نویسندگان: دلارآم عظیمی
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۸

چکیده

متن

نظر‌سنجی صورت گرفته از سوی شبکه ‏Uk Tv Gold‏ که در اسکای نیوز هم منتشر شد، حقیقت عجیبی را در مورد طرز تفکر و میزان سطح اطلاعات انگلیسی‌ها آشکار ساخت؛ اینکه 3 هزار شهروند انگلیسی حتی وجود شخصی که پیروزی بریتانیا مقابل نازیستها را برای آنها به ارمغان آورد، انکار می‌کنند و معتقدند که سر وینستون چرچیل نخست وزیر این کشور در فاصله سال‌های 1940 تا 1945 و 1951 تا 1955 شخصیتی خیالی بوده و هرگز وجود واقعی نداشته است! چرچیل به واسطه اقداماتی که انجام داد به تاریخ پیوست ولی برای هموطنانش هرگز وجود خارجی نداشته است.
 
این نظر‌سنجی با هدف کشف این نکته که شهروندان انگلیسی چه شخصیتهایی را (‌معروف یا غیرسرشناس) حقیقی یا خیالی می‌دانند انجام شد و نکته جالب این بود که 58 درصد از مصاحبه شوندگان معتقد بودند که شرلوک هولمز کارآگاه مجموعه داستانهای پلیسی “سرآرتور کنان دویل” واقعا وجود داشته و در خیابان معروف بیکرلندن زندگی کرده است. با این وجود تنها رای به هولمز و چرچیل نبود که نظرسنجی صورت گرفته را غیرمعمول و باورنکردنی نشان داد. و نکته تلخ‌تر اینکه 47‌رصد نها به رغم شواهد تاریخی موجود اظهار کرده‌اند که”‌‏Richard‏‌ ‏the Lionheart‏” که در فاصله سالهای 1189 تا 1199 شاه انگلیس بود هم هرگز و صرفا شخصیتی ساخته و پرداخته چند نویسنده بوده و بس.
 
به عبارت دیگر مصاحبه شوندگان تصور می‌کنند که شخصیت وی میان تاریخ و ادبیات محو شده است. نتایج نظرسنجی انجام شده باعث شد مطبوعات انگلیسی به این حقیقت تلخ اعتراف کنند که ساکنان این سرزمین در حال از دست دادن حس واقع‌گرایی خویش هستند و دیگر نمی‌توانند بین آنچه خیالی و آنچه واقعی است تفاوتی قائل شوند. تا جاییکه از هر چهار نفر یک نفر آنها وجود شخصیت‌های افسانه‌ تاریخ این کشور و حتی جهان را انکار می‌‌کند.
 
در مراحل پایین‌تر 4 درصد انگلیسی‌ها گفته‌اند که کلئوپاترا هرگز وجود نداشته و افرادی نظیر گاندی و چارلز دیکنز هم تخیلی بوده‌اند! اگرچه این نظر‌سنجی یک نکته دیگر را هم نشان داد و آن اینکه 77‌درصد از مردمان انگلیس به این حقیقت اعتراف کردند که هرگز کتاب‌های تاریخی نخوانده‌اند و 61 درصد گفته‌اند که هیچ علاقه‌ای به دنبال کردن این مسایل ندارند. پل مورتون رییس شبکه تلویزیونی که این نظر‌سنجی را انجام داد گفت در حالیکه هیچ‌گونه توجیه ودلیل قانع‌کننده‌ای برای انکار وجود خارجی شخصیتی نظیر چرچیل وجود ندارد، ظهور روز‌افزون شخصیتهای افسانه‌ای در زندگی واقعی افراد نشان دهنده تاثیر عمده‌ای است که فیلمهای تخیلی طی این سالها بر روی مخاطبان داشته‌اند.
 
آنچه مسلم است این نظرسنجی هیچ گونه اعتبار خاصی ندارد و تنها بیانگر تفکر ونظریات جمعی از مردم انگلیس است ولی بنا به گزارش منتشر شده درنشریه تلگراف بیانگر این واقعیت است که بریتانیایی‌ها روز به روز بیشتر از دنیای واقعیت فاصله می‌گیرند و به شخصیتهای غیرواقعی که در فیلم‌ها و کتاب‌ها شکل گرفته‌اند نزدیک‌تر می‌شوند. با اینکه واکنش مطبوعات انگلیسی در مجموع این بود که نظرسنجی شبکه ‏Uk Tv Gold‏ افراد کم سن و سال را مخاطب خود قرارداده ولی نمی‌توان این حقیقت تلخ را نفی کرد که انگلیسیها حتی وجود رهبران اصلی تاریخ کشور خود را هم نفی می‌کنند. البته اگر توجه داشته باشیم که آنها کلئوپاترا، گاندی و چارلز دیکنز را هم جزو شخصیتهای افسانه‌ای دنیا قرار می‌دهند و حدس می‌زنند که رابین هود واقعا وجود داشته دیگر جای تعجب و حیرتی باقی نخواهد ماند. ‏

تبلیغات