای صادر و از نتایج این دیدار اظهار خوشوقتی کرد و مدعی شد که ایران معمر القذافی رهبر لیبی راعامل اصلی ناپدید شدن امام موسی صدر رهبر شیعیان جنوب لبنان می‌داند و و معتقد است که امام موسی صدر به دستور شخص معمرالقذاقی به قتل رسیده است. آقای هاشمی در ملاقات با مسؤولان جنبش امل از آنها خواست که از جریان امام موسی صدر در راه تفرقه بین مسلمین و اعراب و مسایل گروهی استفاده نکنند.

از سوی دیگر آقای نبیه بری رهبر جنبش امل در پاسخ به اظهارات سرگرد عبدالسلام جلود در مورد توافق ایران و لیبی برای تشکیل ارتش قدس گفت: چنین ارتشی تنها به فرماندهی امام موسی صدر که توسط حکام مزدور لیبی بازداشت شده امکان‌پذیر است و همان گونه که امام موسی صدر گفته شرافت قدس بالاتر از این است که توسط هر کسی آزاد شود و فقط مومنین می‌توانند آزادکننده قدس باشند.