نویسندگان:
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله

چکیده

متن

 

تبدیل قصاص نفس به قصاص عضو
در مورد قصاص نفس، بفرمایید:
الف ) آیا اولیای دم می توانند به جای قصاص نفس، عضوی از اعضای قاتل را قطع کنند؟ ( مثلاً به جای کشتن قاتل یکی از پاهای او را قطع نمایند)
ب ) آیا اولیای دم می توانند عضوی از بدن قاتل را قطع و نسبت به ما بقی طلب دیه نمایند؟
ج) آیا اولیای دم می توانند عضوی از بدن قاتل را قطع و نسبت به ما بقی مصالحه نمایند؟
د) آیا رضات و عدم رضایت قاتل در سه حالت فوق، تأثیری خواهد داشت؟
آیت الله محمد تقی بهجت
نمی توانند و فرقی نمی کند.
آیت الله میرزا جواد تبریزی
بر اولیای مقتول این کار جایز نیست .
آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی
الف ، ب ، ج ) نمی توانند .
د) رضایت قاتل مجوز نیست دلیل عدم بر جواز است.
آیت الله محمد فاضل لنکرانی
خیر قصاص باید مثل جنایت باشد و نمی توانید به علت تشفی یا هر امر دیگری این کار را انجامدهید . بلکه یا قصاص کنید یا به دیه راضی شوید. و قطع اعضاء و دیه نسبت به بقیه جایز نیست هر چند قاتل راضی باشد.
آیت الله ناصر مکارم شیرازی
الف ) جایز نیست.
ب ) جایز نیست.
ج) جایز نیست.
د) تأثیری ندارد.
آیت الله سید عبدالکریم موسوی اردبیلی
ظاهراً با رضایت طرفین بی اشکال است.
تبعیض در قصاص اطراف
در مورد قصاص اطراف ، بفرمایید:
الف ) آیا مجنی علیه می تواند بخشی از قصاص را اجرا و بخش دیگر را عفو نماید؟( مثلاً: جانی دست مجنی علیه ار از کتف قطع کرده است، مجنی علیه خواهان قطع دست جانی از آرنج باشد).
ب ) آیا می تواند برای قسمتی از جنایت طلب قصاص کرده و برای بخش دیگر دیه بگیرد؟
ج) آیا می تواند برای قسمتی از جنایت طلب قصاص کرده و نسبت به بخش دیگر مصالحه کند؟
د ) آیا رضایت و عدم رضایت جانی در سه حالت فوق، تأثیری خواه داشت؟
آیت الله محمد تقی بهجت
امر دائر بین قصاص یا مصالحه بر دیه و یا عفو است و تبعیض در آن نمی شود مگر در بعض موارد که در محل خود ذکر شده.
آیت الله میرزا جواد تبریزی
اگر جنایت متعدد باشد یا مراتب داشته باشد مصالحه بر آن به قصاص کمتر مانعی ندارد.
آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی
الف ) ظاهر عدم جواز است.
ب ) نمی تواند .
ج ) ظاهراً جایزنیست.
د) ظاهراً تأثیر ندارد در این موارد جواز محتاج بدلیل است و آنچه ثابت است همان موارد منصوصه است.
آیت الله محمد فاضل لنکرانی
خیر، چون قصاص باید عرفاً به همان شکل که جنایت واقع شده انجام شود.
آیت الله ناصر مکارم شیرازی
الف ) اشکال دارد مگر این که مجنی علیه به این مقدار از قصاص راضی باشد، آری اگر دو جنایت مستقل از جانی سر زده باشد می تواند یکی را عفو کند و دیگری را قصاص.
ب ) در جنایت عمدی دیه نیست فقط قصاص است مگر با توافق طرفین و در اینجا اگر توافق بشود مانعی ندارد.
ج ود) از جواب های سابق روشن شد.
آیت الله سید عبدالکریم موسوی اردبیلی
الف ، ب ، ج و د ) با رضایت طرفین ظاهراً بی اشکال است.

تبلیغات