چگونه بپرسیم؟
چکیده
متن
آیا شما هم دانشآموزانی دارید که نمیتوانند به سؤالاتتان پاسخ دهند، درحالی که میدانید به مطلب آگاهی دارند؟
بعضی از دانشآموزان به ویژه آنها که دچار مشکل زبان و یا مشکل شنیداری هستند، در پاسخ به بعضی از انواع پرسشها مشکل دارند.
شاید شما معلم مهربان بتوانید با ایجاد تغییراتی در نحوه پرسش، پاسخ بهتری بگیرید. روشهای زیر را آزمایش کنید:
سؤلات متنوع و گوناگونی بکار ببرید تا کودک این امکان را داشته باشد که با سطوح اطلاعاتی گوناگون پاسخ دهد: اگر پاسخ کوتاه و مناسب میخواهید از سؤالاتی مانند این استفاده کنید:سؤالت بلی خیر، چند جوابی و یا سؤال با کلمات پرسشی: چه مقدار؟چه چیزی؟وچه وقت؟
برای مواردی که نیاز به توضیح و ارزیابی دارید، از اینگونه سؤالات استفاده کنید:
چرا؟چگونه؟اگر...چه؟توچه فکر میکنی؟
سؤالات کوتاه، واضح و مستقیم بپرسید.
از ساخت دستوری ساده استفاده کنید و هر بار فقط یک مورد بپرسید.مثلا به جای اینکه بپرسید:آیا فهمیدی ما آلان چکار کردیم و، آیا فکر میکنی که میدانی مرحله بعد از آنچه خواهد بود؟بهتر است این طور سؤال کنید:مرحله بعدی چیست؟
برای پاسخ دادن، به دانشآموزان فرصت کافی بدهید.
تحقیقات نشان میدهد که سه ثانیه بهترین زمانی است که میتوان برای پاسخ دادن در نظر گرفت.اگر کودکی سریعا میگوید: نمیدانم، به او فرصت بیشتری برای فکر کردن بدهید.به علاوه میتوانید بد از منتظر شدن به او سرنخ بدهید، به عنوان مثال میتوانید صداهای آغازین کلمه مورد نظر، یا چند کلمه از پاسخ را به عنوان تشویق به او بگویید.
قبل از اینکه سؤالات بعدی را بپرسید، برای پاسخ سؤال طرح شده، صبر کنید.
جملهبندی سؤال را تغییر دهید.
اگر کودک حتی پس از تکرار ساده و کلمه به کمله سؤال نتوانست پاسخ دهد، جملهبندی سؤال را تغییر دهید.
منبع:
GNIRAEH DNA,HCEEPS ,EGAUGNAL 22 EMULOV,SLOOHCSC NI SECIVRES 1991 YRAUNAJ,1.ON
بعضی از دانشآموزان به ویژه آنها که دچار مشکل زبان و یا مشکل شنیداری هستند، در پاسخ به بعضی از انواع پرسشها مشکل دارند.
شاید شما معلم مهربان بتوانید با ایجاد تغییراتی در نحوه پرسش، پاسخ بهتری بگیرید. روشهای زیر را آزمایش کنید:
سؤلات متنوع و گوناگونی بکار ببرید تا کودک این امکان را داشته باشد که با سطوح اطلاعاتی گوناگون پاسخ دهد: اگر پاسخ کوتاه و مناسب میخواهید از سؤالاتی مانند این استفاده کنید:سؤالت بلی خیر، چند جوابی و یا سؤال با کلمات پرسشی: چه مقدار؟چه چیزی؟وچه وقت؟
برای مواردی که نیاز به توضیح و ارزیابی دارید، از اینگونه سؤالات استفاده کنید:
چرا؟چگونه؟اگر...چه؟توچه فکر میکنی؟
سؤالات کوتاه، واضح و مستقیم بپرسید.
از ساخت دستوری ساده استفاده کنید و هر بار فقط یک مورد بپرسید.مثلا به جای اینکه بپرسید:آیا فهمیدی ما آلان چکار کردیم و، آیا فکر میکنی که میدانی مرحله بعد از آنچه خواهد بود؟بهتر است این طور سؤال کنید:مرحله بعدی چیست؟
برای پاسخ دادن، به دانشآموزان فرصت کافی بدهید.
تحقیقات نشان میدهد که سه ثانیه بهترین زمانی است که میتوان برای پاسخ دادن در نظر گرفت.اگر کودکی سریعا میگوید: نمیدانم، به او فرصت بیشتری برای فکر کردن بدهید.به علاوه میتوانید بد از منتظر شدن به او سرنخ بدهید، به عنوان مثال میتوانید صداهای آغازین کلمه مورد نظر، یا چند کلمه از پاسخ را به عنوان تشویق به او بگویید.
قبل از اینکه سؤالات بعدی را بپرسید، برای پاسخ سؤال طرح شده، صبر کنید.
جملهبندی سؤال را تغییر دهید.
اگر کودک حتی پس از تکرار ساده و کلمه به کمله سؤال نتوانست پاسخ دهد، جملهبندی سؤال را تغییر دهید.
منبع:
GNIRAEH DNA,HCEEPS ,EGAUGNAL 22 EMULOV,SLOOHCSC NI SECIVRES 1991 YRAUNAJ,1.ON