نویسندگان: حسام بطحایی
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۸

چکیده

متن

ده‌ها هزار نفر از فلسطینیان ساکن نوار غزه، به دنبال انفجار دیوار مرزی میان این باریکه و صحرای سینا، از فرصت به وجود آمده استفاده کرده و به سمت مصر سرازیر شدند. ساکنان نوار غزه با پای پیاده، اتومبیل و حتی سوار بر چارپایان به سوی مصر گریختند. نوار غزه که 5/1 میلیون نفر جمعیت دارد،‌ ماه‌هاست که در اختیار حماس قرار دارد و به همین دلیل تحت انزوای شدید جهانی و به‌ویژه جهان غرب قرار گرفته که ادعا می‌کنند دولت حماس که برخاسته از انتخابات است، دولتی تروریستی است. این در حالی است که دولت حماس مسوولیت تخریب دیوار مرزی میان غزه و مصر را نپذیرفته است.
 
این دیوار پس از انتفاضه دوم مردم فلسطین در سال 2000 میلادی و در پی تشدید اقدامات تل‌آویو علیه گروه‌های مقاومت فلسطینی توسط رژیم اسرائیل بنا شد. «خالد مشعل»، رئیس دفتر سیاسی حماس، که در دمشق پایتخت سوریه و در تبعید به سر می‌برد، گفت که علاقه دارد با همکاری دولت «محمود عباس»، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، مرزبندی‌های جدیدی را ایجاد کند. «حسنی مبارک» رئیس‌جمهوری مصر هم اعلام کرد که او به ارتش این کشور دستور داده تا به مردم غزه اجازه داده شود تا وارد مصر شوند، چرا که آنان گرسنه‌اند.
 
رژیم اسرائیل در هفته‌های گذشته نوار غزه را که تحت کنترل حماس است، مورد محاصره اقتصادی قرار داده بود، به گونه‌ای که مواد غذایی، دارو، سوخت و برق در باریکه غزه در وضعیت وخیمی به سر می‌برد. مبارک که در نمایشگاه بین‌المللی کتاب قاهره در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، اضافه کرد: «هنگامی که ساکنان غزه وارد سرزمین‌های مصر شدند، من به ارتش دستور دادم پیش از آنکه آنان را با اسکورت به غزه بازگردانند، اجازه دهند آنان مایحتاج ضروری را از خاک مصر تهیه کنند.»

رئیس‌جمهوری مصر ادامه داد: «من به ارتش دستور دادم تا به ساکنان غزه اجازه دهد وارد خاک مصر شوند، غذا بخورند و مواد غذایی تهیه کنند و سپس آنان را به سرزمین‌های خود بازگردانند.» باریکه غزه در 10 ژوئن سال گذشته میلادی [اواخر بهار - اوایل تابستان] تحت کنترل گروه حماس درآمد. به همین دلیل مردم غزه به‌دنبال تحریم‌های منطقه‌ای و جهانی از نظر برق، سوخت و سایر اقلام مورد نیاز در مضیقه قرار گرفتند، اما با قحطی مواجه نشدند. در همین حال، رژیم اسرائیل ابراز نگرانی کرده که این ناآرامی‌ها می‌تواند به شبه‌نظامیان کمک کند تا اسلحه و مهمات را به باریکه غزه وارد کنند.
 
این رژیم همچنین تاکید کرده است که مسوولیت کنترل این امر با دولت و ارتش مصر است. از سوی دیگر، شماری از تحلیلگران امور سیاسی بر این باورند که دیوار مرزی میان نوار غزه و شبه‌جزیره سینا توسط حماس یا دست‌کم با حمایت این گروه مقاومت انجام شده، چرا که به این وسیله مردم غذا و اقلام مورد نیاز خود را تامین می‌کنند و خروج مردم غزه از بحران، در نهایت، به نفع استقرار حکومت حماس در غزه است. پیش از این گفته می‌شد که جنبش مقاومت اسلامی – حماس – بر مصر فشار آورده تا برای مقابله با تحریم اقتصادی غزه، وعده خود به اسرائیل برای بسته نگه داشتن مرز رفح را تا حدودی نادیده بگیرد.
 
این در حالی است که برخی منابع وابسته به حماس به‌طور غیررسمی گفته‌اند که با وجود عبور فلسطینیان از مرز با مصر، ماموران حماس اطمینان حاصل کرده‌اند که هیچ اسلحه‌ای به داخل غزه قاچاق نشده است. اما رژیم اسرائیل همواره گروه‌های مقاومت فلسطینی را متهم کرده است که با حفر تونل‌های زیرزمینی، اسلحه و مهمات و سایر اقلام مورد نیاز خود را از تامین‌کنندگان در آن سوی مرز با مصر دریافت می‌کنند. اسرائیل از چند روز پیش باریکه غزه را در محاصره اقتصادی شدید قرار داده، چرا که ادعا می‌کند حملات موشکی فلسطینیان به داخل خاک اسرائیل افزایش یافته است. این تحولات و اقدامات رژیم اسرائیل علیه مردم غزه چند هفته پس از سفر «جورج بوش» رئیس‌جمهوری ایالات متحده به خاورمیانه انجام می‌گیرد.
 
او که به دنبال کنفرانس پاییزی موسوم به صلح که در پاییز گذشته در آناپولیس مرکز ایالت مریلند برگزار شد، پس از 7 سال از آغاز دوران ریاست‌جمهوری‌اش به سرزمین‌های اشغالی و کرانه باختری سفر کرد تا در آخرین سال دوران ریاست‌جمهوری‌اش برای صلح میان فلسطینیان و اسرائیل تلاش کند. اما کارشناسان مسائل سیاسی بر این باورند که سفر بوش که 7 سال موضوع خاورمیانه را فراموش کرده بود، تنها اقدامی نمادین و ظاهری است که هدف از آن ترسیم وجهه‌ای صلح‌دوستانه از سوی رئیس‌جمهوری ایالات متحده است؛ اقدامی که نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت و دو طرف هیچگاه وارد مذاکره بر سر مسائل اصلی از جمله تعیین مرزهای کشور مستقل فلسطینی، وضعیت بیت‌المقدس، بازگشت آوارگان، امنیت و آب نخواهد شد .

تبلیغات