نویسندگان: احسان ابطحی
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۸

چکیده

متن

   «استیون اسپیلبرگ»، کارگردان مشهور آمریکایی در اعتراض به نقش چین در وقایع دارفور سودان، از سمت مشاور هنری المپیک پکن کناره‌گیری کرد. اسپیلبرگ در بیانیه‌ای،‌ دولت چین را متهم کرد که از انجام اقدام مناسب برای فشار بر متحد خود یعنی دولت سودان با هدف اتمام نقض حقوق بشر در این کشور طفره می‌رود. دست‌کم 200 هزار نفر از مردم منطقه دارفور در غرب سودان براثر بر بحران پنج ساله داخلی کشته شده و دو میلیون نفر دیگر هم آواره شده‌اند.پکن، تاکنون، به این بیانیه پاسخ نداده است. بیانیه‌ای که به گفته کارشناسان شکستی بزرگ در راه سازماندهی مسابقات مهم المپیک به شمار می‌رود. به گفته یکی از منابع نزدیک به کمیته المپیک پکن، پاسخ به بیانیه اسپیلبرگ در بالاترین سطح مورد بررسی قرار گرفته، ‌اما هنوز علنی نشده است.
 
با این همه به نظر می‌رسد پاسخ مقامات پکن پاسخی خشمگینانه باشد. از زمانی که پکن موفق شد میزبانی مسابقات المپیک را به دست آورد، دولت چین تلاش کرده تا مسائل سیاسی را از موضوع المپیک جدا نگه دارد و موضع بسیار تندی در برابر کسانی اتخاذ کرده که قصد داشتند این دو موضوع را به یکدیگر مرتبط کنند. در همین حال، سازمان دیده‌بان حقوق بشر ضمن استقبال از این اقدام استیون اسپیلبرگ تاکید کرد که باید اقدامات مشابهی برای تغییر رفتار دولت چین انجام شود. در بخشی از بیانیه اسپیلبرگ آمده: وجدان من اجازه نداد تا مانند همیشه به کارم ادامه دهم. در این زمان وقت و انرژی من نباید صرف برگزاری مسابقات المپیک شود بلکه باید همه توان خود را برای کمک به پایان جنایات غیرقابل توصیف علیه بشریت صرف کنم که همچنان در دارفور سودان ادامه دارد. در ادامه بیانیه این کارگردان مشهور آمریکایی آمده: “‌دولت سودان مسوول ادامه جنایت‌های دارفور است، اما جامعه جهانی و بویژه چین باید اقدامات بیشتری انجام دهند.”

سودان که منابع گسترده نفت در اختیار دارد بیش از دوسوم آن را به چین می‌فروشد و در مقابل هم دولت پکن سلاح در اختیار دولت خارطوم می‌گذارد و از دولت ژنرال عمرالبشیر، رییس‌جمهوری سودان در شورای امنیت سازمان ملل متحد حمایت می‌کند.این در حالی است که روز پیش از انتشار این بیانیه، یعنی روز سه‌شنبه برندگان جایزه صلح نوبل و همچنین شماری از دست‌اندرکاران المپیک نامه‌ای را در مورد موضوع دارفور خطاب به رییس جمهوری چین ارسال کردند. خانم “میا فرو” از امضا کنندگان این نامه و شخصی که به اسپیلبرگ فشار آورد تا این تصمیم را اتخاذ کند در همین زمینه گفت که اقدام اسپیلبرگ پیامی شفاف برای دولت چین به همراه داشت. پیش از این «جورج کلونی» هم از نقش پکن در دارفور سودان به شدت انتقاد کرده بود.
 

تبلیغات