ارزشیابی از فعالیت انجمنهای اولیاء و مربیان مدارس کشور
چکیده
متن
به یقین یکی از راهبردهای ارتقای کیفی و کمی برنامههای سازمانی؛تجزیه و تحلیل، بررسی و ارزشیابی از فعالیتها و عملکرد مجریان برنامههاست.در این مسیر دیدگاههای مترتب بر ارزشیابی نیز تأثیر بسزایی در نقش آن دارد.
برخی از صاحبنظران(بنا بر نظر رئیس دانا 1 به نقل ازگی)اعتقاد دارند که ارزشیابی عبارت است از فرایند منظم گردآوری و تجزیه و تحلیل دادهها به منظور تعیین تحقق هدفها و درجه یا میزان تحقق آنها.و دسته دیگری نیز معتقدند: ارزشیابی عبارت است از فرایند منظم گردآوری و تجزیه و تحلیل دادهها به منظور تصمیمگیری.تفاوت اساسی میان این دو تعریف در این است که آیا قضاوت و یا تصمیمگیری جزء جدا نشدنی ارزشیابی است یا خیر!
آنچه مسلم است ضرورت ارزشیابی برای تعیین میزان موفقیت برنامهها و اصلاح آن و نیز تدوین برنامه جدید، از نظر هیچکدام از مدیران و مسؤولان پوشیده نیست، لکن اختلاف در نحوه اجراء و میزان دخالت این امر در تصمیمگیریهاست.
به همین منظور اداره ارزشیابی سازمان مرکزی انجمن اولیاء و مربیان جمهوری اسلامی ایران به منظور مشاهده بازخورد برنامههای جاری و میزان تأثیرگذاری آن در رسیدن به اهداف سازمانی، همه ساله از انجمنهای اولیاء و مربیان واحدهای آموزشی و ادارات کل آموزش و پرورش استانها، شهرستانها و مناطق، براساس دستورالعملهای صادره، ارزشیابی بهعمل میآورد، تا از این رهگذر در فعالتر نمودن انجمنها و تقویت نقاط مثبت برنامههای جاری و یا انجام اصلاحات لازم و تدوین برنامههای جدید در جهت رفع نیازهای فرهنگی، تربیتی، آموزشی و اجتماعی و تعمیق اعتقادات دینی والدین محترم و دانشآموزان گرامی در حد توان و رسالتی که بر عهده دارد، اقدامات بایسته را انجام دهد.
بهطور قطع یکی از ابزارهایی که میتواند فرایند ارزشیابی را جاذبه و معنا بخشد، اصل تشویق مجریان فعال طرح است و در این مسیر همه ساله سازمان مرکزی انجمن اولیاء و مربیان، انجمنهای فعال واحدهای آموزشی را در سه رتبه ممتاز، تلاشگر و موفق، با صدور لوح سپاس براساس فرم تأیید شده توسط ادارات کل استانها، شهرستانها و مناطق به شرحذیل مورد قدردانی و تشکر قرار میدهد:
الف)انجمنهای ممتاز:اینگونه انجمنها بر اساس دستورالعمل صادره و با معرفی شورای ارزشیابی از فعالیت انجمنهای اولیاء و مربیان واحدهای آموزشی شهرستانها و مناطق و تأییدیه شورای ارزشیابی ادارات کل استانها، با صدور لوح سپاس رتبه ممتاز و با امضای قائم مقام محترم وزیر در انجمن اولیاء و مربیان جمهوری اسلامی ایران مورد قدردانی قرار میگیرند.
ب)انجمنهای تلاشگر:اینگونه انجمنها بر اساس دستورالعمل صادره و با معرفی شورای ارزشیابی از فعالیت انجمنهای اولیاء و مربیان واحدهای آموزشی شهرستانها و مناطق، با صدور لوح تقدیر رتبه تلاشگر و با امضای مدیر کل محترم استان مورد قدردانی قرار میگیرند.
ج)انجمنهای موفق:اینگونه انجمنها با نظارت کارشناسی محترم انجمن اولیاء و مربیان ادارات کل استانها، با صدور تقدیرنامه رتبه موفق، بر طبق ضوابط، با امضای رئیس محترم اداره آموزش وپرورش مورد تقدیر قرار میگیرند.
همچنین به منظور قدردانی از عزیزانی که فعالیت انجمنهای مدارس را مورد بررسی و ارزشیابی مستمر قرار میدهند، اعضای شورای ارزشیابی شهرستانها و مناطق نیز براساس دستورالعمل صادره توسط سازمان مرکزی همانند انجمنهای اولیاء و مربیان مدارس با صدور لوح تقدیر انفرادی در سه رتبه ممتاز، تلاشگر و موفق، با امضاء قائم مقام محترم وزیر مورد تشویق قرار میگیرند.
در یک بررسی تحلیلی از انجمنهای منتخب مدارس در سال تحصیلی57/74، از مجموع کل 2125، 1 آموزشگاه، تعداد 67747 آموزشگاه موفق به انتخاب اعضای انجمن و تشکیل این نهاد مقدس مردمی شدهاند، که از این تعداد 11560 انجمن اولیاء و مربیان به عنوان انجمنهای منتخب مورد قدردانی و تشکر قرار گرفتهاند.از این مجموعه، 36/56 درصد مربوط به مدارس دخترانه و 64/43 درصد مربوط به مدارس پسرانه است.این در حالی است که نسبت مدارس دخترانه در مقطع ابتدایی 31/53 درصد، در مقطع راهنمایی 83/59 درصد و در مقطع متوسطه 35/61 درصد میباشد.در نتیجه میتوان اظهار نمود که انجمنهای مدارس دخترانه نسبت به مدارس پسرانه موفقتر عمل کردهاند.
با عنایت به ضوابط تعیین شده، تعداد مطلوب انجمنهای مدارس میبایست بین 16 تا 19 درصد کل آموزشگاههای استان باشد.
براساس ارزشیابی بهعمل آمده، استان کهکیلویه و بویراحمد از مجموع 2137 آموزشگاه، تعداد 66 انجمن(01/3 درصد از کل مدارس تابعه)و استان ایلام از مجموع 1156 آموزشگاه، تعداد 337 انجمن(15/29 درصد از کل مدارس تابعه)را مورد تشویق قرار دادهاند.
در ضمن استانهای چهارمحال و بختیاری، سمنان، کردستان، مرکزی و هرمزگان با توجه به درصدهای اعلام شده، در اجرای دستورالعمل از عملکردی مطلوبتر نسبت به دیگر استانها برخوردار بودهاند.
دایره ارزشیابی، بازرسی و رسیدگی به شکایات سازمان مرکزی انجمن اولیاء و مربیان جمهوری اسلامی ایران
برخی از صاحبنظران(بنا بر نظر رئیس دانا 1 به نقل ازگی)اعتقاد دارند که ارزشیابی عبارت است از فرایند منظم گردآوری و تجزیه و تحلیل دادهها به منظور تعیین تحقق هدفها و درجه یا میزان تحقق آنها.و دسته دیگری نیز معتقدند: ارزشیابی عبارت است از فرایند منظم گردآوری و تجزیه و تحلیل دادهها به منظور تصمیمگیری.تفاوت اساسی میان این دو تعریف در این است که آیا قضاوت و یا تصمیمگیری جزء جدا نشدنی ارزشیابی است یا خیر!
آنچه مسلم است ضرورت ارزشیابی برای تعیین میزان موفقیت برنامهها و اصلاح آن و نیز تدوین برنامه جدید، از نظر هیچکدام از مدیران و مسؤولان پوشیده نیست، لکن اختلاف در نحوه اجراء و میزان دخالت این امر در تصمیمگیریهاست.
به همین منظور اداره ارزشیابی سازمان مرکزی انجمن اولیاء و مربیان جمهوری اسلامی ایران به منظور مشاهده بازخورد برنامههای جاری و میزان تأثیرگذاری آن در رسیدن به اهداف سازمانی، همه ساله از انجمنهای اولیاء و مربیان واحدهای آموزشی و ادارات کل آموزش و پرورش استانها، شهرستانها و مناطق، براساس دستورالعملهای صادره، ارزشیابی بهعمل میآورد، تا از این رهگذر در فعالتر نمودن انجمنها و تقویت نقاط مثبت برنامههای جاری و یا انجام اصلاحات لازم و تدوین برنامههای جدید در جهت رفع نیازهای فرهنگی، تربیتی، آموزشی و اجتماعی و تعمیق اعتقادات دینی والدین محترم و دانشآموزان گرامی در حد توان و رسالتی که بر عهده دارد، اقدامات بایسته را انجام دهد.
بهطور قطع یکی از ابزارهایی که میتواند فرایند ارزشیابی را جاذبه و معنا بخشد، اصل تشویق مجریان فعال طرح است و در این مسیر همه ساله سازمان مرکزی انجمن اولیاء و مربیان، انجمنهای فعال واحدهای آموزشی را در سه رتبه ممتاز، تلاشگر و موفق، با صدور لوح سپاس براساس فرم تأیید شده توسط ادارات کل استانها، شهرستانها و مناطق به شرحذیل مورد قدردانی و تشکر قرار میدهد:
الف)انجمنهای ممتاز:اینگونه انجمنها بر اساس دستورالعمل صادره و با معرفی شورای ارزشیابی از فعالیت انجمنهای اولیاء و مربیان واحدهای آموزشی شهرستانها و مناطق و تأییدیه شورای ارزشیابی ادارات کل استانها، با صدور لوح سپاس رتبه ممتاز و با امضای قائم مقام محترم وزیر در انجمن اولیاء و مربیان جمهوری اسلامی ایران مورد قدردانی قرار میگیرند.
ب)انجمنهای تلاشگر:اینگونه انجمنها بر اساس دستورالعمل صادره و با معرفی شورای ارزشیابی از فعالیت انجمنهای اولیاء و مربیان واحدهای آموزشی شهرستانها و مناطق، با صدور لوح تقدیر رتبه تلاشگر و با امضای مدیر کل محترم استان مورد قدردانی قرار میگیرند.
ج)انجمنهای موفق:اینگونه انجمنها با نظارت کارشناسی محترم انجمن اولیاء و مربیان ادارات کل استانها، با صدور تقدیرنامه رتبه موفق، بر طبق ضوابط، با امضای رئیس محترم اداره آموزش وپرورش مورد تقدیر قرار میگیرند.
همچنین به منظور قدردانی از عزیزانی که فعالیت انجمنهای مدارس را مورد بررسی و ارزشیابی مستمر قرار میدهند، اعضای شورای ارزشیابی شهرستانها و مناطق نیز براساس دستورالعمل صادره توسط سازمان مرکزی همانند انجمنهای اولیاء و مربیان مدارس با صدور لوح تقدیر انفرادی در سه رتبه ممتاز، تلاشگر و موفق، با امضاء قائم مقام محترم وزیر مورد تشویق قرار میگیرند.
در یک بررسی تحلیلی از انجمنهای منتخب مدارس در سال تحصیلی57/74، از مجموع کل 2125، 1 آموزشگاه، تعداد 67747 آموزشگاه موفق به انتخاب اعضای انجمن و تشکیل این نهاد مقدس مردمی شدهاند، که از این تعداد 11560 انجمن اولیاء و مربیان به عنوان انجمنهای منتخب مورد قدردانی و تشکر قرار گرفتهاند.از این مجموعه، 36/56 درصد مربوط به مدارس دخترانه و 64/43 درصد مربوط به مدارس پسرانه است.این در حالی است که نسبت مدارس دخترانه در مقطع ابتدایی 31/53 درصد، در مقطع راهنمایی 83/59 درصد و در مقطع متوسطه 35/61 درصد میباشد.در نتیجه میتوان اظهار نمود که انجمنهای مدارس دخترانه نسبت به مدارس پسرانه موفقتر عمل کردهاند.
با عنایت به ضوابط تعیین شده، تعداد مطلوب انجمنهای مدارس میبایست بین 16 تا 19 درصد کل آموزشگاههای استان باشد.
براساس ارزشیابی بهعمل آمده، استان کهکیلویه و بویراحمد از مجموع 2137 آموزشگاه، تعداد 66 انجمن(01/3 درصد از کل مدارس تابعه)و استان ایلام از مجموع 1156 آموزشگاه، تعداد 337 انجمن(15/29 درصد از کل مدارس تابعه)را مورد تشویق قرار دادهاند.
در ضمن استانهای چهارمحال و بختیاری، سمنان، کردستان، مرکزی و هرمزگان با توجه به درصدهای اعلام شده، در اجرای دستورالعمل از عملکردی مطلوبتر نسبت به دیگر استانها برخوردار بودهاند.
دایره ارزشیابی، بازرسی و رسیدگی به شکایات سازمان مرکزی انجمن اولیاء و مربیان جمهوری اسلامی ایران