نویسندگان:
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله

چکیده

متن

شوراهای معافیت پزشکی
مشمولان خدمت وظیفه‌ی عمومی از نظر وضع مزاجی و استعداد جسمی و روانی به چهار دسته به شرح زیر تقسیم می¬شوند:
1- کسانی که از نظر جسمی و روانی سالم و قادر به انجام خدمت هستند.
2- کسانی که به علت نقص عوض یا ابتلا به بیماری از سلامتی کامل برخوردار نبوده اما قادر به انجام خدمت در امور غیر رزمی می¬باشند.
3- کسانی که به علت عدم رشد یا ابتلا به بیماری موقتاً قادر به انجام خدمت دوره‌ی ضرورت نیستند.
4- مشمولانی که به علت نقص عضو یا ابتلا به بیماری جسمی یا روانی به طور دائم قادر به انجام خدمت دوره‌ی ضرورت نیستند.
تشخیص موارد فوق به عهده‌ی پزشک اولیه،شورای پزشکی شهرستان یا شورای پزشکی بیمارستان نیروهای مسلح و شورای عالی پزشکی می¬باشد که ذیلاً به مقررات مربوطه اشاره می¬کنیم:
پزشک اولیه
مشمولانی که جهت انجام خدمت دوره‌ی ضرورت خود را معرفی می¬نمایند الزاماً بایستی توسط پزشک اولیه معاینه شوند؛ پزشک اولیه یک نفر از پزشکان نیروهای مسلح می¬باشد و در صورت نبودن پزشک نیروهای مسلح در محل از پزشکان غیرنظامی که صلاحیت آنان به وسیله‌ی شبکه‌ی بهداشت و درمان و فرماندار یا بخشدار محل تأیید شده باشد، استفاده خواهد شد.پزشک اولیه باید وضع مزاجی و جسمی مشمول را مورد معاینه قرار داده و در صورتی که تشخیص دهد مشمول ظاهراً در شمول دسته¬های 2، 3و 4 فوق می¬باشد، وی را بایستی جهت معاینه به شورای پزشکی معرفی نماید.در صورتی که به تشخیص پزشک اولیه مشمولی در شمول معافیت¬های دایم یا موقت قرار گیرد، این‌گونه مشمولان به وسیله‌ی حوزه‌ی وظیفه‌ی عمومی محل به شورای پزشکی شهرستان معرفی می¬گردد. چنان¬چه مشمول به نظر پزشک اولیه معترض باشد، باید به وسیله‌ی حوزه‌ی مربوطه به شورای پزشکی معرفی گردد.
شورای پزشکی حوزه‌ی وظیفه عمومی
شبکه‌ی بهداشت و درمان شهرستان موظف است سه نفر پزشک با هماهنگی رده¬های ارشد نیروهای نظامی و انتظامی به فرمانداری شهرستان معرفی نماید تا پس از تأیید فرماندار در شورای پزشکی بخش وظیفه‌ی عمومی شهرستان انجام وظیفه نمایند. فرماندار شهرستان موظف است شورای پزشکی مزبور را با سه نفر پزشک ایرانی تشکیل دهد و چنان-چه به عللی تشکیل شورای پزشکی شهرستان امکان پذیر نباشد، فرماندار موظف است ضمن هماهنگی با مسئولان استان ترتیبی اتخاذ نماید که مشمولان در شورای پزشکی تشکیل شده در نزدیک ترین شهرستان مربوطه، مورد معاینه قرار گیرد. مسئولیت تشکیل شورای پزشکی در هرشهرستان برای معاینه‌ی مشمولان برعهده‌ی فرمانداری محل می‌باشد. اظهارنظر در مورد معافیت پزشکی مشمولان با رأی اکثریت اعضای شورا معتبر است و مشمولانی از اعزام به خدمت معاف می¬باشند که به تشخیص شورای پزشکی قادر به خدمت نباشند، بنابراین مشمولانی که ادعای بیماری یا نقص عضو داشته لیکن با معاینه‌ی بالینی ادعای آنان به وسیله‌ی شورای پزشکی احراز نگردد به خدمت اعزام خواهند شد و این مشمولان حق اعتراض به نظر شورا را ندارند.
به مشمولانی که به علت ابتلا به بیماری به طور موقت قادر به انجام خدمت دوره‌ی ضرورت نباشند، به منظور درمان برای مدتی که شورای پزشکی تعیین می¬نماید - و در هر حال از یک سال تجاوز نخواهد کرد- معافیت موقت پزشکی داده خواهد شد و در سال دوم مجدداً معاینه شده و در صورت ادامه بیماری علی‌رغم اقدامات درمانی لازم به همان نحو اقدام و در صورتی که در سال سوم نیز قادر به انجام خدمت نباشند به طور دائم از خدمت دوره‌ی ضرورت معاف خواهند شد. مشمولانی که توسط شورای پزشکی معاینه و معاف از خدمت تشخیص داده نشوند به خدمت اعزام خواهند شد و حق اعتراض به نظر شورا را ندارند.

تبلیغات