نویسندگان: جر بروفی
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله

چکیده

متن

فعالیت‏های تمرین و کاربرد
شاگردان نیاز به فرصت کافی دارند تا آن‏چه را که می‏آموزند تمرین کنند و به کار بندند و به نتایجی دست یابند که در جهت پیش‏رفت آنان باشد.
یافته‏های پژوهشی
آموزگاران برای کمک به یادگیری شاگردان خود سه راه اصلی در پیش دارند.نخست آن‏که اطلاعات ارائه دهند، به توضیح مفاهیم بپردازند و مهارت‏ها را الگوسازی کنند.ثانیا پرسش‏هایی مطرح کنند و شاگردان خود را به بحث و سایر اشکال گفت‏وگو درباره محتوا وا دارند.ثالثا، شاگردان را در فعالیت‏هایی درگیر و متعهد کنند یا تکالیفی بر عهده آن‏ها بگذارند که فرصت تمرین یا به کاربندی آن‏چه را که یاد می‏گیرند به دست آورند.تحقیقات نشان می‏دهد مهارت‏هایی که با نرمش و روانی تمام تمرین شده باشند معمولا به طور نامحدود در حافظه باقی می‏مانند، در حالی که مهارت‏هایی که فقط به شکل جزئی و ناقص فراگیری شده‏اند به طور معمول رو به تباهی و فراموشی می‏نهند. بیش‏تر مهارت‏های مندرج در برنامه درسی مدارس، هنگامی که به بهترین وجه فراگرفته می‏شوند که تمرین در مقطع تحصیل به درستی توزیع شود و در بستر وظایف گوناگون جای داشته باشد.پس مهم است که پی‏گیری این کار از مرحله ابتدایی تدریس منظور شود، با بازنگری گاه‏به‏گاه فعالیت‏ها همراه باشد، و با دادن فرصت به محصلان برای کاربرد آن‏چه آموخته‏اند در انواع زمینه‏های کاربردی، تکمیل گردد.
در کلاس درس
تمرین، یکی از مهم‏ترین جنبه‏های یادگیری در کلاس است و با این حال جنبه‏ای است که به آن توجه کمی مبذول شده است.رفتارهای ساده‏ای مانند تلفظ کلمات، شاید اصلا نیازمند تمرین نباشند، اما تمرین هنگامی مهم‏تر می‏شود که یادگیری صورت پیچیده‏ای پیدا کند. تمرین موفقیت‏آمیز، متضمن صیقل دادن مهارت‏هایی است که از پیش در سطوح ابتدایی‏شکل گرفته‏اند تا هموارتر، کارآمدتر و خودکارتر شوند، نه آن که برای جا انداختن این‏گونه مهارت‏ها از آزمایش و خطا استفاه شود.
پر کردن جاهای سفید اوراق تکالیف، {O1O} صفحات حاوی مسائل ماسبات ریاضی و وظایف مرتبط که شاگردان را درگیر از بر کردن ارقام و اطلاعات می‏کنند یا آن‏ها را در شرایطی جدا از بقیه برنامه دروس به تمرین وامی‏دارند، باید به حداقل رسانده شوند.به جای آن، حداکثر تمرین باید در چارچوب زمینه های کاربردی که درک مفهومی دانش و مهارت‏های «خود سامان»{O2O}را منعکس می‏کند، گنجانده شود.مثلا بیش‏ترین تمرین مهارت‏های قرائت، مستتر در دروسی است که قرائت و تفسیر متن گسترش یافته‏{O3O}را در برمی‏گیرند یا بستر بیش‏ترین تمرین مهارت‏های نوشتن، در چارچوب فعالیت‏هایی قرار دارد که مستلزم نوشتن به معنای درست و اصیل آن هستند، و بیش‏ترین تمرین مهارت‏های ریاضی، بسترشان در کاربردهای حل مسائل است.
فرصت یادگیری در مدارس را می توان به کمک تکالیف منزل، که باید با در نظر گرفتن قابلیت‏های محصل برای کار مستقل از نظر اندازه و مقدار دشواری تکالیف واقع‏بینانه باشند، دامنه‏دارتر کرد و گسترش داد.برای حصول اطمینان از این که دانش‏آموزان می‏دانند که چه باید بکنند، معلم می‏تواند آن‏ها را وادارد که انجام دادن تکالیف را در کلاس آغاز کنند، و سپس آنان را وادارد که در خانه به اتمام آن بپردازند.
لازم است که یک نظام حساب‏رسی در مدرسه موجود باشد تا تضمین کند که شاگردان، تکالیفی را که برای انجام دادن در خانه تعیین شده‏اند تکمیل خواهند کرد.کار انجام شده به وسیله شاگرد، روز بعد در مدرسه وارسی می‏شود.تمرین برای آن‏که مؤثر و سودمند باشد باید نه فقط فرصت‏های به کاربندی مهارت را شامل شود بلکه لازم است پس خور به موقع نیز دریافت کند.پس خور باید به جای آن‏که جنبه ارزیابانه‏{O4O}داشته باشد، آگاهی‏بخش‏{O5O}باشد و به شاگردان کمک کند تا پیش‏رفت خود را در نیل به اهداف عمده ارزیابی کنند و اشتباهات و برداشت‏های نادرست را تصحیح نمایند.در مواقعی که معلمان قارد نیستند در میان شاگردان بچرخند و پیش‏رفت آن‏ها را زیر نظر بگیرند و پس خور فراهم آورند، باید ترتیبی بدهند تا شاگردانی که روی تکالیف تعیین شده کار می‏کنند، پس خور را با مراجعه به راهنماهای تحصیل که با پست فرستاده می‏شوند، یا با رجوع به برگه‏های پاسخ، یا با پرسیدن از هم شاگردانی که به عنوان مبصر یا اشخاص مورد مراجعه‏{O5O}شناخته می‏شوند، به دست آورند.

تبلیغات