چکیده

متن

به یقین یکی از راهبردهای ارتقای کیفی و کمی برنامه‏های سازمانی؛تجزیه و تحلیل، بررسی و ارزشیابی از فعالیتها و عملکرد مجریان برنامه‏هاست.در این مسیر دیدگاههای مترتب بر ارزشیابی نیز تأثیر بسزایی در نقش آن دارد.
برخی از صاحب‏نظران(بنا بر نظر رئیس دانا 1 به نقل ازگی)اعتقاد دارند که ارزشیابی عبارت است از فرایند منظم گردآوری و تجزیه و تحلیل داده‏ها به منظور تعیین تحقق هدفها و درجه یا میزان تحقق آنها.و دسته دیگری نیز معتقدند: ارزشیابی عبارت است از فرایند منظم گردآوری و تجزیه و تحلیل داده‏ها به منظور تصمیم‏گیری.تفاوت اساسی میان این دو تعریف در این است که آیا قضاوت و یا تصمیم‏گیری جزء جدا نشدنی ارزشیابی است یا خیر!
آنچه مسلم است ضرورت ارزشیابی برای تعیین میزان موفقیت برنامه‏ها و اصلاح آن و نیز تدوین برنامه جدید، از نظر هیچ‏کدام از مدیران و مسؤولان پوشیده نیست، لکن اختلاف در نحوه اجراء و میزان دخالت این امر در تصمیم‏گیریهاست.
به همین منظور اداره ارزشیابی سازمان مرکزی انجمن اولیاء و مربیان جمهوری اسلامی ایران به منظور مشاهده بازخورد برنامه‏های جاری و میزان تأثیرگذاری آن در رسیدن به اهداف سازمانی، همه ساله از انجمنهای اولیاء و مربیان واحدهای آموزشی و ادارات کل آموزش و پرورش استانها، شهرستانها و مناطق، براساس دستورالعمل‏های صادره، ارزشیابی به‏عمل می‏آورد، تا از این رهگذر در فعال‏تر نمودن انجمنها و تقویت نقاط مثبت برنامه‏های جاری و یا انجام اصلاحات لازم و تدوین برنامه‏های جدید در جهت رفع نیازهای فرهنگی، تربیتی، آموزشی و اجتماعی و تعمیق اعتقادات دینی والدین محترم و دانش‏آموزان گرامی در حد توان و رسالتی که بر عهده دارد، اقدامات بایسته را انجام دهد.
به‏طور قطع یکی از ابزارهایی که می‏تواند فرایند ارزشیابی را جاذبه و معنا بخشد، اصل تشویق مجریان فعال طرح است و در این مسیر همه ساله سازمان مرکزی انجمن اولیاء و مربیان، انجمنهای فعال واحدهای آموزشی را در سه رتبه ممتاز، تلاشگر و موفق، با صدور لوح سپاس براساس فرم تأیید شده توسط ادارات کل استانها، شهرستانها و مناطق به شرح‏ذیل مورد قدردانی و تشکر قرار می‏دهد:
الف)انجمنهای ممتاز:این‏گونه انجمنها بر اساس دستورالعمل صادره و با معرفی شورای ارزشیابی از فعالیت انجمنهای اولیاء و مربیان واحدهای آموزشی شهرستانها و مناطق و تأییدیه شورای ارزشیابی ادارات کل استانها، با صدور لوح سپاس رتبه ممتاز و با امضای قائم مقام محترم وزیر در انجمن اولیاء و مربیان جمهوری اسلامی ایران مورد قدردانی قرار می‏گیرند.
ب)انجمنهای تلاشگر:این‏گونه انجمنها بر اساس دستورالعمل صادره و با معرفی شورای ارزشیابی از فعالیت انجمنهای اولیاء و مربیان واحدهای آموزشی شهرستانها و مناطق، با صدور لوح تقدیر رتبه تلاشگر و با امضای مدیر کل محترم استان مورد قدردانی قرار می‏گیرند.
ج)انجمنهای موفق:این‏گونه انجمنها با نظارت کارشناسی محترم انجمن اولیاء و مربیان ادارات کل استانها، با صدور تقدیرنامه رتبه موفق، بر طبق ضوابط، با امضای رئیس محترم اداره آموزش وپرورش مورد تقدیر قرار می‏گیرند.
همچنین به منظور قدردانی از عزیزانی که فعالیت انجمنهای مدارس را مورد بررسی و ارزشیابی مستمر قرار می‏دهند، اعضای شورای ارزشیابی شهرستانها و مناطق نیز براساس دستورالعمل صادره توسط سازمان مرکزی همانند انجمنهای اولیاء و مربیان مدارس با صدور لوح تقدیر انفرادی در سه رتبه ممتاز، تلاشگر و موفق، با امضاء قائم مقام محترم وزیر مورد تشویق قرار می‏گیرند.
در یک بررسی تحلیلی از انجمنهای منتخب مدارس در سال تحصیلی‏57/74، از مجموع کل 2125، 1 آموزشگاه، تعداد 67747 آموزشگاه موفق به انتخاب اعضای انجمن و تشکیل این نهاد مقدس مردمی شده‏اند، که از این تعداد 11560 انجمن اولیاء و مربیان به عنوان انجمنهای منتخب مورد قدردانی و تشکر قرار گرفته‏اند.از این مجموعه، 36/56 درصد مربوط به مدارس دخترانه و 64/43 درصد مربوط به مدارس پسرانه است.این در حالی است که نسبت مدارس دخترانه در مقطع ابتدایی 31/53 درصد، در مقطع راهنمایی 83/59 درصد و در مقطع متوسطه 35/61 درصد می‏باشد.در نتیجه می‏توان اظهار نمود که انجمنهای مدارس دخترانه نسبت به مدارس پسرانه موفقتر عمل کرده‏اند.
با عنایت به ضوابط تعیین شده، تعداد مطلوب انجمنهای مدارس می‏بایست بین 16 تا 19 درصد کل آموزشگاههای استان باشد.
براساس ارزشیابی به‏عمل آمده، استان کهکیلویه و بویراحمد از مجموع 2137 آموزشگاه، تعداد 66 انجمن(01/3 درصد از کل مدارس تابعه)و استان ایلام از مجموع 1156 آموزشگاه، تعداد 337 انجمن(15/29 درصد از کل مدارس تابعه)را مورد تشویق قرار داده‏اند.
در ضمن استانهای چهارمحال و بختیاری، سمنان، کردستان، مرکزی و هرمزگان با توجه به درصدهای اعلام شده، در اجرای دستورالعمل از عملکردی مطلوبتر نسبت به دیگر استانها برخوردار بوده‏اند.
دایره ارزشیابی، بازرسی و رسیدگی به شکایات سازمان مرکزی انجمن اولیاء و مربیان جمهوری اسلامی ایران

تبلیغات