نویسندگان: احسان ابطحی
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۸

چکیده

متن

اولی هاینونن، معاون محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز دوشنبه گذشته در حالی به تهران سفر کرد که واکنش‌ها نسبت به این سفر به ویژه از سوی جناح اصولگرا بسیار منفی بود. با این حال یک سخنگوی هیات ایرانی مذاکره‌کننده هسته‌ای روز چهارشنبه گذشته پس از مذاکره با هاینونن، معاون امور پادمان‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه همکاری‌های ایران با آژانس ادامه خواهد یافت گفت:”سیاست جمهوری اسلامی ایران همانگونه که قبلا هم اعلام شده، تداوم همکاری با آژانس در چارچوب قوانین این نهاد بین‌المللی است.
 
”این مقام مذاکره کننده هسته‌ای همچنین تاکید کرد:”درهای ایران برای مذاکره با نمایندگان قانونی آژانس باز است و ایران به همکاری خود با این نهاد مانند گذشته ادامه خواهد داد.” در همین حال ملیسا فلمینگ، سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هفته گذشته با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که مذاکرات هاینونن با مقامات ایرانی با پیشرفت‌هایی همراه بوده و تهران موافقت خود را برای همکاری با آژانس بین‌المللی در مورد تحقیقات بیشتر بر سر اسناد ادعایی اعلام کرده است.
 
این اسناد مدعی هستند که تهران به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای است. موضوعی که جمهوری اسلامی همواره آن را تکذیب و تاکید کرده است که ایران تنها به دنبال دستیابی به انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز برای تولید انرژی است. این در حالی بود که تنها یک هفته پیش از سفر هاینونن به تهران، غلامرضا آقازاده، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی به طور غیرمنتظره‌ای دیدار خود را با محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین‌الملی انرژی اتمی لغو کرد.
 
با این حال سفر هاینونن به تهران با واکنش بسیار منفی برخی محافل در ایران مواجه شد که او را جاسوس رژیم اسراییل توصیف کردند. روزنامه کیهان دوشنبه گذشته و همزمان با ورود معاون محمد البرادعی به تهران با تیتر “اسناد جعلی موساد مذاکره نیست” به استقبال او رفت. گزارش‌گر روزنامه کیهان در همین مورد نوشت: محتوای مذاکرات او – هاینونن- در تهران باید صرفا به مسائل مربوط به همکاری روتین ایران با آژانس محدود باشد و ایران به هیچ وجه نباید خود را درگیر بحث درباره «جعلیات» کند.
 
در ادامه این گزارش آمده بود:”در حالی که انتظار می‌رفت محمد البرادعی در گزارش خود به اجلاس مارس 2008 شورای حکام حل و فصل نهایی این مسئله را تایید کند، آمریکایی‌ها به یکباره اعلام کردند اسناد و اطلاعات جدیدی در اختیار آژانس قرار داده‌اند. مدیر کل آژانس در یک اقدام غیرقانونی و خلاف توافقات از بسته اعلام کردن این موضوع خودداری کرد و آن را به انجام مذاکرات بیشتر احاله داد. اولی هاینونن که حالا ظاهرا برای بحث درباره همین موضوع به ایران می‌آید هم مدتی بعد با استفاده از اطلاعات بی‌پایه دریافتی از آمریکا جلسه‌ای در آژانس برگزار کرد تماما به مرور جعلیات آمریکایی‌ها علیه ایران اختصاص داشت.”
 
از سوی دیگر حمیدرضا ترقی، یکی از اعضای برجسته حزب موئلفه اسلامی هم در گفت و گو با خبرگزاری مهر گفت: متاسفانه در سوابق هاینونن نشانه‌های روشنی از ارائه اطلاعات هسته‌ای ایران به آمریکا و صهیونیست‌ها دیده می‌شود و او با سوء‌استفاده از عنوان حقوقی و حرفه‌ای خود در قبال ایران جاسوسی هسته‌‌ای کرده است.
 

تبلیغات