نویسندگان:
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله

چکیده

متن

 

آیت الله العظمی میرزا جواد تبریزی
سرقفلی حقی است متعلق به ملک – مثل حق ریشه – که مالک می¬تواند در عوض مالی آن را به دیگری واگذار کند به طوری که آن شخص دیگر بتواند ملک را برای خود اجازه کند و یا حق مزبور را در قبال گرفتن مالی به دیگری واگذار کند که دیگری اجاره نماید.
آیت الله العظمی سید علی سیستانی
سرقفلی اصطلاح فقهی نیست، ولی برای آن چه در عرف سرقفلی نامیده می¬شود راه حل فقهی وجود دارد که تفصیل آن را می¬توانید در توضیح المسایل چاپ اخیر در ملحقات قسمت 16 به عنوان سرقفلی بخوانید.
آیت الله العظمی سید عبدالکریم موسوی اردبیلی
سرقفلی ، تعریف فقهی ندارد. ولی در عرف فعلی بازار ، مفهوم گرفتن « سرقفلی » این است که مستأجر حق داشته باشد هر قدر خواست محل اجاره را در اختیار داشته باشد و از هر کس خواست پول بگیرد و محل را به او واگذار کند و صاحب محل نه حق اخراج او را داشته باشد و نه مانع واگذاری او شود. فقط گاهی صاحب ملک شرط می¬کند که در مقابل موافقت واگذاری از طرف دوم یا سوم مبلغی پول بگیرد. همة این مطالب اگر به صورت شرط لفظی هم نباشد، مفهوم آن گرفتن سرقفلی است و معامله مبنّیاً علیه انجام می¬شود، و این صحیح و شرعی است . مسائل سرقفلی در توضیح المسائل ذکر شده است.
آیت الله العظمی حسین نوری همدانی
اگر محلی اجاره شود و در اثر فعالیت مستأجر و حسن مدیریت او آن محل مورد توجه و مراجعه مردم قرار گیرد برای مستأجر حقی به وجود می¬آورد که آن را سرقفلی می¬نامند.

تبلیغات