نویسندگان: عسگر قهرمان پور
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۸

چکیده

متن

مجمع اجتماعی جهان (WSF) هر ساله توسط اعضای ضد جهانی شدن یا در واقع جنبش‌های چپ برگزار می‌شود و مبارزات و تظاهرات جهانی را علیه مجمع جهانی اقتصاد (داووس) سازماندهی می‌کند. این مجمع سازماندهی بسیاری از نشست‌های اجتماعی منطقه‌ای از جمله نشست اجتماعی اروپا،‌آسیا، مدیترانه و بسیاری دیگر از نشست‌ها را برعهده دارد. اولین نشست مجمع اجتماعی جهان از 25 تا 30ژانویه سال 2001 در پورتو آلجر توسط بسیاری از گروههای درگیر در جنبش‌های ضد جهانی شدن برگزار شد. این مجمع توسط دولت پورتو آلجر و با کمک حزب کارگران برزیل پشتیبانی مالی می‌شد. 12 هزار نفر در این مجمع شرکت کرده بودند. درست زمانی که برزیل در گذار تحولات قرار داشت و «لوییس ایناسیو لولا داسیلوا» رئیس‌جمهور کنونی برزیل شد.
 
دومین نشست این مجمع از 31 ژانویه تا 5 فوریه 2002 با بیش از 12 هزار نماینده از سراسر جهان (از 123 کشور) و 60 هزار شرکت‌کننده و 625 کارگاه پژوهشی در پورتو آلجر برگزار شد. سومین نشست نیز در ژانویه 2003 در پورتو آلجر برگزار شد. در این نشست نیز بسیاری از فعالان سیاسی و ضدسرمایه‌داری از سراسر دنیا شرکت کرده بودند. چهارمین نشست در بمبئی هند از 16 تا 21 ژانویه 2004 برگزار شد که بیش از 75 هزار شرکت‌کننده به درگیری‌های پلیس انجامید. تکثر فرهنگ دستور کار مهم این نشست بود. پنجمین دور این نشست در پورتو آلجر در 26 الی 31 ژانویه 2005 برگزار شد. 155 هزار شرکت‌کننده در این مجمع حضور داشتند که بیشتر آنها از کشورهای برزیل،‌آرژانتین،‌آمریکا، اروگوئه و فرانسه بودند. در این نشست بیانیه پورتو آلجر منتشر شد.
 
ششمین نشست در ژانویه 2006 در کاراکاس (ونزوئلا) و باماکو (مالی) و در مارس 2006 در کراچی (پاکستان) برگزار شد و هفتمین نشست در نایروبی، کنیا در ژانویه 2007 برگزار شد. که 66 هزار نفر در آن شرکت داشتند و 1400 سازمان از 110 کشور دنیا در آن حضور یافته بودند و بالاخره هشتمین نشست این مجمع قرار است در 26 ژانویه 2008 در کنیا برگزار شود. میلیون‌ها زن و مرد، سازمان‌ها، شبکه‌ها، جنبش‌ها و اتحادیه‌های کارگری از سراسر دنیا در 26 ژانویه 2008 در شهرهای مختلف دنیا تظاهرات خواهند کرد و شعار مجمع اجتماعی جهان را با عنوان «جهان دیگری نیز امکانپذیر است» سر خواهند داد. در هفته پیش رو، سازمان‌های چپ‌گرا و ضد جهانی‌شدن در شهرهای بزرگ دنیا به عنوان نماینده این مجمع سخنرانی‌هایی خواهند کرد، جشن خواهند گرفت و در مراکز مهم شهرها میزگردهایی برگزار خواهند کرد تا مردم جهان را علیه نظم اقتصادی و اجتماعی حاکم بر دنیا دعوت به بسیج کنند.
 
همان‌طور که در مجمع اقتصادی جهان نخبگان برجسته اقتصادی شرکت می‌کنند تا سیاست‌های نئولیبرال خود را تشریح کنند، در مجمع اجتماعی جهان نیز همه ساله نخبگان چپ‌گرای اقتصادی و ضد‌جهانی شدن گردهم می‌آیند تا علیه سیاست‌های اقتصادی نئولیبرال‌ها سخنرانی کنند. مجمع اجتماعی جهانی فضایی باز است که در آن جنبش‌های اجتماعی، شبکه‌ها، سازمان‌های غیردولتی و سازمان‌های جامعه مدنی گردهم می‌آیند تا در مورد موضوع‌های اجتماعی سخنرانی کنند، در مورد اندیشه‌های دموکراتیک بحث کنند، پیشنهادهایی را مطرح کنند، تجربه‌های خود را در میان بگذارند و در نهایت شبکه‌ای را برای کنش و بسیج موثر جهانی علیه سرمایه‌داری فراهم کنند.
 
جنبش‌های ضد‌جهانی شدن و یا به عبارتی جنبش‌های ضد داووس مخالف نئولیبرالیسم هستند و نیز مخالف جهانی هستند که سرمایه‌داری و در شکل کلی آن امپریالیسم بر جهان حاکم شده است. از همان اولین دور این نشست در سال 2001 می‌توان مشاهده کرد که این مجمع به یک فرایند جهانی دایمی تبدیل شده که به دنبال اتخاذ سیاست‌های جایگزین برای سیاست‌های نئولیبرال بوده است. روح این مجمع را می‌توان در تظاهرات و فعالیت‌های سراسر دنیا که در ژانویه‌امسال نیز برگزار می‌شود، مشاهده کرد. در 22 ژانویه‌امسال حداقل 9 کنفرانس مطبوعاتی در مناطق مختلف جهان برگزار خواهد شد: آتلانتا،‌آمریکا، سوئیس، هند، ایتالیا، بلژیک، عراق و سئول و...

مجمع اجتماعی بلژیکی‌ها: یک تور مسافرتی برگزار شده و از انجمن‌ها و جنبش‌ها دعوت به سخنرانی می‌شود. بین 21 و 25 ژانویه فعالیت‌های محلی در برخی شهرها نظیر مباحث و گردهمایی‌های گروهی برگزار خواهد شد. در روز شنبه، 26 ژانویه یک روز بسیج عمومی است که در بروکسل برگزار خواهد شد.
ـ مجمع اجتماعی برزیلی‌ها: رویدادهای زیادی از رژه‌های کارناوالی در شهر بیلم گرفته تا برگزاری کنسرت‌های بزرگ صورت خواهد گرفت.
مجمع اجتماعی کانادا: سازمان‌ها در کبک به مدت یک هفته گردهم می‌آیند.

مجمع اجتماعی کلمبیا: اجتماع‌های محلی فعالیت‌های خود را بر مبارزه علیه فقر و استثمار متمرکز خواهند کرد.
مجمع اجتماعی فنلاند: از 21 ژانویه (روز دوشنبه) تا 25ژانویه 2008 سخنرانی‌های متعددی در مورد فعالیت‌های جنبش‌های اجتماعی صورت خواهد گرفت و در 26 ژانویه برای تظاهرات بزرگ آماده خواهند بود.
مجمع اجتماعی فرانسه: بسیج بزرگ پاریس و دیگر فعالیت‌ها در شهرهای دیگر فرانسه بویژه در مورد مهاجرت و جنگ عراق برگزار می‌شود.
مجمع اجتماعی هند: گروههای زنان برای برگزاری کنفرانس و تظاهرات برنامه‌ریزی کرده‌اند.
مجمع اجتماعی اندونزی: گروههای کشاورز به دعوت جنبش‌های ضد بین‌المللی دهقانان، تولیدکنندگان کوچک و متوسط، زنان روستایی، مردم بومی، جوانان و کارگران کشاورز پاسخ خواهند داد.

مجمع اجتماعی عراق: در شهر حیوار (در کردی به معنای گفت‌وگو) در اربیل فعالیت‌هایی هماهنگ می‌شود که در شهرهای اربیل، دوحاک، سلیمانیه و دیگر شهرهای کردنشین عراق نیز روی خواهد داد.
مجمع اجتماعی اسرائیل: مرکز اطلاعات جایگزین علاقمند است رویدادی را علیه اشغال سرزمین‌های فلسطینی‌ توسط اسرائیل سازماند‌هی کند و حداقل اطلاعاتی را در مورد اینکه در فلسطین امروز چه می‌گذرد منتشر و پخش کند.
مجمع اجتماعی ایتالیا: چندین رویداد در همه مناطق ایتالیا در مورد موضوعات صلح، خلع سلاح، نژادپرستی، بیگانه‌ستیزی و اقتصاد اجتماعی برگزار می‌شود.
مجمع اجتماعی ژاپن: در شهر هوکایدو تظاهرات اعتراض‌آمیزی علیه نشست گروه هشت سازماندهی می‌شود.

مجمع اجتماعی فلسطین: کمیته ملی ارتباطات ناکبا و گروه مبارزه علیه آپارتاید در همکاری با گروه ابتکار ملی فلسطین خود را برای برپایی تظاهراتی علیه خشونت‌های فلسطین و پایان دادن به جنگ در خاورمیانه آماده می‌‌کنند.
مجمع اجتماعی آمریکا: یک بسیج بزرگ در آتلانتا و جنبش فقرا به همراه هزاران نفر دیگر تظاهرات اعتراض‌آمیزی را سازماندهی کرده‌اند و خواستار تغییر در نظام اقتصادی جهان خواهند بود.
سازمان‌ها پیش‌بینی می‌کنند بیش از 80 هزار نفر در روز برگزاری مجمع اقتصاد جهانی (داووس) علیه این نشست در کنیا دست به تظاهرات بزنند.
 
نشست اجتماعی جهان که نخستین بار در سال 2001 برای ایجاد موازنه با مجمع اقتصادی جهانی برگزار شد همواره بر مبارزه با فقر، تجارت آزاد و جنگ تاکید کرده است. در گذشته این نشست را رهبران چپ‌گرای دنیا نظیر «هوگو چاوس»، رئیس‌جمهور ونزوئلا و «لوییس ایناسیو داسیلوا»، رئیس‌جمهور برزیل سازماندهی می‌کردند اما امروزه بسیاری دیگر از رهبران چپ‌گرا به آنها ملحق شده‌اند. مشکلات گریبانگیر کنیا باعث شده است امسال این نشست در این کشور برگزار شود. این نشست با تظاهرات مبارزه علیه فقر آغاز خواهد شد و بسیاری از مشارکت‌کنندگان این نشست از کشورهای آفریقایی خواهند بود.

هدف مجمع اجتماعی جهان که‌امسال (ژانویه 2008) در کنیا برگزار می‌شود به چالش کشیدن نظم اجتماعی سرمایه‌داری حاکم بر جهان است. . سازمان‌دهندگان این مجمع در کنیا معتقدند که این کشور باید از پرداخت مابقی بدهی‌های خود به صندوق بین‌المللی جهانی صرف‌نظر کند. موضوعاتی که در مجمع اجتماعی جهان مطرح خواهد شد:
ـ تغییرات اجتماعی بویژه برای مردم کشورهای آفریقایی
ـ سهم گروهای کوچک از زندگی اجتماعی، بویژه انسان‌های مبتلا به بیماری ایدز، اقلیت‌های قومی در حاشیه اجتماع

ـ مبارزه علیه خشونت و مخالفت با جنگ و تلاش برای برقراری صلح
ـ خصوصی‌سازی مهمترین نیازهای زندگی (زمین،‌آب و...) و فراهم کردن زمینه‌هایی برای دسترسی مردم به ثروت‌های اجتماعی
ـ ایجاد جهانی متشکل از ارزش‌های مشترک انسانی
ـ وضع قوانین برای نهادهای بین‌المللی
ـ نقد نئولیبرالیسم و ایجاد جایگزین‌هایی برای آن
ـ ایجاد گفت‌وگو میان احزاب، سیاستمداران و جنبش‌های اجتماعی.

تبلیغات