نویسندگان: آناهیتا ماندگار
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۸

چکیده

متن

سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان، روز شنبه گذشته و در مراسم عاشورای حسینی پس از بیش از یک سال در انظار عمومی‌ظاهر شد و برای مردم و هوادارانش سخنرانی کرد.
سید حسن نصرالله که از سوی اسراییل تهدید به مرگ شده است در روز عاشورا برای ده‌ها هزار نفر از طرفدارانش در شهر بیروت، پایتخت لبنان سخنرانی کرد. نصرالله در این سخنرانی تاکید کرد که حزب الله برای پاسخ دادن به هرگونه تجاوزی به تمامیت ارضی و حاکمیت ملی لبنان آمادگی کامل دارد.
سخنرانی دبیرکل حزب الله لبنان در شرایطی انجام شد که این کشور در بحران عمیق سیاسی قرار دارد؛ بحرانی که عمیق‌ترین بحران این کشور پس از پایان جنگ‌های داخلی لبنان در سال 1991 به شمار می‌رود.
 
پس از پایان دوره ریاست جمهوری امیل لحود در ماه نوامبر، رییس جمهوری که از سوی سوریه و حزب الله مورد حمایت قرار داشت گروههای سیاسی لبنان نتوانسته‌اند در مورد انتخاب یک رییس جمهوری به توافق دست یابند به نحوی که گروه‌های مورد حمایت سوریه مانند جنبش امل به رهبری نبیه بری رییس پارلمان لبنان، میشل عون رهبر جنبش آزاد مسیحی لبنان و سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان در مقابل فراکسیون اکثریت پارلمان لبنان به رهبری سعد حریری؛ فرزند رفیق حریری؛ نخست وزیر پیشین لبنان که مورد حمایت غرب، عربستان و مصر قرار گرفته‌اند و انتخابات ریاست جمهوری این کشور که توسط پارلمان برگزار می‌شود سیزده بار به تعویق افتاده است.

سید حسن نصرالله همچنین در سخنانی غیرقابل پیش‌بینی اعلام کرد که حدود 150 جسد از سربازان اسراییلی در اختیار حزب الله قرار دارد. تحلیلگران سیاسی بر این باورند که نصرالله از این رو چنین سخنانی را بیان کرده است که مذاکرات بر سر مبادله اسرا میان حزب الله و اسراییل تسریع شود.
اسراییل و حزب الله لبنان سال گذشته وارد جنگی شدند که 33 روز به درازا انجامید و به جنگ 33 روزه مشهور شد. جنگی که برای اولین بار در تاریخ جنگ‌های اسراییل با کشورهای منطقه، به باور بسیاری از صاحبنظران به شکست اسراییل منجر شد.
بر اساس آخرین گزارش‌ها در جنگ تابستان گذشته اسراییل علیه حزب الله لبنان، 157 سرباز اسراییلی توسط نیروهای مقاومت کشته شدند.

تبلیغات