نویسندگان: فرید مفیدی
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله

چکیده

متن

آیا شما هم دانش‏آموزانی دارید که نمی‏توانند به سؤالاتتان پاسخ دهند، درحالی که می‏دانید به مطلب آگاهی دارند؟
بعضی از دانش‏آموزان به ویژه آنها که دچار مشکل زبان و یا مشکل شنیداری هستند، در پاسخ به بعضی از انواع پرسش‏ها مشکل دارند.
شاید شما معلم مهربان بتوانید با ایجاد تغییراتی در نحوه پرسش، پاسخ بهتری بگیرید. روشهای زیر را آزمایش کنید:
سؤلات متنوع و گوناگونی بکار ببرید تا کودک این امکان را داشته باشد که با سطوح اطلاعاتی گوناگون پاسخ دهد: اگر پاسخ کوتاه و مناسب می‏خواهید از سؤالاتی مانند این استفاده کنید:سؤالت بلی خیر، چند جوابی و یا سؤال با کلمات پرسشی: چه مقدار؟چه چیزی؟وچه وقت؟
برای مواردی که نیاز به توضیح و ارزیابی دارید، از این‏گونه سؤالات استفاده کنید:
چرا؟چگونه؟اگر...چه؟توچه فکر می‏کنی؟
سؤالات کوتاه، واضح و مستقیم بپرسید.
از ساخت دستوری ساده استفاده کنید و هر بار فقط یک مورد بپرسید.مثلا به جای اینکه بپرسید:آیا فهمیدی ما آلان چکار کردیم و، آیا فکر می‏کنی که می‏دانی مرحله بعد از آن‏چه خواهد بود؟بهتر است این طور سؤال کنید:مرحله بعدی چیست؟
برای پاسخ دادن، به دانش‏آموزان فرصت کافی بدهید.
تحقیقات نشان می‏دهد که سه ثانیه بهترین زمانی است که می‏توان برای پاسخ دادن در نظر گرفت.اگر کودکی سریعا می‏گوید: نمی‏دانم، به او فرصت بیشتری برای فکر کردن بدهید.به علاوه می‏توانید بد از منتظر شدن به او سرنخ بدهید، به عنوان مثال می‏توانید صداهای آغازین کلمه مورد نظر، یا چند کلمه از پاسخ را به عنوان تشویق به او بگویید.
قبل از اینکه سؤالات بعدی را بپرسید، برای پاسخ سؤال طرح شده، صبر کنید.
جمله‏بندی سؤال را تغییر دهید.
اگر کودک حتی پس از تکرار ساده و کلمه به کمله سؤال نتوانست پاسخ دهد، جمله‏بندی سؤال را تغییر دهید.
منبع:
GNIRAEH DNA,HCEEPS ,EGAUGNAL 22 EMULOV,SLOOHCSC NI SECIVRES 1991 YRAUNAJ,1.ON

تبلیغات