حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۸

چکیده

متن

 درگیری میان نیروهای فتح وحماس برای ساکنان سرزمین‌های اشغالی همان قدرتعجب‌آور و البته عادی است که یک فلسطینی درتعریف واژه انتفاضه دچار لکنت زبان شود.از زمانی که محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و‌هادی نیروهای فتح، اسماعیل هنیه را از سمت نخست‌وزیری دولت خودگردان برکنار کرد درگیری میان این دو گروه نظامی به اوج خود رسیده است. در سومین سالگرد درگذشت یاسرعرفات ـ عرفات 11 نوامبر سال 2004 در اثر بیماری در فرانسه درگذشت و در شهر رام‌الله در کرانه باختری رود اردن دفن شد ـ زمانی که رئیس شاخه فتح درغزه به قرائت پیام محمود عباس مشغول بود و از نیروهای حماس خواست دست از کشتار مردم بردارند،این درگیری آغاز شد.

شبکه خبری سی‌ان‌ان آمریکا گزارش داد واحد پلیس امنیتی حماس ـ موسوم به نیروی اجرایی ـ هنگامی که سرگرم گشت‌زنی در خیابان‌های غزه بود با تظاهرات مردم البته به صورت پراکنده مواجه شد.پس از قرائت متن پیام ابومازن، مردم به راهپیمایی با پلاکاردهایی که روی آن نوشته شده بود «حماس دست‌نشانده نمی‌خواهیم» پرداختند که با واکنش پلیس امنیتی مواجه شدند. آنها این شاخه نظامی را مسبب کشتارهای اخیر در سرزمین‌های اشغالی عنوان کردند. نیروهای حماس پس از این اتفاق با تیر‌اندازی به سوی تظاهرکنندگان در صدد متفرق کردن آنها برآمدند که در نهایت منجربه کشته شدن 5 نفر و مجروح شدن بیش از 100 نفردیگر شد.واحد پلیس امنیتی حماس یک گروه شبه‌نظامی است که از زمان اخراج نفرات فتح از غزه در ژوئن سال جاری حفظ امنیت این بخش از سرزمین‌های فلسطینی را برعهده گرفته است. از زمان درگذشت عرفات این بزرگ‌ترین تظاهرات بر ضدحماس بوده است.
 
سامی ابوزهری سخنگوی جنبش حماس در گفت‌وگو با رویتردراین باره گفت: «فتح باید بپذیرد مسبب این اتفاق ناگواراست.آنها با دسیسه درصدد فریب مسلمانان هستند. این که ما را متهم به گفت‌وگو با اسرائیل می‌کنند برای انشقاق میان ما و مردم این سرزمین است.» احمد عبدالرحمن سخنگوی جنبش فتح در پاسخ به اظهارات همتایش در حماس گفت:«حماس باید بپذیرد که روند حرکتی آنها به صلاح مردم نیست.با توسل به روز نمی‌توان کسی را پیرو عقاید خود کرد.»
نشریه تحلیلی سیاسی مومنت(Moment) منتسب به یهودیان آمریکا در تحلیل این رویداد نوشت: «اسرائیل باید گوش به زنگ باشد چرا که حماس کماکان در فلسطین از قدرتی مثال زدنی برخورداراست.اگرحماس به روزهای اقتدارخود بازگردد مردم اسرائیل در آسمان- شب‌ها- به جای ستاره، راکت و موشک می‌بینند.»

تبلیغات