نویسندگان: حسام بطحایی
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۸

چکیده

متن

نوازشریف نخست وزیر اسبق پاکستان در روزهای پایانی هفته گذشته اعلام کرد به زودی به این کشور باز خواهد گشت و بدین ترتیب دستاورد سفر پرویز مشرف به عربستان آشکار شد.پرویز مشرف، رئیس جمهوری پاکستان سه‌شنبه گذشته به عربستان رفت تا با مقامات خاندان سعودی دیدار و گفت و گو کند. اگرچه برخی از رسانه‌های منطقه، از جمله شبکه تلویزیونی العربیه هدف از سفر مشرف به عربستان سعودی را یافتن راه‌هایی برای برقراری ارتباط با نواز شریف، نخست وزیر سابق این کشور عنوان کردند اما هم سخنگوی ژنرال مشرف و هم نواز شریف این موضوع را تکذیب کردند. در همین حال برخی دیگر از رسانه‌ها هدف از سفر مشرف به عربستان را که اولین سفر خارجی او به خارج از پاکستان پس از بحران اخیر این کشور به شمار می‌رود، درخواست از دولت عربستان برای جلوگیری از اقدامات نواز شریف علیه دولت نظامی مشرف و همچنین درخواست برای جلوگیری از بازگشت دوباره او به پاکستان عنوان کرده‌اند.
 
نواز شریف دهم سپتامبر گذشته-نوزدهم شهریورماه- به کشورش بازگشت اما نیروهای امنیتی پاکستان او را چند ساعت در فرودگاه بازداشت کردند و ساعاتی بعد او را به شهر جده شهر ساحلی عربستان در کناره دریای سرخ بازگرداندند. با این حال شریف چندی پیش دوباره اعلام کرد که قصد دارد بار دیگر به کشورش بازگردد. بسیاری از کارشناسان مسایل سیاسی بر این باورند که ژنرال مشرف با قوت گرفتن احتمال بازگشت شریف به پاکستان به عربستان سفر کرد تا از خاندان سعودی بخواهد مانع بازگشت شریف به پاکستان شوند. اقدامی که مقامات پاکستان معتقدند به افزایش نا امنی‌ها در این کشور دامن خواهد زد.ژنرال مشرف در سال 1999 میلادی با کودتایی بدون خونریزی دولت نواز شریف، نخست وزیر آن زمان پاکستان را ساقط کرد و قدرت را به دست گرفت. در آن سال شریف هنگامی که مشرف از پاکستان خارج شده بود او را از مقام ریاست ارتش کنار گذاشت.
 
مشرف اما با هواپیمایی مسافربری به شهر بندری کراچی در جنوب پاکستان بازگشت و در حالی که این هواپیما تنها برای چند دقیقه سوخت داشت شریف به آن اجازه فرود نمی‌داد. هواپیمای حامل مشرف در برفراز شهر کراچی سرگردان بود که همپیمانان نظامی او فرودگاه شهر کراچی را تصرف کردند و باند فرودگاه را برای فرود هواپیمای مشرف که سوختش در حال اتمام بود آماده کردند. م شرف از هواپیما سالم پایین آمد و از آن زمان تاکنون مرد اول و آخر پاکستان است. او در همان سال مدتی نواز شریف را در حبس خانگی نگه داشت اما پس از مدتی شریف پاکستان را به مقصد عربستان ترک کرد. شریف شهریورماه گذشته پس از هشت سال با حکم دادگاه عالی پاکستان به کشورش بازگشت اما دوباره به عربستان بازگردانده شد.
 
مشرف ادعا می‌کند با شریف توافق کرده تا ده سال را خارج از پاکستان بگذراند در حالی که شریف می‌گوید این زمان پنج سال بوده نه 10 سال. اوضاع سیاسی پاکستان پس از آن بحرانی شد که ژنرال پرویز مشرف، روز دوازدهم آبان ماه با وجود مخالفت‌های شدید داخلی و خارجی با تعلیق قانون اساسی در پاکستان و انحلال دادگاه عالی این کشور که در حال بررسی صلاحیت مشرف برای احراز پست ریاست جمهوری بود در پاکستان وضعیت اضطراری اعلام کرد. مخالفان مشرف بر این باورند که او به دلیل در اختیار داشتن پست ریاست ارتش مطابق قانون اساسی صلاحیت شرکت در انتخابات ریاست جمهوری را ندارد.
 
مشرف در همین حال سه‌شنبه گذشته 3400 نفر از مخالفان خود را که پس از اعلام وضعیت اضطراری دستگیر کرده بود آزاد کرد اما چهره‌هایی نظیر عمران‌خان هنوز در بازداشت به سر می‌برند. عمران خان که قهرمان سابق کریکت پاکستان و جهان است دانش‌آموخته دانشگاه آکسفورد و همسر سابقش از خانواده سلطنتی بریتانیاست. او از 15 سال پیش زندگی کردن به روش غربی را کنار گذاشت و به فردی مذهبی تبدیل شد و فعالیت سیاسی خود را آغاز کرد. او که عضو موسس حزب «تحریک انصاف» است نماینده میانوالی از ایالت پنجاب در پارلمان پاکستان است.

تبلیغات