مدیر موفق
چکیده
متن
بدون تردید مدیران موفق نقش قابل توجهی در تحول و توسعه کشور ایفا میکنند.در میان مدیران رشتههای مختلف و حوزههای متنوع صنعتی، کشاورزی، اقتصادی، خدماتی و اجتماعی، مدیران واحدها و مراکز آموزشی و پژوهشی مهمترین نقش و خطیرترین رسالت را بر عهده دارند.
اگر از شاخصهای موفقیت یک مدیر در واحدهای صنعتی، کشاورزی و اقتصادی، بالا بودن میزان تولید و کیفیت و مرغوبیت محسوس کالاها در عرضه به بازار است، به یقین صرف فراوانی عده فارغالتحصیلان واحدها و مراکز آموزشی و نمرات بالای قبولی نمیتواند شاخصی قابل ملاحظه در امر مدیریت آموزشی و رهبری مراکز علمی و پژوهشی باشد.چرا که اساسا هدف غایی فرایند تعلیم و تربیت در نظام آموزشی کشور، باید پرورش تفکر علمی و منطقی، تولید علم و شکوفایی خلاقیتها و نوآوریها و به دست گرفتن سر رشته علوم و فنون برتر و نیل به فلاح و رستگاری باشد.لذا در این معنا مدیری میتواند موفق باشد که به رغم برخی نارساییهای آموزشی و مشکلات منابع درسی و یا کاستی و نقصان در امکانات آزمایشگاهی، زمینه رشد و شکوفایی جوانههای خلاقیت را در شخصیت دانشآموزان و دانشپژوهان حوزه مسؤولیت خود فراهم نماید.و الحق که ارزیابی این امر مهم و قضاوت درباره آن کاری است بسیار دشوار، اما لازم و ضروری.
مدیر موفق در واحدهای آموزشی کسی است که شناخت و باور عمیق نسبت به هدفهای تعلیم و تربیت، روشهای پرورش تفکر خلاق و تولید اندیشه برتر و هدایت اخلاقی و معنوی متعلمان داشته باشد، و در این زمینه با معلمان و استادان به شور و رایزنی بنشیند.
مدیر موفق در مدارس و مراکز آموزشی کسی است که بیشترین ارتباط و تبادل فکر و اندیشه را با معلمان و مربیان، به عنوان اصلیترین عوامل مؤثر در تولید اندیشه و تقویت تفکر خلاق و تربیت اخلاقی و متبلور نمودن رفتارهای دینی در شخصیت فراگیران داشته باشد.
مدیر موفق کسی است که از همه امکانات فکری و معنوی و تمهیدات آموزشی و پرورشی حوزه مسؤولیت خود برای متحقق ساختن اهداف و برنامههای متعالی خویش بهره گیرد.
مدیر موفق کسی است که محکمترین حلقه پیوند و مؤثرترین عامل ارتباط متقابل، مؤثر و مفید میان معلمان و اولیای شاگردان خود باشد.
مدیر موفق کسی است که با نیازهای اساسی و ویژگیهای شناختی و روانی و اجتماعی شاگردانش آشنایی کافی داشته باشد و در تنظیم برنامههای کاربردی و اجرایی خود آن را مد نظر قرار دهد.
مدیر موفق کسی است که بیشترین و بهترین اوقات خود را صرف ارتباط و رایزنی با معلمان و مربیان واحد آموزشی خود نموده، به طور مستقیم و غیر مستقیم هدایت کلی برنامهها و نظارت بر حسن اجرای آن را به شایستگی عهدهدار باشد.
مدیر موفق کسی است که بتواند بالاترینجایگاه را از نظر محبوبیت شخصیتی و مقبولیت رفتاری در میان همکاران خود احراز نماید.
مدیر موفق کسی است که بتواند در همکاران و شاکردان واحد آموزشی خود نگرشی مثبت و خوشایند نسبت به محیط آموزشی و انگیزهای غنی و قوی برای تلاش موفقیت آمیز ایجاد کند.
مدیر موفق کسی است که اولیای شاگردان خود را نسبت به هدفها، برنامهها و روشهای آموزشی و تربیتی واحد آموزشی تحت مدیریت خود به خوبی توجیه کند و ضمن همراه کردن آنان با همکاران خود، از امکانات بالقوه و بالفعل ایشان در جهت تحقیق اهداف متعالی واحد آموزشی، به شیوهای مطلوب و با مشارکت اصولی، ضروری، متناسب و برنامهریزی شده بهره گیرد.
مدیر موفق کسی است که همیشه با چهرهای گشاده با همکاران و شاگردان خود ارتباط داشته باشد و با تندی و عصبانیت بیگانه باشد. مدیر موفق کسی است که با اذعان به فطری بودن تأیید پذیری و تشویق پذیری انسانها، در هر ارتباط و در هر گفت و شنودی، با برجسته جلوه دادن نقاط قوت و ویژگیهای مطلوب همکاران و شاگردان، سخن خود را با تکریم شخصیت و تشویق قابلیتهای در خور تحسین ایشان آغاز نماید.
مدیر موفق کسی است که بتواند همواره روحیه نشاط و سرزندگی و تلاش خستگی ناپذیر را در فضای محیط آموزشی خود ایجاد کند، چرا که مدرسه شاد، مدرسه همیشه موفق است.
مدیر موفق کسی است که در محیط آموزشی او خبری از تنبیه و تحقیر، پرخاش و پرخاشگری نیست، و هر چه هست، تکریم و تشویق و تلاش است.
مدیر موفق کسی است که در ارتباطات بین فردی بیشترین ارزش را برای ویژگیهای شخصیتی و تلاش فردی قائل است و نه صرف حاصل کار.برای این مدیر صاحب کارنامه مهم است، نه خودکارنامه.مدیر موفق میداند که خلاقیت و نوآوری برایند هوشمندی، آرامش روان، قدرت کنجکاوی و تخیل، انعطاف پذیری، بیتکلیفی، نشاط و انگیزه تلاش، مطلوب اندیشی، احساس مذهبی و... است.چنین مدیری در عین توجه به قدرت ذهنی و پیشرفت تحصیلی شاگردان، توجه معلمان بصیر خود را به پرورش و تقویت خصیصههای مطلوب شخصیتی ایشان که بستر رویش جوانههای خلاقیت است، جلب مینماید.
مدیر موفق، ضمن احراز صلاحیتهای علمی و تخصصی و برخورداری از بصیرت و بینش و باروری که لازمه کار در محیط آموزشی است، حسن تدبیر که لازمه کار در محیط آموزشی است، حسن تدبیر و تعهد، توکل، خوشرویی، اخلاص و شجاعت، دارای شخصیتی عطوف و مهربان و استوار و با صلابت است.
و مدیر موفق، با خلقیات و احساسات همکاران مأنوس بوده، از بیشترین و مؤثرترین اقتدار مدیریتی برخوردار است.
با آرزوی موفقیت هر چه بیشتر برای مدیران واحدهای آموزشی، این سرداران راستین و همیشه هشیار جبهههای فرهنگی.
اگر از شاخصهای موفقیت یک مدیر در واحدهای صنعتی، کشاورزی و اقتصادی، بالا بودن میزان تولید و کیفیت و مرغوبیت محسوس کالاها در عرضه به بازار است، به یقین صرف فراوانی عده فارغالتحصیلان واحدها و مراکز آموزشی و نمرات بالای قبولی نمیتواند شاخصی قابل ملاحظه در امر مدیریت آموزشی و رهبری مراکز علمی و پژوهشی باشد.چرا که اساسا هدف غایی فرایند تعلیم و تربیت در نظام آموزشی کشور، باید پرورش تفکر علمی و منطقی، تولید علم و شکوفایی خلاقیتها و نوآوریها و به دست گرفتن سر رشته علوم و فنون برتر و نیل به فلاح و رستگاری باشد.لذا در این معنا مدیری میتواند موفق باشد که به رغم برخی نارساییهای آموزشی و مشکلات منابع درسی و یا کاستی و نقصان در امکانات آزمایشگاهی، زمینه رشد و شکوفایی جوانههای خلاقیت را در شخصیت دانشآموزان و دانشپژوهان حوزه مسؤولیت خود فراهم نماید.و الحق که ارزیابی این امر مهم و قضاوت درباره آن کاری است بسیار دشوار، اما لازم و ضروری.
مدیر موفق در واحدهای آموزشی کسی است که شناخت و باور عمیق نسبت به هدفهای تعلیم و تربیت، روشهای پرورش تفکر خلاق و تولید اندیشه برتر و هدایت اخلاقی و معنوی متعلمان داشته باشد، و در این زمینه با معلمان و استادان به شور و رایزنی بنشیند.
مدیر موفق در مدارس و مراکز آموزشی کسی است که بیشترین ارتباط و تبادل فکر و اندیشه را با معلمان و مربیان، به عنوان اصلیترین عوامل مؤثر در تولید اندیشه و تقویت تفکر خلاق و تربیت اخلاقی و متبلور نمودن رفتارهای دینی در شخصیت فراگیران داشته باشد.
مدیر موفق کسی است که از همه امکانات فکری و معنوی و تمهیدات آموزشی و پرورشی حوزه مسؤولیت خود برای متحقق ساختن اهداف و برنامههای متعالی خویش بهره گیرد.
مدیر موفق کسی است که محکمترین حلقه پیوند و مؤثرترین عامل ارتباط متقابل، مؤثر و مفید میان معلمان و اولیای شاگردان خود باشد.
مدیر موفق کسی است که با نیازهای اساسی و ویژگیهای شناختی و روانی و اجتماعی شاگردانش آشنایی کافی داشته باشد و در تنظیم برنامههای کاربردی و اجرایی خود آن را مد نظر قرار دهد.
مدیر موفق کسی است که بیشترین و بهترین اوقات خود را صرف ارتباط و رایزنی با معلمان و مربیان واحد آموزشی خود نموده، به طور مستقیم و غیر مستقیم هدایت کلی برنامهها و نظارت بر حسن اجرای آن را به شایستگی عهدهدار باشد.
مدیر موفق کسی است که بتواند بالاترینجایگاه را از نظر محبوبیت شخصیتی و مقبولیت رفتاری در میان همکاران خود احراز نماید.
مدیر موفق کسی است که بتواند در همکاران و شاکردان واحد آموزشی خود نگرشی مثبت و خوشایند نسبت به محیط آموزشی و انگیزهای غنی و قوی برای تلاش موفقیت آمیز ایجاد کند.
مدیر موفق کسی است که اولیای شاگردان خود را نسبت به هدفها، برنامهها و روشهای آموزشی و تربیتی واحد آموزشی تحت مدیریت خود به خوبی توجیه کند و ضمن همراه کردن آنان با همکاران خود، از امکانات بالقوه و بالفعل ایشان در جهت تحقیق اهداف متعالی واحد آموزشی، به شیوهای مطلوب و با مشارکت اصولی، ضروری، متناسب و برنامهریزی شده بهره گیرد.
مدیر موفق کسی است که همیشه با چهرهای گشاده با همکاران و شاگردان خود ارتباط داشته باشد و با تندی و عصبانیت بیگانه باشد. مدیر موفق کسی است که با اذعان به فطری بودن تأیید پذیری و تشویق پذیری انسانها، در هر ارتباط و در هر گفت و شنودی، با برجسته جلوه دادن نقاط قوت و ویژگیهای مطلوب همکاران و شاگردان، سخن خود را با تکریم شخصیت و تشویق قابلیتهای در خور تحسین ایشان آغاز نماید.
مدیر موفق کسی است که بتواند همواره روحیه نشاط و سرزندگی و تلاش خستگی ناپذیر را در فضای محیط آموزشی خود ایجاد کند، چرا که مدرسه شاد، مدرسه همیشه موفق است.
مدیر موفق کسی است که در محیط آموزشی او خبری از تنبیه و تحقیر، پرخاش و پرخاشگری نیست، و هر چه هست، تکریم و تشویق و تلاش است.
مدیر موفق کسی است که در ارتباطات بین فردی بیشترین ارزش را برای ویژگیهای شخصیتی و تلاش فردی قائل است و نه صرف حاصل کار.برای این مدیر صاحب کارنامه مهم است، نه خودکارنامه.مدیر موفق میداند که خلاقیت و نوآوری برایند هوشمندی، آرامش روان، قدرت کنجکاوی و تخیل، انعطاف پذیری، بیتکلیفی، نشاط و انگیزه تلاش، مطلوب اندیشی، احساس مذهبی و... است.چنین مدیری در عین توجه به قدرت ذهنی و پیشرفت تحصیلی شاگردان، توجه معلمان بصیر خود را به پرورش و تقویت خصیصههای مطلوب شخصیتی ایشان که بستر رویش جوانههای خلاقیت است، جلب مینماید.
مدیر موفق، ضمن احراز صلاحیتهای علمی و تخصصی و برخورداری از بصیرت و بینش و باروری که لازمه کار در محیط آموزشی است، حسن تدبیر که لازمه کار در محیط آموزشی است، حسن تدبیر و تعهد، توکل، خوشرویی، اخلاص و شجاعت، دارای شخصیتی عطوف و مهربان و استوار و با صلابت است.
و مدیر موفق، با خلقیات و احساسات همکاران مأنوس بوده، از بیشترین و مؤثرترین اقتدار مدیریتی برخوردار است.
با آرزوی موفقیت هر چه بیشتر برای مدیران واحدهای آموزشی، این سرداران راستین و همیشه هشیار جبهههای فرهنگی.