نویسندگان:
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله

چکیده

متن

اجرای حکم در جرایم اطفال
سؤال :
اگر مباشر ارتکاب جرم طفل و معاون او شخص بالغ باشد، اجرای حکم با چه مرجعی است؟
پاسخ:
با توجه به ماده (228) قانون آیین دادرسی کیفری، فقط به جرایم اطفال در دادگاه اطفال رسیدگی می شود و اجرای حکم نیز با همین دادگاه است، بنابراین به اتهام معاون یا شرکاءجرم جز در موارد مقرر در تبصره ماده (220) همان قانون، نمی‌توان در دادگاه اطفال رسیدگی نمود و در هر حال اجرای حکم در مورد غیر اطفال با دادسرا است.
دادسرا و اجرای احکام دادگاه انقلاب
سؤال :
مرجع اجرای احکام دادگاه انقلاب که با کیفر خواست صادره از شهرستان غیر مرکز استان صادر شده، دادسرای مرکز استان است یا دادسرای شهرستانی که کیفر خواست صادر نموده است؟
پاسخ:
اجرای احکام دادگاه انقلاب به عهده دادسرایی است که جرم در حوزه‌ی آن به وقوع پیوسته است.
مصداق وظایف دادستان در اجرای حکم
سؤال :
باتوجه به ماده ( 62) آیین نامه اجرایی سازمان زندان‌ها مصوب 1380، آیا موافقت با اشتغال به کار زندانی در خارج از زندان از صلاحیت های رئیس دادگاه است یا دادستان مربوطه؟
پاسخ:
ماده (62) آیین‌نامه اجرایی سازمان زندان‌ها مصوب 1380 و تبصره 1 آن ناظر به چگونگی اجرای حبس است و طبق بند "الف" ماده (3) قانون اصلاح قانون تشکیل دادگاه‌های عمومی و انقلاب اجرای حکم به عهده دادستان گذاشته شده است؛ لذا اتخاذ تصمیم موضوع تبصره‌ی مرقوم در جایی که دادسرا تشکیل شده با دادستان یا جانشین او است.
لزوم ابلاغ رأی ( جرایم اشخاص بالغ زیر 18 سال به دادستان)
سؤال :
آیا ابلاغ آراء دادگاه اطفال به دادستان ضروری است یا خیر؟ در صورت ضرورت حق اعتراض برای دادستان وجود دارد یا خیر؟
پاسخ:
در مواردی که دادگاه اطفال به استناد کیفر خواست دادستان به جرایم اشخاص بالغ زیر 18 سال رسیدگی می‌کند، ابلاغ رأی به دادستان ضروری است و دادستان حق طرح اعتراض دارد، لیکن در مورد اطفال( کسانی که به سن بلوغ شرعی نرسیده اند) مستفاد از تبصره 3 ماده (3) قانون اصلاح قانون تشکیل دادگاه‌های عمومی و انقلاب، ابلاغ رأی به دادستان ضرورت ندارد.

تبلیغات