نویسندگان: احسان ابطحی
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۸

چکیده

متن

«نیکلا سارکوزی»، رییس جمهوری فرانسه، هفته گذشته اولین سفر دوره‌ای خود را به کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس آغاز کرد و در اولین مرحله از این سفر وارد ریاض، پایتخت عربستان سعودی شد و مورد استقبال عبدالله پادشاه عربستان قرار گرفت. سارکوزی در جریان این سفر، که با هدف امضای قرارداد‌های میلیارد دلاری با کشورهای نفت‌خیز منطقه انجام شد، موفق شد در عربستان سعودی قرارداد‌هایی به ارزش بالقوه 59 میلیارد دلار؛ 40 میلیارد یورو؛‌ ‌برای شرکت‌های فرانسوی به دست آورد.

سارکوزی که در ادیبهشت‌ماه گذشته توانست با پیروزی بر «سگولن رویال»، رقیب سوسیالیستش، به کاخ الیزه راه یابد و پس از 12 سال، جانشین «ژاک شیراک» گلیست شود تا اولین رهبر فرانسه باشد که بعد از جنگ جهانی دوم به دنیا آمده است، با قراردادن تونی بلر، به عنوان الگوی سیاسی، اقتصادی و اجتماعی خود پس از روی کار آمدنش تلاش کرده با سران کشورهای آفریقایی و عربی قراردادهای میلیارد دلاری به امضا برساند تا از این راه به اقتصاد کشورش کمک کند. سفر سرهنگ معمر قذافی، رهبر لیبی به پاریس، که چادری را با خود به پاریس برده بود تا در کنار الیزه ساکن شود، اگرچه مورد انتقاد شدید فعالان حقوق بشر در فرانسه و اروپا قرار گرفت، اما برای پاریس قراردادی نظامی‌به ارزش 15 میلیارد دلار به همراه داشت. در آخرین ماه سال گذشته میلادی، یعنی ماه دسامبر هم سارکوزی در سیاستی جدید با دو کشور الجزایر و لیبی قرارداد هسته‌ای امضا کرد؛ قرارداد‌هایی که بر اساس آن، فرانسه انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز را در اختیار این دو کشور شمال آفریقا قرار خواهد داد.
 
با همین هدف بود که سارکوزی هفته گذشته به خاورمیانه آمد و در ریاض علاوه بر آنکه قراردادهایی به ارزش 59 میلیارد دلار برای شرکت‌های فرانسوی به دست آورد، به عبدالله، پادشاه عربستان پیشنهاد داد گروهی از کارشناسان و متخصصان هسته‌ای فرانسوی به عربستان سفر کنند تا راه‌های سرمایه‌گذاری و استفاده از انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز را در این کشور مورد بررسی قرار دهند. سارکوزی البته تلاش کرد تا در عربستان ژست دفاع از حقوق بشر را حفظ کند. او طی سخنانی در شورای مشورتی عربستان – پارلمان این کشور که همه اعضای آن از سوی خاندان سعودی انتخاب می‌شوند- ضمن استقبال از اصلاحات انجام شده از سوی ملک عبدالله، به ویژه در مورد حقوق زنان، روند این اصلاحات را کند توصیف کرد و خواستار تسریع آن شد.

سارکوزی پس از ترک ریاض، وارد دوحه، پایتخت قطر شد و در آن جا هم قراردادهایی در زمینه برق و همچنین یادداشت تفاهمی‌در زمینه همکاری در تولید انرژی هسته‌ای و انرژی‌های تجدیدپذیر- خورشیدی و بادی- به امضا رساند. در قطر هم سارکوزی موفق شد قراردادهایی به ارزش 3/6 میلیارد دلار برای شرکت‌های فرانسوی به ارمغان آورد. در جریان سفر رییس جمهوری فرانسه به قطر، رییس شرکت انرژی هسته‌ای «آروا» و رییس گروه نفتی «توتال» او را همراهی می‌کردند. روز سه‌شنبه گذشته هم سارکوزی در ایستگاه آخر سفر سه مرحله‌ای‌اش به خاورمیانه، به امارات عربی متحده رفت و در آنجا هم قراردادهایی در زمینه انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز با این کشور به امضا رساند.
در جریان سفر سارکوزی به امارات عربی متحده، توافقنامه نهایی برای استقرار ناوهای نیروی دریایی فرانسه در ابوظبی بین دو کشور امضا شد.
 
با امضای این توافقنامه، نیروی دریایی فرانسه، برای نخستین بار، در منطقه استراتژیک و نفت‌خیز خاورمیانه صاحب پایگاهی نظامی‌شد. این اقدام در راستای معاهده نظامی‌سال 1995 میلادی میان فرانسه و امارات تاسیس می‌شود که بر اساس آن واحدهایی از ارتش فرانسه در یک پایگاه هوایی واقع در شمال ابوظبی مستقر شده‌اند و تاکنون در تمرین‌های مشترک با ارتش امارات شرکت داشته‌اند. سارکوزی در حالی اولین سفر دوره‌ای خود به خاورمیانه را آغاز کرد که برخی روزنامه‌های فرانسوی همزمان با این سفر گزارش دادند که او پنجشنبه، 10 روز پیش در الیزه با کارلا برونی، مدل سابق و خواننده پاپ ازدواج کرده است.
 
با این حال، روز سه‌شنبه، «فرانسیس فیون»، نخست وزیر فرانسه، ضمن رد این گزارش‌ها گفت که برنامه کاری او به گونه‌ای بوده که وقتی برای ازدواج نداشته است. سارکوزی در آن روز، میزبان اجلاس فرانکو-اسپانیش بوده و سپس در دیدار با اعضای ارتش و کهنه‌کاران نظامی‌برنامه‌های سال جدید میلادی را برای آنان تشریح کرد. با این همه ماجرای ازدواج سارکوزی همچنان یکی از سوژه‌های جذاب برای مطبوعات فرانسه است.

تبلیغات