نویسندگان: حمیدرضا آیت اللهی
منبع: مجله فرهنگستان علوم پزشکی، سال سوم، شماره اول، بهار 1398، صص 103-115.

کلید واژه ها: رشد اخلاقی اخلاق پزشکی حساسیت اخلاقی

حوزه های تخصصی:
شماره صفحات: ۱۰۳-۱۱۵
دریافت مقاله   تعداد دانلود  :  ۱۲۹

چکیده

زمینه و هدف: تجربه نشان می دهد که آموزش اخلاق پزشکی به تنهایی نتوانسته است متخلق شدن دانشجویان پزشکی به اخلاق را تأمین کند. درونی شدن اخلاق موضوعی تربیتی است که باید روش های تربیتی را برای رشد اخلاقی به کار برد. روش کار: در این مقاله پس از بررسی دیدگاه های کلبرگ و جیمز رست راه های تجویزی از آن ها نتیجه گرفته شده است.یافته ها: راهکارها در چهار دسته تنظیم شده اند. راهکارهای اجرایی نیز در سه روشِ شناختی، گرایشی و ارادی دسته بندی شده است که هریک از آن ها نیز به سه طریق مستقیم و نیمه مستقیم و غیرمستقیم قابل انجام است.نتیجه گیری: 36 روش اجرایی پیشنهاد شده است که براساس آن ها می توان ارتقای اخلاقی دانشجویان پزشکی را تحقق بخشید.

متن

تبلیغات