نویسندگان:
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله

چکیده

متن

دفاع دادستان مرکز استان از کیفر خواست صادره در حوزه¬های دیگر
پرسش: دادستان مرکز استان چگونه برای دفاع در پرونده¬های ارسالی از حوزه¬های دیگر برای دادگاه کیفری استان آماده می¬شود؟
پاسخ: با توجه به قسمت دوم تبصره "2" ماده (20) قانون اصلاحی که مقرر نموده دادستان شهرستان مرکز استان یا معاون او یا یکی از دادیاران در دادگاه کیفری استان وظایف دادستان را انجام می¬دهد، دادستان مرکز استان به منظور ایفای وظایف محوله به نحو مقتضی در جریان کیفر خواست صادره قرار گرفته و عهده¬دار دفاع از کیفر خواست مربوطه خواهد بود بدیهی است دادستان مرکز استان پس از اطلاع وظیفه دارد به نحو مقتضی پرونده را بررسی و خود را برای دفاع آماده نماید.
فقدان مجوز ارسال لایحه توسط دادستان به جای حضور در محاکمه ی کیفری
پرسش: با توجه به کمبود نیرو، دادستان چگونه می¬تواند در محاکمات حاضر شود؟ آیا تقدیم لایحه ممکن است؟
پاسخ: با عنایت به بند «ج» ماده (14) قانون اصلاحی مبنی بر این¬که دادگاه¬های عمومی جزایی و انقلاب با حضور رییس دادگاه یا دادرس علی البدل و دادستان یا معاون او یا یکی از دادیاران تشکیل می¬گردد حضور مقام یاد شده در دادگاه الزامی بوده و ارسال لایحه از طرف دادستان یا نماینده ی او وظیفه این مقام را دایر بر حضور در دادگاه از بین نمی برد. لذا با استفاده از تبصره "2" ماده (20) قانون اصلاحی همین روش در دادگاه کیفری استان نیز لازم الرعایه است.
امکان اعتراض به قرار منع پیگرد توسط شاکی پس از رفع اختلاف بازپرس و دادستان در دادگاه
پرسش: پس از اختلاف دادستان و بازپرس در قرار منع تعقیب و حل اختلاف توسط دادگاه و تأیید قرار در دادگاه ،آیا قرار صادره از طرف شاکی قابل اعتراض است؟
پاسخ:حل اختلاف توسط دادگاه مانع از حق قانونی شاکی برای اعتراض به قرار به شرح بند «ن» ماده (3) قانون اصلاحی نیست.
مرجع رسیدگی به اعتراض شاکی نسبت به قرار منع تعقیب
پرسش: در جرم قتل عمد در صورت صدور قرار منع تعقیب در دادسرا، اعتراض شاکی قابل رسیدگی در چه دادگاهی است؟
پاسخ: به موجب بند «ن» ماده (3) قانون اصلاحی قانون گذار مرجع رسیدگی به اعتراض را دادگاه صالحه اعلام داشته و دادگاه صالح حسب مورد دادگاه عمومی، انقلاب یا کیفری استان است. بنابراین در فرض سؤال اعتراض به قرار منع پیگرد قابل رسیدگی در دادگاه کیفری استان می¬باشد.

تبلیغات