طبق تحقیقات بعمل آمده ، با رقابتیتر شدن کسب و کارها ، اهمیت ارتباط موثر با مشتریان نیز بیشتر میشود در این فضا از بین شیوههای مختلف ارتباط با مشتری نظیر تبلیغات ،روابط عمومی ، فروش شخصی ، پیشبرد فروش و بازاریابی مستقیم ، شیوههای ارتباط دو طرفه نظیر فروش شخصی و بازاریابی مستقیم موثرتر خواهند بود ، و علت آن هم تعامل دو طرفهای است که بین بنگاه اقتصادی و مشتریان صورت میگیرد. در این ارتباط ، علاوه بر اینکه بنگاه اقتصادی در شناساندن خویش به مشتری تلاش میکند تا بتواند تقاضای او را به سمت بنگاه سوق دهد ، فرصتی فراهم میشود تا صدای مشتری را نیز بشنود که نتایج آن برای رقبا و گسترش کسب و کار حائز اهمیت است به طوری که بنگاه میتواند مشتری را بشناسد و نیاز او را بداند و در راستای کسب رضایت مشتری با نگرش برد دو جانبه حرکت کند ...