دانش آموزان و بحثهای گروهی
چکیده
متن
نیاز به علم و آگاهی، جست و جو و کنجکاوی، دستیابی به حقیقت و کشف علت پدیدهها از جمله گرایشهای فکری و انگیزههای وجودی انسان است.امّا همه مسائل را نمیتوان در قالب خطابه و سخنرانی به دانشآموزان آموخت، بخصوص اگر شرایط محیطی و روانی آنان نیز مساعد نباشد.یکی از راههایی که میتواند زمینه شکفتگی و حرکت فعال فکری و عملی را در دانشآموزان ایجاد کند، تشکیل جلسات بحث گروهی و گروههای آموزشی است.
جلسه بحث گروهی اگر با برنامهریزی قبلی توأم باشد ، میتواند فضایی مناسب ایجاد کند، به طوری که دانشآموز در آن احساس آزادی و امنیتخاطر نماید، به راحتی حرف خود را بازگو کند، مکنونات قبلی خویش را اظهار نماید، با صراحت مطالب خود را بیانکند، برای نظریات دیگران ارزش قائل شود، احساس احترام متقابل نماید، قدرت بیان پیدا کند، خود تجربه نماید و از تجربیات دیگران سود جوید، در مسائل تأمل بیشتری کند و ذهن خود را از سادهاندیشی و زودفریبی رهایی بخشد.روش آزادمنشانه معلم و مربی و والدین در محیط خانه و مدرسه، زمانی میتواند به بهترین صورت مؤثر و مفید واقع شود که کلیه افراد آن مجموعه در جریان کارها و برنامه تفکر و تصمیمگیریهای مربوط به مسائل خودشان، از فرصت برابر بهرهمند گردند و خود را در آن سهیم بدانند.
در محیط و جامعه ما، بعضی از خانوادهها به دلیل ضعف فکری و اخلاقی در به انجام رسانیدن وظایف و مسؤولیتهای حساس خود، نمیتوانند مرجع خوبی برای پاسخگویی به سؤالات علمی و اعتقادی فرزندان خویش باشند، لذا کودک و نوجوان با توجه به کنجکاویهای فطری و نیازهای روانی خود سعی میکنند که از طرق مختلف صحیح و ناصحیح با مسائل پیرامون خویش آشنا شوند، و چه بسا افراد ناباب و گروههای ناصالح را در گوشه و کنار مرجع پاسخگویی به سؤالات و پرسشهای خود قرار دهند.بدین ترتیب ممکن است زمینههای انحراف و سوء رفتار در آنان پدید آید و از این طریق ساختار اندیشه و شخصیت ایشان شکل بگیرد، که در این صورت خانواده و مسؤولان مدرسه به سختی خواهند توانست طرز فکر و بینش ایجاد شده در دانشآموز را تغییر دهند و یا آن را اصلاح و بازسازی کنند.از اینرو جلسات بحث گروهی مرجع خوبی برای برطرف کردن مشکلات و پاسخگویی به سؤالات مختلف دانشآموزان خواهد بود.
جلسه بحث گروهی، یک جلسه برنامهریزی شده، منظم و متشکل از معلم و مربی و دانشآموزان است.موضوعات قابل طرح در این جلسات عبارت است از:مسائل اخلاقی و ارزشی که از سوی مدرسه مطرح میگردد و مسائل و مشکلات مبتلا به و مورد نیاز دانشآموزان، که به توسط خود آنان طرح میشود.
در این جلسات باورها، خواستها، ارزشها، انتقادها و شکایتها، طرحها، سؤالات و پیشنهادهای افراد در زمینههای درسی، تربیتی، اخلاقی و ورزشی مطرح میشود و برای هر موضوع در طول این جلسات هفتگی فرصتی پیشبینی میگردد، تا هر کدام از دانشآموزان بتواند در باره آن موضوع مطالب و پیشنهادهای مورد علاقه خود را مطرح کند و خواستها و آرزوهای قلبی خویش را در فضای دوستانه و صمیمی بیان نموده، احساسات خود را تخلیه نماید.
غالبا معضلات روانی دانشآموزان موجب رفتارهای نامتعادل و نابهنجار در سطح مدرسه و خانه میشود، که با تشکیل چنین جلساتی از میزان آنها کاسته شده، پس از استمرار جلسات، معمولا مشکلات حل میگردد و در عین حال زمینهای برای بررسی همه جانبه مسائل و هماحساسی گروه در بیان و درک ضرورت مقررات و قواعد نظم و انضباط مدرسه فراهم میشود.به عبارتی دیگر ارزیابی کارها و رفتارها به توسط جمع همسال سبب میشود که یادگیری و پذیرش و درونیسازی مفاهیم و ارزشها سادهتر صورت گیرد. بدین ترتیب روند اجتماعی شدن دانشآموزان تا آنجا ادامه مییابد که با هدایت و راهنماییمعلمان و مربیان ذیصلاح، کمکم اداره این جلسات در حضور مربیان، به توسط خود دانشآموزان انجام میپذیرد.در این جلسات است که روش آزادمنشانه، همراه با احترام متقابل، ایجاد دلگرمی و ارج نهادن به نظریات دانشآموزان در فضایی آرام و آزاد و با جوّی دوستانه به مورد اجرا گذارده میشود و به ثمر مینشیند.همچنین با بیان نظریات، انجام گفت و گوها و انعطافپذیری مربیان در مقابل آراء و افکار و احساسات دیگران، انعطاف فکری و روحی در عمل آموزش داده میشود.
در این جلسات معلم یا مربی تنها راهنما و هدایتگر بحثهاست.ابتدا موضوع جلسات اعم از مسائل اخلاقی، درسی، ورزشی و چگونگی استفاده از اوقات فراغت مطرح میشود و سپس تجارب سودمند دانشآموزان پرتلاش و فعال و مؤدب در زمینههای مذکور، در اختیار گروه قرار میگیرد.
جلسات باید به طور منظم و با برنامهریزی قبلی توسط معلم و مربی، با هدف طرح موضوعات مورد نظر دانشآموزان(که قبلا باید درباره آن مطالعه و فکر کرده باشند)، تشکیل شود تا در برقراری نظم و انضباط و اجرای قوانین و مقررات، تصمیمگیریها، تشخیص راهحلها و بررسی اتفاقات و تجربیات مفید دانشآموزان، مورد استفاده و بهرهبرداری قرار گیرد.
همچنین طرح موضوعاتی درباره مشکلات عمومی دانشآموزان که در برخورد با همسالان خود در کلاس، در زنگ تفریح و یا در کارهای گروهی و دستهجمعی پدید میآید، میتواند به عقدهگشایی، تخلیه احساسات و تفاهم جمعی منجر گردد و از جهت فکری و بینشی، هماهنگی گروهی و اجتماعی را ارتقاء بخشد. بعضی از افراد، از هوشیار شدن دانشآموزان هراس دارند و این گونه جلسات را مفید نمیدانند؛در صورتی که اگر این جلسات با برنامهریزی قبلی و ارائه بینش صحیح توسط معلم و مربی آگاه و دلسوز، در فضایی دوستانه و صمیمانه تشکیل گردد و بطور صحیح هدایت و رهبری شود، در رشد روحیه اجتماعی و شخصیت دانشآموزان سهم بسزایی دارد و در ارتقای سطح بینش و تحوّل فکری و رفتاری دانشآموزان بسیار مؤثر است.
اهداف جلسات بحث گروهی
1-پیشگیری از بروز تعارضات و کینهتوزیها در میان دانشآموزان و ایجاد زمینه برای شنیدن حرفهای ناگفته و نظریات آنان.
2-بروز خلاقیّتها در ارائه بعضی از طرحهای گروهی و ابتکارهای فردی دانشآموزان.
3-آگاهی از کم و کیف برنامهها و مقررات انضباطی مدرسه.
4-بهرهگیری دانشآموزان از تجربیات مفید همسالان، از جمله نحوه تقسیم اوقات فراغت و برنامهریزی درسی در منزل.
5-ایجاد حس رقابت مثبت در کارها و فعالیتهای درسی و پرورشی.
6-تقسیم عادلانه کارها وفعالیتها در میان دانشآموزان، از طریق تبادل نظر با آنان.
7-بیان نظریات و تخلیه احساسات دانشآموزان نسبت به مسائل و مشکلات، جهتدهی مثبت به احساسات ایشان و دادن دلگرمی به آنان.
8-شنیدن حرفها، انتقادها و مسائل دانشآموزان، چرا که در غیر این صورت تعارضات و مشکلات در سطح مدرسه و کلاس درس بروز خواهد کرد.
9-ایجاد روحیه اجتماعی و برانگیختن حس تعاون و همکاری، همفکری و احترام متقابل نسبت به یکدیگر.
10-تمرین سخن گفتن در جمع و واهمه نداشتن دانشآموز از طرح نظر خود در جمع دانشآموزان و مربیان.
11-تعمیق بینش و پایهریزی تفکر دانشآموز در جهت مقابله با آسیبهای روانی و عقیدتی که ممکن است در دورههای بالاتر گریبانگیر وی شود و نیز جلوگیری از سطحینگری و عدم ارزیابی یافتههای فکری دیگران.
12-آموزش و تمرین عملی تکریم شخصیت دانشآموز و ایجاد حس احترام متقابل و عزّتنفس.
13-مشارکت دادن و فعّال کردن همه اعضای کلاسها و گروههای مدرسه وایجاد انگیزه برای کار و فعالیتهای درسی و پرورشی
14-بالا بردن سطح آگاهی فکری وفرهنگی دانشآموزان به کمک استفاده از تجربیات عینی دوستان و همسالان و همکلاسیها، به صورت مباحثه و مناظره.
15-ایجاد روحیه همکاری و تعاون و تحمل نظریات مخالف و پذیرفتن محاسن و خوبیهای کار دیگران و کسب سعه صدر.
16-نقد و بررسی و ارزیابی صحیح افکار و نظریات و رفتار و خصلتهای یکدیگر در جمع دوستانه و صمیمی برای اصلاح آنها.
17-ایجاد روحیه همفکری و مشورت در کارها وتجربه اینکه چگونه یک فکر خام در اثر مشورت با دیگران پخته میشود.
18-آشنایی دانشآموزان با توطئههای سیاسی و تهاجم فرهنگی به منظور پیشگیری از اثرگذاری آنها و مقابله با آسیبهای روانی ناشی از انحرافات اخلاقی و عقیدتی.
19-تعمیق و تقویت ارزشهای مذهبی ودرونیسازی مفاهیم این ارزشها.
20-ایجاد و افزایش روحیه مسؤولیتپذیری.
21-شناخت مشکلات فکری و روانی دانشآموزان و رفع آنها تأمین خواستها و نیازهای طبیعی و به حق آنان در حد امکان و اقتضای محیط آموزشگاه و ازطریق آگاهی بخشیدن به والدین دانشآموزان.
اصولا هدایت و رهبری مؤثر معلم و مربی، جلسات را به سوی راهحلهای مناسب و مصلحتآمیز سوق میدهد و با ایجاد فضای باز و احترام متقابل موجب احساس خود ارزشمندی و عزتنفس در دانشآموزان خواهد شد.در این صورت اعضایگروه کمکم احساس میکنند که عواطف و عقایدشان در جمع مورد توجه واقع میشود و بدین ترتیب با سود جستن از نظریات خود و دیگران بطور غیرمستقیم نظام فکریشان تعدیل میگردد.
نکاتی که باید توسط معلم و مربی رعایت شود.
1-با دقت به سخنان دانشآموزان خود گوش دهیم.
2-بحث را در چهارچوب موضوع تعیین شده رهبری کنیم و از حاشیه رفتن و پراکنده شدن سخنان جلوگیری نماییم.
3-از دانشآموزان بخواهیم درباره برخی از موضوعات قبلا فکر کنند و با ابتکارات خود، راهحلهای مناسب را پیشنهاد نمایند.
4-از نتیجهگیری عجولانه و قضاوت ارزشی پرهیز کنیم.بگذاریم همه در امر فکر کردن مشارکت کنند و به راهحلها بیندیشند، آنگاه دیدگاههای خود را بازگو کنند و هر کس راهحل مناسب خویش را ارائه دهد.
5-زمینه را طوری فراهم آوریم که افراد در باره پاسخهای دیگران عکسالعمل شدید نشان ندهند و بتوانند نظریات یکدیگر را تحمل کنند. لازمه این کار ایجاد فضایی صمیمانه و در نظر گرفتن فرصت کافی برای بحث و گفت و گوست.
6-باید فرصتی فراهم کرد که همه حرفهای خود را بازگو کنند و به خوبی تخلیه شوند. جذابیّت کار زمانی اتفاق میافتد که همگان به فعالیت و تکاپو بیفتند و در بحثها بطور فعال شرکت کرده، راهحل ارائه نمایند.هدف از تشکیل این جلسات برقراری ارتباط و تفاهم و تحکیم شخصیت است، بنابراین جلسات را باید بر اساس توافقها پیگیری کرد.
7-اگر دانشآموزان نظریهای ارائه داد و دانشآموزان دیگر فورا آن را مردود شمردند، وی احتمالا از ارائه نظریاتش خودداری خواهد کرد.در اینجا مربی باید بلافاصله از ادامه برخورد شدید اعضای گروه جلوگیری کند.
8-کلیه پیشنهادها باید از دانشآموزان دریافت گردد و در پایان بطور منطقی از خود آنان خواسته شود که راهحلهای مناسب را انتخاب کنند.
9-در بنبستها به قرعهکشی توسل جویید و به جای آنکه برای هر دانشآموز مستقیما تکلیف معین کنید، بگذارید مسؤولیت گروه مشخص شود؛چرا که آنان در بین خود تفویض مسؤولیت خواهند کرد.
10-مربی باید برای بررسی نظریات عموم دانشآموزان فرصت ایجاد کند، زیرا رأیگیری سریع در کارها، جوّ مقاومت و برخورد را در مقابل معلم و مربی به وجود میآورد.بازندهها ممکن است در مقابل اجرای تصمیمات عجولانه واکنش منفی نشان دهند.بنابراین بهتر است هر موضوع را کاملا مورد بحث قرار دهند، تا اکثریت به تفاهم و توافق دست پیدا کنند.
11-اگر تفاهم و توافق حاصل نشد، جلسه را بار دیگر تشکیل دهید تا بحث همهگیر شود و زمینه موافقت اکثریت فراهم گردد.
12-اگر پس از بحث و تبادل نظر، جلسه بحث گروهی به نتیجه نرسید، مربی و معلم با یک تدبیر آگاهانه و حساب شده میتواند تصمیماتی اتخاذ کند و آن را به مرحله اجرا بگذارد.باید توجه داشت که اگر تصمیمات ناسنجیده گرفته شود، دانشآموزان را به تنفر از جلسه و به مخالفت وا میدارد.
13-طول مدت جلسات را زمانبندی کنید، موضوعات مورد بحث را فهرست نمایید و تصمیمات متخذه را خلاصه و جمعبندی نموده، در پایان هر جلسه به دانشآموزان ارائه دهید و وظایف و تعهدات افراد را اعلام کنید.
14-در ابتدای جلسات، تصمیمات جلسات قبل را به طور خلاصه بازگو کنید و در صورتی که نیاز باشد درباره آن نیز بحث نمایید.مربیانی که به علت کمبود وقت میخواهند با عجله و تحکم کارها و تصمیمات بسیار خوب را اجرا کنند، موجب میشوند که دانشآموزان به صورت انفعالی برخورد کرده، مقاومت نشان دهند و روند پیشرفت کار و تصمیمگیری را به تعویق بیندازند. 1
15-با خوب گوش دادن، صمیمیت ایجاد کنید و مشکل را بیابید.با مشکلیابی، انعطاف پذیری و طرح و حل مشکل، نمونه و الگویی به دانشآموزان ارائه دهید تا بتواند آنان را به راههای مؤثرتری برای برقراری ارتباط و رفع سوء تفاهمات هدایت کند.
روش اجرایی جلسات بحث گروهی
1-از همه نظرخواهی شود.
لطفا ورق بزنید
2-به همه فرصت برابر داده شود که حرفهای خود را بازگو کنند و کلیه اعضای جلسه با حق مساوی در جلسه شرکت نمایند.
3-قبلا از دانشآموزان خواسته شود که درباره موضوعات دستور جلسه فکر کنند و نظریات و طرحهای خود را در دفترچهای یادداشت نمایند.همچنین موضوع بحث هر جلسه کاملا مشخص و واضح باشد.
7-از منازعه لفظی جلوگیری نمایید و افراد را با بازگو کردن نظریاتشان دلگرم کنید.باید توجه داشت که جلسه منحصرا برای طرح گلهها و شکایات نیست، بلکه برای رفع آنهاست.
8-کوتاهی در اجرای توافقات جلسه، توسط معلم و مربی، موجب دلسردی و بینتیجه بودن جلسات خواهد شد.بنابراین اولین فرد؛معلم و مربی است که باید به تصمیمات متخذه جلسه4-در مورد بعضی از موضوعات لازم است که به صورت گروهی تبادل نظر شود.در این صورت نتیجه را با نمایندگان گروهها در میان بگذارید تا بقیه دانشآموزان درباره آن اظهار نظر کنند.
5-زمینه را طوری فراهم کنید که همه در تصمیمگیری مشارکت جویند و خود راهحل مشکلاتشان را پیدا نمایند، تا در اجرای تصمیمات موفق شوید.
6-طرحها و تصمیمات متخذه را ثبت و یادداشت نمایید و گاهی برای یادآوری، آنها را در میان اعضا توزیع کنید.
پایبند باشد.
9-در هر جلسه رئیس، منشی و ناظم جلسه مشخص شود و هر چند یکبار تغییر کند.
10-وقتی پیشرفت گفت و گو در جلسات متوقف میگردد، انگشت روی نکات واقعی و موضوعات مورد پذیرش همه دانشآموزان بگذارید و از آنجا گفت و گو را ادامه دهید.
پی نوشت:
(1)زیرا احساس میکنند که شخصیتشان نادیده گرفته شده و خود را در تصمیمات سهیم نمیدانند.-
جلسه بحث گروهی اگر با برنامهریزی قبلی توأم باشد ، میتواند فضایی مناسب ایجاد کند، به طوری که دانشآموز در آن احساس آزادی و امنیتخاطر نماید، به راحتی حرف خود را بازگو کند، مکنونات قبلی خویش را اظهار نماید، با صراحت مطالب خود را بیانکند، برای نظریات دیگران ارزش قائل شود، احساس احترام متقابل نماید، قدرت بیان پیدا کند، خود تجربه نماید و از تجربیات دیگران سود جوید، در مسائل تأمل بیشتری کند و ذهن خود را از سادهاندیشی و زودفریبی رهایی بخشد.روش آزادمنشانه معلم و مربی و والدین در محیط خانه و مدرسه، زمانی میتواند به بهترین صورت مؤثر و مفید واقع شود که کلیه افراد آن مجموعه در جریان کارها و برنامه تفکر و تصمیمگیریهای مربوط به مسائل خودشان، از فرصت برابر بهرهمند گردند و خود را در آن سهیم بدانند.
در محیط و جامعه ما، بعضی از خانوادهها به دلیل ضعف فکری و اخلاقی در به انجام رسانیدن وظایف و مسؤولیتهای حساس خود، نمیتوانند مرجع خوبی برای پاسخگویی به سؤالات علمی و اعتقادی فرزندان خویش باشند، لذا کودک و نوجوان با توجه به کنجکاویهای فطری و نیازهای روانی خود سعی میکنند که از طرق مختلف صحیح و ناصحیح با مسائل پیرامون خویش آشنا شوند، و چه بسا افراد ناباب و گروههای ناصالح را در گوشه و کنار مرجع پاسخگویی به سؤالات و پرسشهای خود قرار دهند.بدین ترتیب ممکن است زمینههای انحراف و سوء رفتار در آنان پدید آید و از این طریق ساختار اندیشه و شخصیت ایشان شکل بگیرد، که در این صورت خانواده و مسؤولان مدرسه به سختی خواهند توانست طرز فکر و بینش ایجاد شده در دانشآموز را تغییر دهند و یا آن را اصلاح و بازسازی کنند.از اینرو جلسات بحث گروهی مرجع خوبی برای برطرف کردن مشکلات و پاسخگویی به سؤالات مختلف دانشآموزان خواهد بود.
جلسه بحث گروهی، یک جلسه برنامهریزی شده، منظم و متشکل از معلم و مربی و دانشآموزان است.موضوعات قابل طرح در این جلسات عبارت است از:مسائل اخلاقی و ارزشی که از سوی مدرسه مطرح میگردد و مسائل و مشکلات مبتلا به و مورد نیاز دانشآموزان، که به توسط خود آنان طرح میشود.
در این جلسات باورها، خواستها، ارزشها، انتقادها و شکایتها، طرحها، سؤالات و پیشنهادهای افراد در زمینههای درسی، تربیتی، اخلاقی و ورزشی مطرح میشود و برای هر موضوع در طول این جلسات هفتگی فرصتی پیشبینی میگردد، تا هر کدام از دانشآموزان بتواند در باره آن موضوع مطالب و پیشنهادهای مورد علاقه خود را مطرح کند و خواستها و آرزوهای قلبی خویش را در فضای دوستانه و صمیمی بیان نموده، احساسات خود را تخلیه نماید.
غالبا معضلات روانی دانشآموزان موجب رفتارهای نامتعادل و نابهنجار در سطح مدرسه و خانه میشود، که با تشکیل چنین جلساتی از میزان آنها کاسته شده، پس از استمرار جلسات، معمولا مشکلات حل میگردد و در عین حال زمینهای برای بررسی همه جانبه مسائل و هماحساسی گروه در بیان و درک ضرورت مقررات و قواعد نظم و انضباط مدرسه فراهم میشود.به عبارتی دیگر ارزیابی کارها و رفتارها به توسط جمع همسال سبب میشود که یادگیری و پذیرش و درونیسازی مفاهیم و ارزشها سادهتر صورت گیرد. بدین ترتیب روند اجتماعی شدن دانشآموزان تا آنجا ادامه مییابد که با هدایت و راهنماییمعلمان و مربیان ذیصلاح، کمکم اداره این جلسات در حضور مربیان، به توسط خود دانشآموزان انجام میپذیرد.در این جلسات است که روش آزادمنشانه، همراه با احترام متقابل، ایجاد دلگرمی و ارج نهادن به نظریات دانشآموزان در فضایی آرام و آزاد و با جوّی دوستانه به مورد اجرا گذارده میشود و به ثمر مینشیند.همچنین با بیان نظریات، انجام گفت و گوها و انعطافپذیری مربیان در مقابل آراء و افکار و احساسات دیگران، انعطاف فکری و روحی در عمل آموزش داده میشود.
در این جلسات معلم یا مربی تنها راهنما و هدایتگر بحثهاست.ابتدا موضوع جلسات اعم از مسائل اخلاقی، درسی، ورزشی و چگونگی استفاده از اوقات فراغت مطرح میشود و سپس تجارب سودمند دانشآموزان پرتلاش و فعال و مؤدب در زمینههای مذکور، در اختیار گروه قرار میگیرد.
جلسات باید به طور منظم و با برنامهریزی قبلی توسط معلم و مربی، با هدف طرح موضوعات مورد نظر دانشآموزان(که قبلا باید درباره آن مطالعه و فکر کرده باشند)، تشکیل شود تا در برقراری نظم و انضباط و اجرای قوانین و مقررات، تصمیمگیریها، تشخیص راهحلها و بررسی اتفاقات و تجربیات مفید دانشآموزان، مورد استفاده و بهرهبرداری قرار گیرد.
همچنین طرح موضوعاتی درباره مشکلات عمومی دانشآموزان که در برخورد با همسالان خود در کلاس، در زنگ تفریح و یا در کارهای گروهی و دستهجمعی پدید میآید، میتواند به عقدهگشایی، تخلیه احساسات و تفاهم جمعی منجر گردد و از جهت فکری و بینشی، هماهنگی گروهی و اجتماعی را ارتقاء بخشد. بعضی از افراد، از هوشیار شدن دانشآموزان هراس دارند و این گونه جلسات را مفید نمیدانند؛در صورتی که اگر این جلسات با برنامهریزی قبلی و ارائه بینش صحیح توسط معلم و مربی آگاه و دلسوز، در فضایی دوستانه و صمیمانه تشکیل گردد و بطور صحیح هدایت و رهبری شود، در رشد روحیه اجتماعی و شخصیت دانشآموزان سهم بسزایی دارد و در ارتقای سطح بینش و تحوّل فکری و رفتاری دانشآموزان بسیار مؤثر است.
اهداف جلسات بحث گروهی
1-پیشگیری از بروز تعارضات و کینهتوزیها در میان دانشآموزان و ایجاد زمینه برای شنیدن حرفهای ناگفته و نظریات آنان.
2-بروز خلاقیّتها در ارائه بعضی از طرحهای گروهی و ابتکارهای فردی دانشآموزان.
3-آگاهی از کم و کیف برنامهها و مقررات انضباطی مدرسه.
4-بهرهگیری دانشآموزان از تجربیات مفید همسالان، از جمله نحوه تقسیم اوقات فراغت و برنامهریزی درسی در منزل.
5-ایجاد حس رقابت مثبت در کارها و فعالیتهای درسی و پرورشی.
6-تقسیم عادلانه کارها وفعالیتها در میان دانشآموزان، از طریق تبادل نظر با آنان.
7-بیان نظریات و تخلیه احساسات دانشآموزان نسبت به مسائل و مشکلات، جهتدهی مثبت به احساسات ایشان و دادن دلگرمی به آنان.
8-شنیدن حرفها، انتقادها و مسائل دانشآموزان، چرا که در غیر این صورت تعارضات و مشکلات در سطح مدرسه و کلاس درس بروز خواهد کرد.
9-ایجاد روحیه اجتماعی و برانگیختن حس تعاون و همکاری، همفکری و احترام متقابل نسبت به یکدیگر.
10-تمرین سخن گفتن در جمع و واهمه نداشتن دانشآموز از طرح نظر خود در جمع دانشآموزان و مربیان.
11-تعمیق بینش و پایهریزی تفکر دانشآموز در جهت مقابله با آسیبهای روانی و عقیدتی که ممکن است در دورههای بالاتر گریبانگیر وی شود و نیز جلوگیری از سطحینگری و عدم ارزیابی یافتههای فکری دیگران.
12-آموزش و تمرین عملی تکریم شخصیت دانشآموز و ایجاد حس احترام متقابل و عزّتنفس.
13-مشارکت دادن و فعّال کردن همه اعضای کلاسها و گروههای مدرسه وایجاد انگیزه برای کار و فعالیتهای درسی و پرورشی
14-بالا بردن سطح آگاهی فکری وفرهنگی دانشآموزان به کمک استفاده از تجربیات عینی دوستان و همسالان و همکلاسیها، به صورت مباحثه و مناظره.
15-ایجاد روحیه همکاری و تعاون و تحمل نظریات مخالف و پذیرفتن محاسن و خوبیهای کار دیگران و کسب سعه صدر.
16-نقد و بررسی و ارزیابی صحیح افکار و نظریات و رفتار و خصلتهای یکدیگر در جمع دوستانه و صمیمی برای اصلاح آنها.
17-ایجاد روحیه همفکری و مشورت در کارها وتجربه اینکه چگونه یک فکر خام در اثر مشورت با دیگران پخته میشود.
18-آشنایی دانشآموزان با توطئههای سیاسی و تهاجم فرهنگی به منظور پیشگیری از اثرگذاری آنها و مقابله با آسیبهای روانی ناشی از انحرافات اخلاقی و عقیدتی.
19-تعمیق و تقویت ارزشهای مذهبی ودرونیسازی مفاهیم این ارزشها.
20-ایجاد و افزایش روحیه مسؤولیتپذیری.
21-شناخت مشکلات فکری و روانی دانشآموزان و رفع آنها تأمین خواستها و نیازهای طبیعی و به حق آنان در حد امکان و اقتضای محیط آموزشگاه و ازطریق آگاهی بخشیدن به والدین دانشآموزان.
اصولا هدایت و رهبری مؤثر معلم و مربی، جلسات را به سوی راهحلهای مناسب و مصلحتآمیز سوق میدهد و با ایجاد فضای باز و احترام متقابل موجب احساس خود ارزشمندی و عزتنفس در دانشآموزان خواهد شد.در این صورت اعضایگروه کمکم احساس میکنند که عواطف و عقایدشان در جمع مورد توجه واقع میشود و بدین ترتیب با سود جستن از نظریات خود و دیگران بطور غیرمستقیم نظام فکریشان تعدیل میگردد.
نکاتی که باید توسط معلم و مربی رعایت شود.
1-با دقت به سخنان دانشآموزان خود گوش دهیم.
2-بحث را در چهارچوب موضوع تعیین شده رهبری کنیم و از حاشیه رفتن و پراکنده شدن سخنان جلوگیری نماییم.
3-از دانشآموزان بخواهیم درباره برخی از موضوعات قبلا فکر کنند و با ابتکارات خود، راهحلهای مناسب را پیشنهاد نمایند.
4-از نتیجهگیری عجولانه و قضاوت ارزشی پرهیز کنیم.بگذاریم همه در امر فکر کردن مشارکت کنند و به راهحلها بیندیشند، آنگاه دیدگاههای خود را بازگو کنند و هر کس راهحل مناسب خویش را ارائه دهد.
5-زمینه را طوری فراهم آوریم که افراد در باره پاسخهای دیگران عکسالعمل شدید نشان ندهند و بتوانند نظریات یکدیگر را تحمل کنند. لازمه این کار ایجاد فضایی صمیمانه و در نظر گرفتن فرصت کافی برای بحث و گفت و گوست.
6-باید فرصتی فراهم کرد که همه حرفهای خود را بازگو کنند و به خوبی تخلیه شوند. جذابیّت کار زمانی اتفاق میافتد که همگان به فعالیت و تکاپو بیفتند و در بحثها بطور فعال شرکت کرده، راهحل ارائه نمایند.هدف از تشکیل این جلسات برقراری ارتباط و تفاهم و تحکیم شخصیت است، بنابراین جلسات را باید بر اساس توافقها پیگیری کرد.
7-اگر دانشآموزان نظریهای ارائه داد و دانشآموزان دیگر فورا آن را مردود شمردند، وی احتمالا از ارائه نظریاتش خودداری خواهد کرد.در اینجا مربی باید بلافاصله از ادامه برخورد شدید اعضای گروه جلوگیری کند.
8-کلیه پیشنهادها باید از دانشآموزان دریافت گردد و در پایان بطور منطقی از خود آنان خواسته شود که راهحلهای مناسب را انتخاب کنند.
9-در بنبستها به قرعهکشی توسل جویید و به جای آنکه برای هر دانشآموز مستقیما تکلیف معین کنید، بگذارید مسؤولیت گروه مشخص شود؛چرا که آنان در بین خود تفویض مسؤولیت خواهند کرد.
10-مربی باید برای بررسی نظریات عموم دانشآموزان فرصت ایجاد کند، زیرا رأیگیری سریع در کارها، جوّ مقاومت و برخورد را در مقابل معلم و مربی به وجود میآورد.بازندهها ممکن است در مقابل اجرای تصمیمات عجولانه واکنش منفی نشان دهند.بنابراین بهتر است هر موضوع را کاملا مورد بحث قرار دهند، تا اکثریت به تفاهم و توافق دست پیدا کنند.
11-اگر تفاهم و توافق حاصل نشد، جلسه را بار دیگر تشکیل دهید تا بحث همهگیر شود و زمینه موافقت اکثریت فراهم گردد.
12-اگر پس از بحث و تبادل نظر، جلسه بحث گروهی به نتیجه نرسید، مربی و معلم با یک تدبیر آگاهانه و حساب شده میتواند تصمیماتی اتخاذ کند و آن را به مرحله اجرا بگذارد.باید توجه داشت که اگر تصمیمات ناسنجیده گرفته شود، دانشآموزان را به تنفر از جلسه و به مخالفت وا میدارد.
13-طول مدت جلسات را زمانبندی کنید، موضوعات مورد بحث را فهرست نمایید و تصمیمات متخذه را خلاصه و جمعبندی نموده، در پایان هر جلسه به دانشآموزان ارائه دهید و وظایف و تعهدات افراد را اعلام کنید.
14-در ابتدای جلسات، تصمیمات جلسات قبل را به طور خلاصه بازگو کنید و در صورتی که نیاز باشد درباره آن نیز بحث نمایید.مربیانی که به علت کمبود وقت میخواهند با عجله و تحکم کارها و تصمیمات بسیار خوب را اجرا کنند، موجب میشوند که دانشآموزان به صورت انفعالی برخورد کرده، مقاومت نشان دهند و روند پیشرفت کار و تصمیمگیری را به تعویق بیندازند. 1
15-با خوب گوش دادن، صمیمیت ایجاد کنید و مشکل را بیابید.با مشکلیابی، انعطاف پذیری و طرح و حل مشکل، نمونه و الگویی به دانشآموزان ارائه دهید تا بتواند آنان را به راههای مؤثرتری برای برقراری ارتباط و رفع سوء تفاهمات هدایت کند.
روش اجرایی جلسات بحث گروهی
1-از همه نظرخواهی شود.
لطفا ورق بزنید
2-به همه فرصت برابر داده شود که حرفهای خود را بازگو کنند و کلیه اعضای جلسه با حق مساوی در جلسه شرکت نمایند.
3-قبلا از دانشآموزان خواسته شود که درباره موضوعات دستور جلسه فکر کنند و نظریات و طرحهای خود را در دفترچهای یادداشت نمایند.همچنین موضوع بحث هر جلسه کاملا مشخص و واضح باشد.
7-از منازعه لفظی جلوگیری نمایید و افراد را با بازگو کردن نظریاتشان دلگرم کنید.باید توجه داشت که جلسه منحصرا برای طرح گلهها و شکایات نیست، بلکه برای رفع آنهاست.
8-کوتاهی در اجرای توافقات جلسه، توسط معلم و مربی، موجب دلسردی و بینتیجه بودن جلسات خواهد شد.بنابراین اولین فرد؛معلم و مربی است که باید به تصمیمات متخذه جلسه4-در مورد بعضی از موضوعات لازم است که به صورت گروهی تبادل نظر شود.در این صورت نتیجه را با نمایندگان گروهها در میان بگذارید تا بقیه دانشآموزان درباره آن اظهار نظر کنند.
5-زمینه را طوری فراهم کنید که همه در تصمیمگیری مشارکت جویند و خود راهحل مشکلاتشان را پیدا نمایند، تا در اجرای تصمیمات موفق شوید.
6-طرحها و تصمیمات متخذه را ثبت و یادداشت نمایید و گاهی برای یادآوری، آنها را در میان اعضا توزیع کنید.
پایبند باشد.
9-در هر جلسه رئیس، منشی و ناظم جلسه مشخص شود و هر چند یکبار تغییر کند.
10-وقتی پیشرفت گفت و گو در جلسات متوقف میگردد، انگشت روی نکات واقعی و موضوعات مورد پذیرش همه دانشآموزان بگذارید و از آنجا گفت و گو را ادامه دهید.
پی نوشت:
(1)زیرا احساس میکنند که شخصیتشان نادیده گرفته شده و خود را در تصمیمات سهیم نمیدانند.-