نویسندگان: جلال طالبانی
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۸

چکیده

متن


سخنان جلال طالبانی رئیس‌جمهور عراق در خصوص قرارداد الجزایر همچنان پرحاشیه و ناشناخته باقی مانده است و گفته می‌شود که در روزهای آینده هیات دیپلماتیکی برای گفت‌و‌گو درباره قرارداد الجزایر راهی ایران خواهند شد.
قائم‌مقام وزیر خارجه عراق، در اظهاراتی که در رسانه‌های عراقی منعکس شده گفته است این هیات مسائل تخصصی مربوط به خطوط مرزی را به دور از مسائل سیاسی با طرف ایرانی بررسی می‌کند.
لبید عباوی معاون وزیر خارجه عراق نیز به رویترز گفته است که «بخشی از این مذاکرات درباره قرارداد الجزایر و مرز دو کشور خواهد بود. تعدادی چاه نفتی نیز در مرز دو کشور قرار دارد و درخواست ما این است که منافع آنها بین دو کشور تقسیم شود.»

حدود ده روز پیش بود که ابتدا به نقل از طالبانی گزارش شد که عراق قرارداد الجزایر در خصوص حاکمیت ایران و عراق بر اروندرود را قبول ندارد اما به فاصله کمی، دفتر رئیس جمهور عراق گزارش داد که وی همچنان قرارداد مرزی سال 1975 بین آن کشور و ایران را معتبر می‌داند.
رئیس‌جمهور عراق طی سخنانی در پایان جلسه‌ای در شهر سلیمانیه، واقع در شمال عراق، گفته بود که قرارداد الجزایر مورد قبول ما نیست.

با این حال دفتر رئیس‌جمهور عراق گفته است که توضیحات کوتاه جلال طالبانی درباره قرارداد الجزایر به معنای اعلام لغو یکجانبه این قرارداد نبوده است. در ادامه بیانیه دفتر طالبانی آمده است که منظور آقای طالبانی این بوده هنگامی که صدام حسین و شاه وقت ایران این قرارداد را امضا کردند، همه احزاب مخالف در عراق با آن مخالفت ورزیدند زیرا آن را طناب نجات صدام حسین می‌دانستند که زیر ضربات نیروهای کرد قرار داشت.

سخنان طالبانی برای مقامات ایران اما بسیار گران آمد. چرا که طالبانی در میان هیات حاکمه عراق از رابطه نسبتا مطلوب‌تری با مقامات ایران برخوردار بوده است. متکی اما سخنان طالبانی را بخشی از «بازیهای آمریکا» علیه ایران دانسته و گفته بود که قرارداد 1975 بین ایران و عراق سندی معتبر و قانونی است که در سازمان ملل به ثبت رسیده است.

تبلیغات