چکیده

متن

در بین داستانهای تجاری، ماجرای آفیس ماکس‎ (OFFICE MAX) ‎واقع در کلیولند و زنجیره فروشگاههای زیبای آن، ‏نمونه بی‎نظیری است. این شرکت کار خود را با یک صفحه کاغذ آغاز کرد و مدیریت بنیانگذاران آن ، میشل فور و روبرت ‏هورویتز در مدت زمان 5 سال، تعداد 300 فروشگاه خرده‎فروشی را به وجود آورد و میزان فروش آنها را در سال 1993 ‏به حدود 5/1 میلیارد دلار رساند. طرح تجاری لوازم اداری آفیس ماکس به وسیله اکثریت سهامداران کمپانی، ک ـ مارت ‏مورد حمایت قرار گرفت و تعداد فروشگاههای زنجیره‎ای آن در سال 1997 از 500 واحد و میزان فروش سالانه آنها از ‏‏5/2 میلیارد دلار بیشتر شد‎.‎
شروع
آفیس ماکس رسماً کار خود را در اول آوریل 1988 شروع کرد. بیشترین دارایی او هنگام شروع یک صفحه کاغذ بود که ‏بر روی آن طرح تجاری مورد نظر یعنی ایجاد واحد تولیدی از محصولات و لوازم اداری شیک بود که می‎بایستی با ترکیبی ‏از هنر روز و خدمات صمیمانه به قیمت 30 تا 70 درصد پایین‎تر از بهای خرده‎ ‎فروشی عرضه شود‎.‎
میشل فور و شرکت تحت مدیریت او روزنه فرصت استراتژیک در بازار لوازم اداری را دید و بدین نتیجه رسید که می‎تواند ‏سرمایه‎داران کافی را برای تأمین سرمایه توجیه کند‎. ‎زیرا تاکنون کانال توزیع سنتی لوازم اداری از تولیدکننده به ‏عمده‎فروشی و سپس به خرده‎فروشی و نهایتاً فروشگاههای لوازم‎التحریر بود. این کانال‎ ‎طولانی، هزینه‎های نسبتاً زیادی را ‏بر بهای لوازم در هر مرحله تحمیل می‎کرد، فور متوجه این موضوع بود که روش قدیمی عرضه کالاها تغییر کرده است و ‏اقلامی که تا دیروز در گوشه و کنار عرضه می‎شدند، امروزه در سوپر مارکت‎ها با قیمتهای مناسب عرضه می‎شوند. بدین‎ ‎ترتیب در مسیر از تولید به مصرف، مراحل زیادی به نفع خریدار حذف شده‎اند. بنابراین یقیناً طبیعی است که در عرصه ‏لوازم اداری نیز این رویه توزیع منطقی، می‎توانست جاری باشد‎. ‎فور 17 سال قبل کار خود را از طریق فروشگاههای ‏زنجیره‎ای فابری امریکا در 600 فروشگاه شروع کرده بود. او خواست که «تمام کارها را مطابق روش خود» انجام دهد و ‏مراحل اضافی در مسیر توزیع را حذف کنند. فور و شریک او روبرت هورویتز توانستند که از 50 نفر سرمایه‎دار، دوستان ‏و فامیل‎ ‎ازجمله وکلا و دکترها مبلغ 3 میلیون دلار جمع‎آوری کنند. هر دو شریک راضی به استفاده از تسهیلات وامی نبودند ‏و از اخذ اعتبارات به روشهای مرسوم در نظام سرمایه‎گذاری خودداری کردند تا ملزم به ایجاد کنترل‎های عدیده و ‏پاسخگویی به تردیدهای ناشی از هر تصمیم بزرگ نباشند‎. ‎
فور و هورویتز ابتدا دفتر اداره مرکزی خود را در انبار آجری به مساحت 500 فوت مربع ایجاد کردند که فاقد گرمایش و ‏تهویه بود و امکانات آن محدود به چند میز و صندلی، دستگاه قهوه و کپی بود. آنها در ابتدا دستگاه فاکس نداشتند. دستشویی ‏در ساختمان اداره مرکزی برای خانمها و آقایان به علت کوچکی محل مشترک بود. جمعاً هفت نفر را استخدام کردند که به ‏علت ضعف نقدینگی پول بخور و نمیر به آنها پرداخت و قول دادند که آنها را در سود شرکت سهیم کنند تا با رغبت بیشتری ‏در اداره امور همکاری کنند‎. ‎فور دوست دارد که داستان استخدام فردی به عنوان معاون رئیس شرکت در سال 1988 را نقل ‏کند، که اگر قبول کرده بود، تا سال 1993 تبدیل به میلیونر می‎شد‎.‎
اولین سال
با وجود جمع‎آوری 3 میلیون دلار از 50 سرمایه‎دار، آفیس ماکس هنوز محدودیت منابع برای اجرای طرحهای خود داشت. ‏بزرگترین مشکل مجاب کردن سازندگان کلیولند برای همکاری با شرکت جدید بود. زیرا اکثر سازندگان با سیستم‎های فعلی، ‏خوگرفته بودند و نسبت به آن رضایت داشتند و به سهولت حاضر نبودند که با تازه وارد انقلابی فاقد فروشگاه هماهنگ ‏شوند‎.‎
آفیس ماکس برای رساندن پیغام خود مجبور بود، یک انگاره مناسب از تواناییهای شرکت ارائه دهد. برای نیل به این هدف ‏فور ترتیبی داد که یکی از بانک‎های معتبر خبر اعطای یک سری تسهیلات عمده را اعلام کند. یکی از شرایط اعلام ‏تسهیلات این بود که آفیس ماکس از این اعتبار و تسهیلات عملا"استفاده نکند. خبر اعطای تسهیلات توسط یک بانک معتبر ‏احترام خاصی را نسبت به شرکت به وجود آورد و آفیس ماکس شروع به فروش تخفیف‎دار 60، 90 و حتی 120 روزه ‏کرد. شرکت زیراکس
حاضر شد که لوازم خود را به طور یک ساله پیش خرید کند. سایر کارخانه ها نیز درخواستهای مشابه را مطرح ساختند. ‏قولهایی که آفیس ماکس در مورد رشد سریع داده بود، کم کم به حقیقت پیوست و اکثر سازندگان لوازم اداری در طول پنج ‏سال دریافتند که آفیس ماکس بهترین مشتری آنهاست‎.‎
اولین فروشگاه آفیس ماکس در 5 جولای 1988 یعنی سه ماه بعد از شروع کار، افتتاح شد‎. ‎پول زیادی برای آماده‎سازی ‏فروشگاه صرف شد و فور شدیداً به پول نیاز داشت. علاوه بر مشکل تأمین پول، در اولین نمایشگاه باید تحقق ایده‎های کلی ‏یعنی عرضه لوازم شیک را برای سرمایه‎داران ثابت کند. برای افتتاح فروشگاه تنها تبلیغاتی که انجام گرفته بود محدود به ‏آگهی بود که دو روز قبل از افتتاح، در روزنامه محلی چاپ شد. افتتاح اولین فروشگاه به بازنشست. مشتریان با مراجعه ‏مستقیم لوازم مورد نیاز را با قیمتهای پایین خریداری کردند‎. ‎فروشگاه در اولین روز 6400 دلار فروش کرد. در 90 روز ‏بعـدی دومین و سـومین فروشگاه در کلیولند و چهارمین فروشگاه در دیترویت نزدیک به دفتر مدیران کمپانی ک ـ مارت ‏افتتاح شد و در فاصله 6 ماه بعد از افتتاح شرکت توانست هزینه‎های خود را پوشش دهد‎.‎
فور برنامه‎ ‎کاری خود را در روزهای اول این گونه نقل می‎کند: «از ساعت 7 صبح تا 7 بعد از ظهر فعالیتهای جاری ‏فروشگاهها را بازرسی و به نظرات مشتریان گوش می‎دادم و از آنها چیزهایی را که دوست دارند یا ندارند، جویا می‎شدم. ‏هرگاه متوجه می‎شدم که نیاز آنها را آفیس ماکس برآورده نمی‎سازد، علل آن را پیدا می‎کردم». به‌لحاظ جدیت و پیگیریهای ‏فور، شالوده‎های قوی و تعهد مشترک در سطح شرکت به وجود آمد. به طور مثال آفیس ماکس قول داد که به تلفن‎های ‏مشتریان و یا هر شکایت دیگر ظرف 24 ساعت رسیدگی و یا برطرف کند. بدین‎ ‎ترتیب سعی شد که مشتریان وفادار برای ‏شرکت به وجود آید. او می‎گفت «مایه شرمندگی نیست اگر در مقابل نظر صحیح مشتری بگوییم، ما اشتباه کردیم‎».‎
ادامه رشد
تا اوایل سال 1990 یعنی دو سال بعد از آغاز، آفیس ماکس تعداد 17 فروشگاه در اختیار داشت. در این زمان به طور ‏غیرمنتظره مونتگری، پیشنهاد ادغام آفیس ماکس با آفیس ورلد ‏‎(Office World) ‎را مطرح ساخت. آفیس ورلد در رشته ‏لوازم فعالیت می‎کرد و با سرمایه‎های بزرگ به وجود آمده بود و اخیراً در مدت کوتاه 10 میلیون دلار ضرر داشت‎. ‎در ‏فرآیند این ادغام، آفیس ماکس در موضع برتر قرار داشت و توانست آفیس ورلد و 7 فروشگاه آن در شیکاگو را با شرایط ‏مناسب به دست آورد‎.‎
فور برای خرید آفیس ورلد به چندین میلیون دلار شدیداً نیاز داشت. تا تابستان 1990 آفیس ماکس از 30 فروشگاه، 25 ‏میلیون دلار و از محل افزایش ارزش 600 سهم خود به مبلغ ‏‎8 ‎میلیون دلار بیشتر از سهم سرمایه دو سال قبل دست یافت و ‏توانست دفتر اداره مرکزی خود را به محل دیگری انتقال دهد‎.‎
فور طرح و برنامه توسعه فروشگاهها را با افتتاح 20 فروشگاه دیگر سرعت بخشید. در این زمان رقابت در عرصه ‏صنعت لوازم اداری تشدید شد و تعدادی از رقبا از صحنه حذف شدند و تعداد دیگری برای جذب سرمایه به بورس روی ‏آوردند‎.‎
ارتباط با ک ـ مارت
بزرگترین تهدید علیه آفیس ماکس زمانی به وجود آمد که ک ـ مارت بزرگترین فروشگاه زنجیره‎ای امریکا تصمیم گرفت ‏بخش لوازم اداری در فروشگاههای خود ایجاد کند‎. ‎ایجاد این بخش در تمام فروشگاههای زنجیره‎ای تهدید مستقیم علیه آفیس ‏ماکس محسوب می‎شد زیرا قـدرت مالـی، مدیـریت و امکانـات وسیع ک ـ مارت می‎توانست فور را نابود سازد‎. ‎فور بعد از ‏تأمل زیاد گفت که در نهایت سرمایه خود را از دست می‎دهد، پس به عنـوان یک استراتـژی در مقـام دفاع، وارد مذاکره با ‏مدیران ک ـ مارت شد و در نوامبر 1990 موافقت‎نامه‎ای بین آنها امضا ‌شد که ک ـ مارت با پرداخت 40 میلیون دلار 22 ‏درصد سهام و یک کرسی از هیئت مدیره آفیس ماکس را تصاحب کرد و برابر مفاد موافقت‎نامه، بخش لوازم اداری کلیه ‏فروشگاههای ک ـ مارت به انحصار آفیس ماکس درآمد. اکنون شتاب توسعه بالا گرفت و آفیس ماکس با پشتیبانی ک ـ مارت ‏وارد معاملات و گفتگوهای فراوان جهت توسعه فعالیتهای خود شد‎. ‎
ابرهای طوفان ‏
آفیس ماکس در 1996 چهارمین کمپانی بود که به فروش 3 میلیارد دلار در کمتر از 9 سال نائل شد . در سپتامبر 1998 ‏شرکت 769 فروشگاه در 48 ایالات متحده و پورتوریکو، 9 فروشگاه در مکزیک و اولین فروشگاه را در ژاپن ایجاد کرد‎ . ‎شرکت با 129 عاملیت ، پِیش بینی 9 میلیارد دلار از صنعت 12 میلیارد دلاری لوازم اداری در برنامه داشت‎. ‎شرکت در ‏‏1999، 120 سوپرفروشگاه دیگر در ایالات متحده افتتاح کرد . میزان فروش به‌طور پیوسته بالا رفت و به ‏‎567/3‎میلیارد ‏دلار در 1997 رسید ومیزان سود خالص با افزایش 30 در صد نسبت به 1996 معادل 6/98 میلیون دلار شد‎. ‎
ازسال 1997 اوضاع تغییر کرد و قیمت سهام آفیس ماکس به زیر 10 دلار در سپتامبر 1998 تنزل یافت و تحلیل گران در ‏اواخر 1998 شروع به حمله علیه آفیس ماکس کرده و آن را ضعیف ارزیابی کردند . پیش بینیهای آفیس ماکس نیز به دلیل ‏کاهش قیمت کامپیوتر در سه ماهه سوم و چهارم محقق نشد و بلافاصله انتقاد ها شروع ومعین شد که وضع رقبا به وخامت ‏آفیس ماکس نیست. آیا این پیشامد موقتی است ؟
وضعیت رو به وخامت گذاشت و کسب و کار به لحاظ رکود اقتصادی سال 2000 افت کرد و صنعت لوازم اداری با اشباع ‏فروشگاه روبرو ‏
شد که از دهه 1990 بی محابا گسترش یافته بودند . سه ماهه چهارم سال 2000 که بایستی قوی ترین سه ماهه سال باشد بد ‏رخ نمود .زیان آفیس ماکس 25 میلیون دلار و آفیس دی پوت و استایل (رقبا) به ترتیب بر 168 و 112 میلیون دلار بالغ شد ‏‏. تعطیلی گسترده فروشگاهها شروع شد و آفیس ماکس که 996 فروشگاه داشت تعطیلی 50 فروشگاه را مد نظر قرار داد‎. ‎
تحلیل
در اینجا ما شاهد موفقیت بی‎نظیر از طریق کارآفرینی در طول چند سال هستیم. در سالی که آفیس ماکس کار خود را شروع ‏کرد تعداد 685095 شرکت دیگر در امریکا شکل گرفته بود و بیش از 50 درصد آنها در همان ابتدا به بن‎بست رسیدند. در ‏بین 50 درصد دیگر فقط درصد بسیار کوچکی به تجارت بالاتر از 50 میلیون دلار و تعداد انگشت‎ ‎شمار به 200 میلیون ‏دلار دست یافتند. چه عاملی سبب شد که شرکت آفیس ماکس به چنین رشد سریع دست یابد؟
آفیس ماکس متوجه نارسایی در توزیع لوازم و نامناسب بودن آنها شده بود و برای رفع این مشکلات ، طرح‎ریزی کرد و این ‏طرح‎ریزی بخشی از دلایل موفقیت او را تشکیل می‎داد. رقبا نیز متوجه آن بودند. پس چه عواملی این موفقیت بزرگ را ‏برای آفیس ماکس به ارمغان آورد که رقبا از آن غافل بودند؟
بیشترین موفقیت آفیس ماکس به تلاش و همت بنیانگذار آن فور برمی‎گردد که با بصیرت کافی زیر وامهای عدیده جهت تأمین ‏پول مورد نیاز نرفت. او 3 میلیون دلار نخستین را که برای شروع کافی به نظر می‎رسید با احتیاط و صرفه‎جویی به کار ‏برد و با وعده سود به کارکنان خود رضایت آنها را برای کار جلب کرد. این وعده‎ها صمیمیت نسبت به فور را زیاد و تلاش ‏آنها را دو چندان کرد. دقت به جزئیات و ظرفیتهای امور، جلب رضایت مشتریان با ارائه خدمات بهتر، کنترل هزینه‎ها و ‏رعایت اصل صرفه‎جویی در تمام ابعاد، افتتاح فروشگاه با کالا و کارکنان کافی، همگی راز موفقیت او محسوب می‎شود. ‏تمرکز روی اصل رشد بدون از دست دادن کنترل روی هزینه‎ها، انجام صرفه‎جوییها در بین عوامل گوناگون، فاکتور مهم در ‏جریان توسعه تعداد فروشگاههای محدود به 20 تا 50 و یا بیشتر محسوب می‎شود‎.‎
چه می‎توان یاد گرفت؟
موفقیت با کارآفرینی، آسان نیست. خیلی در کار خود انتظار جاده صاف و زندگی راحت دارند. ولی کار متین و توأم با ‏موفقیت کارآفرینان بسیار طاقت‎فرساست. آنها باید برای ساعات طولانی کار و نگرانی در شب، آمادگی داشته باشند. میشل ‏فور به طور مدام ‏‎12 ‎تا 18 ساعت وقت خود را در اداره مرکزی صرف امور فروشگاهها، مشتریان و سازندگان کرد. او ‏پذیرفت که ساعت 3 بامداد از خواب بیدار شود و ضمن نگاه به سقف اطاق خود درباره تصمیمهای صحیح تأمل کند. او در ‏مقابل کارکنان احساس مسئولیت می‌کرد و مانند بقیه 7 نفر نبود که تابع او هستند‎. ‎در اواخر 1993 او اعتراف کرد که با 19 ‏هزار مورد نگرانی در شبها مواجه بوده است‎.‎
در انگاره رشد، ولو توهم باشد، قدرت وجود دارد. یکی از حساس‎ترین حرکتهای فور و افرادش در روز و ماههای اول ‏آسیب‎پذیری، جاانداختن این عبارت که «ما سریعاً به زنجیره 20، 50 و حتی 300 فروشگاهی تبدیل خواهیم شد و شما اگر ‏به ما کمک کنید برای فردای خود جا باز می‎کنید‎» ‎در بین بانکداران و سازندگان بود. چه عواملی در رشد سریع، شرکت را ‏برای بانکداران و سازندگان و سرمایه‎داران جذاب می‎کند؟ بخشی از جذابیت به این خواست طبیعی برمی‎گردد که همه دوست ‏دارند با برنده همراه شوند. القای رشد سریع در عرصه تجاری سبب می‎شود که سرمایه‎داران، وام‎دهندگان و بانکداران برای ‏بهره‎مندی از منافع رشد سریع روی آورند و کارکنان نیز با توجه به اقبال عمومی فرصتهای شغلی خود را ایمن‎تر می‎یابند‎.‎
در جلب رضایت مشتری همت کنید. برای یک سازمان بسیار آسان نیست که جهت ارائه خدمات به مشتری از حد معمول ‏فراتر رود و به مرحله کامل برسد. فور و مدیران او دست کم در سالهای اولیه با مشتریان خود ارتباط نزدیک برقرار ‏ساختند تا مطمئن شوند که در جریان امور مشکلاتی بروز نکند. کمپانی هزینه‎های تلفن مشتریانی را که دارای سؤال و یا ‏مشکل بودند، پرداخت کرد و به مشتریان خود قول داد که هر مشکلی را ظرف 24 ساعت حل می‎کند. دستورالعمل «چگونه ‏رضایت مشتری را جلب کنیم»، اخذ نظرات مشتریان از طریق پرسشنامه و عذرخواهی از مشتری بیانگر رفتار ویژه و ‏تعهد ماورای عادی با مشتری است‎. ‎باید توجه داشت که هر شرکتی، متکی به مشتری و میزان وفاداری اوست. در رشته ‏لوازم اداری بیشتر مشتریان یا سازمانها و نهادها هستند و وفاداری آنها برای آینده شرکت حائز اهمیت زیاد است. شاید به ‏نظر می‎رسد که از دست دادن یک مشتری زیاد اهمیت نداشته باشد و شرکت در مقابل سوء استفاده مشتری باید از خود دفاع ‏کند. در اینجا خطی وجود دارد که باید به آن توجه کافی مبذول شود. آیا یک خرده ‏‎فروشی برای پاسخگویی به شکایات ‏مشتریان تا چه حد می‎تواند آزاد باشد؟
کارکنان فداکار ، مزیت رقابتی محسوب می‎شوند. همان طوری که در مورد کاویهای دیگر شاهد بودیم شرکت آفیس ماکس ‏نیز قادر شد روابطی ماورای رفتار معمولی با کارکنان خود جهت بالابردن راندمان کاری و عملکرد تیمی واقعی برقرار ‏سازد. این برخورد سبب شد که کارکنان در ازای دریافت مزد کم، نهایت تلاش خود را با نیت برخورداری از مزایای رشد ‏شرکت به عمل آورند. فداکاری کارکنان آفیس ماکس سبب شد که ایجاد اولین فروشگاه تنها سه ماه بعد از آغاز به کار شرکت ‏میسر شود و افتتاح فروشگاههای دیگر را نیز به دنبال داشته باشد. امید برای رشد سریع و رهبری لایق سبب می‎شود که ‏حرکتهای تیمی مناسب، توسط کارکنان فداکار با بوروکراسی و مدیریت محدود و ارتباطات ساده، شکل گیرد‎.‎

تبلیغات