نویسندگان:
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۸

چکیده

متن


آدولف هیتلر بعد از ظهر۲۰ آوریل ۱۸۸۹ در ایالت اتریش شمالی، بین مرز اتریش و آلمان زاده شد. پس از ازدست دادن پدر،در ۲۱ دسامبر ۱۹۰۷ مادرش نیز با یک مرگ دردناک بر اثر سرطان سینه در سن ۴۷ سالگی فوت کرد. به روایتی او در این زمان به عنوان یک نقاش در وین مشغول به کار شده و از روی کارت پستال‌ها طرح می‌کشیده و به کاسب‌ها و توریست‌ها می‌فروخته است. آدولف جوان، بعد از دومین بار اخراج از موسسه هنرهای زیبا دچار فقر مالی شدیدی شد آنچنانکه در ۱۹۰۹ تنها به دنبال سرپناهی می‌گشت و در ۱۹۱۰ در خانه‌ای که برای کارگران فقیر در نظر گرفته شده بود سکنی گزید.

او به سربازی رفت و فعالیت سیاسی خود را در همانجا با عنوان مأمور مخفی سازمان ضداطلاعات ارتش آلمان آغاز کرد، و به همراه برخی رهبران افراطی نظامی چون ژنرال لودندروف، گروه کوچک خود را تأسیس کرد؛ همان گروهی که سپس به حزب ملی کارگران سوسیالیست آلمان (حزب نازی) بدل شد. در نوامبر ۱۹۲۳ ژنرال لودندروف و هیتلر کودتای نافرجامی را ترتیب دادند که به کودتای مونیخ معروف است. هیتلر پس از جنگ در سی سالگی به فعالیت تشکیلاتی روی آورد و در سال ۱۹۱۹ به جریان فاشیستی حزب کارگری آلمان پیوست.
 
در جریان فعالیت‌های تبلیغاتی استعداد بی‌نظیر خود را در ایراد سخنرانی‌های پرهیجان و تحریک‌آمیز نشان داد. او شعارهای ساده و تکراری را با لحنی تند و آتشین بیان می‌کرد و نفرت و کینه‌توزی را به جان هواداران می‌دمید. در سال ۱۹۲۱ هیتلر و هواداران افراطی او جریانی به نام حزب ملی کارگران سوسیالیست آلمان با نام اختصاری (حزب نازی) تشکیل دادند. این حزب در سال ۱۹۲۳ در مونیخ دست به شورش مسلحانه زد. اقدام نازی‌ها به شکست انجامید، هیتلر دستگیر شد و نه ماه به زندان افتاد.
 
حزب نازی از سال ۱۹۲۵ سیاست تازه‌ای در پیش گرفت. هیتلر در نطق‌های آتشین خود وعده می‌داد که با تشکیل رایش سوم مردم آلمان به پیشرفت و بهروزی کامل دست خواهند یافت و تمام مشکلات جامعه حل خواهد شد. با شکست «رایش دوم» در جنگ جهانی اول، در آلمان «جمهوری وایمار» تشکیل شده بود، که در بحران غرقه بود. در جامعه‌ای که لایه‌های گسترده مردم با بیکاری و فقر روبرو بودند، سخنان هیتلر برای برخی جذابیت داشت.
 
در انتخابات سال ۱۹۳۲ حزب نازی ۳۰ درصد آرا را کسب کرد و نشان داد که به مهم‌ترین نیروی کشور تبدیل شده‌است. در سال ۱۹۳۳ بحران سیاسی عمیقی آلمان را فرا گرفته بود. حاکمیت راستگرای کشور و بیسمارک بر آن شدند که با استفاده از هیتلر به بن بست سیاسی خاتمه دهند و قدرت روزافزون نیروهای چپ را مهار کنند. در آن سال هیتلر در رأس دولتی ائتلافی صدراعظم آلمان شد.


آدولف هیتلر رهبر رایش سوم در شامگاه سی‌ام آوریل ۱۹۴۵ به زندگی خود پایان داد. هیتلر در زمان مرگ تنها ۵۶ سال داشت، اگرچه به گفته شاهدان عینی، در آخرین دوران زندگی پیرمردی خسته و تکیده و بیمار شده بود. ارتشیان نازی در سال ۱۹۴۳ در جبهه اتحاد شوروی (استالینگراد) و در سال ۱۹۴۴ در جبهه غرب ضربات سنگینی متحمل شدند. ارتش‌های ایالات متحده آمریکا و بریتانیا از غرب و ارتش سرخ شوروی از شرق به سوی برلین، پایتخت رایش سوم پیشروی کردند.
 
در ماه آوریل ارتش سرخ شوروی شهر برلین را به محاصره گرفت و به طرف ستاد فرماندهی رایش پیش رفت. هیتلر در مخفیگاه خود، به همراه همسر تازه‌اش اوا براون دست به خودکشی زد. اوا براون با شکستن کپسول سیانور و هیتلر نیز با سیانور و شلیک هم‌زمان گلوله تپانچه به سرش دست به خودکشی زدند. پیکر بی‌جان آن دو را کسانی که در سنگر بودند به بیرون بردند و پیکر آنها به خواست خود هیتلر که خواسته بود پیکرش چون موسولینی به دست دشمنان نیفتد سوزانده شد.
 

تبلیغات