نویسندگان:
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۸

چکیده

متن

“اسامه بن لادن” یک بار دیگر نگاه رسانه‌های خبری جهان را به سوی خود معطوف کرد. اگرچه این بار بیش ازآنکه نگاهها متوجه رهبر گروه تروریستی القاعده باشد، به “عمر شیخ” یا به عبارت دیگر همان شخصی که طبق گفته‌های بی نظیر بوتو در جریان یک مصاحبه اختصاصی با شبکه تلویزیونی الجزیره، “بن لادن” را کشته خیره می‌شوند. خبری که روزنامه‌های بسیار معدودی از قول بوتو آن را نقل کردند. با این وجود اظهارات دوم نوامبر گذشته او روی سایتهای اینترنتی به چشم خورد.اگرچه تلویزیونها هرگزچنین خبری را منعکس نکردند و با گذشت 2 ماه از آن تاریخ الجزیره هم هیچگاه توضیح مشخصی در این خصوص ارائه نکرده است.
 
هیچ دولتی در این رابطه نظرخاصی نداد و حتی سیا و اف‌بی‌آی هم در صدد تایید یا تکذیب این خبر برنیامدند.بی‌نظیر بوتو درجریان دومین سوءقصد به جان او درگذشت تا تنها منبع اطلاع‌رسانی در مورد اینکه آیا بن لادن واقعا کشته شده یا خیر، از بین رفته باشد. همه اینها درشرایطی مطرح می‌شوند که زنده یا مرده اسامه بن لادن 25 میلیون دلار ارزش داشت. عمر شیخ 34 ساله در سرویسهای امنیتی ژنرال مشرف انجام وظیفه می‌کرده و در ماجرای قتل “دانیل پرل” روزنامه‌نگار هم دخالت داشته است. او سال 2001 چند روز قبل از حوادث یازده سپتامبر، کیفی حاوی 100 هزار دلار به “محمد عطا” متهم ردیف دوم پرونده یازده سپتامبر تقدیم کرد. اینکه بن لادن کشته شده یا هنوز زنده است، معمایی است که بعد از واقعه یازده سپتامبر هنوز جواب مشخصی برای آن پیدا نشده است.
 
حتی اگر این خبر صحت داشته باشد، هیچکس تاریخ دقیق کشته شدن او را نمی‌داند. برخلاف وضعیت مبهم و نامشخص پدر، عمربن لادن 26 ساله فرزند او، نه‌تنها دلیلی برای پنهان شدن و مخفی کردن خود نمی‌بیند، بلکه اخیرا درخواست صدور ویزا را برای ورود به انگلیس ارائه داده و منتظر پاسخ بریتاناست. عمر بن لادن هدف از این اقدام خود را زندگی با همسر 52 ساله‌اش جین فلیکس براون که ملیت انگلیسی و 3 فرزند و 5 نوه دارد در قالب یک فعال صلح عنوان کرده است. همسر کنونی او تا به حال 6 بار ازدواج کرده است.
 
او بعد از ازدواج با عمر،نام خانوادگی خود را هم تغییر داده و هم‌نام شوهرش کرده است. آنها بدین منظور به مسوولان سفارت انگلیس در مصر این اجازه را دادند تا تمامی حسابهای بانکی آنها را تحت کنترل داشته باشند تا به این نکته پی ببرند که ازدواج آنها یک پیوند ساختگی نیست. عمر برای ازدواج با او، از همسر اولش جدا شد. بن لادن جوان که به طور رسمی پدرش را از سال 2000 به این طرف ملاقات نکرده است، چهارمین فرزند رهبر شبکه القاعده محسوب می‌شود.

تبلیغات