آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۷۱

چکیده

هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر عوامل اجتماعی بر شیفتگی تحصیلی دانشجویان مهندسی با میانجیگری احساس تعلق به محیط آکادمیک بود. روش پژوهش: این پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی بوده و با استفاده از مدل سازی معادلات ساختاری انجام گرفت. جامعه آماری شامل دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه صنعتی اصفهان در سال تحصیلی ۱۴۰۲–۱۴۰۳ بود و نمونه آماری به روش خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شد. ابزارهای اندازه گیری شامل پرسشنامه ادراک حمایت خانواده (پروسدیاتو و هلر، ۱۹۸۳)، حمایت دانشگاهی از دانشجویان (مازر و تامسون، ۲۰۰۹)، پرسشنامه حمایت اجتماعی (واکس و همکاران، ۱۹۸۶)، پرسشنامه احساس تعلق آکادمیک (اندرسون و همکاران، ۲۰۰۲) و پرسشنامه شیفتگی تحصیلی (مارتین و جکسون، ۲۰۰۸) بود. داده ها با نرم افزارهای SPSS و AMOS تحلیل شدند. یافته ها: یافته ها نشان دهنده وجود رابطه میان حمایت های اجتماعی، خانوادگی و دانشگاهی با شیفتگی تحصیلی و همچنین وجود رابطه غیر مستقیم این متغیرها با میانجی گری احساس تعلق آکادمیک است. علاوه بر این، میان حمایت های اجتماعی، دانشگاهی و خانوادگی با احساس تعلق آکادمیک و میان احساس تعلق اکادمیک با شیفتگی تحصیلی رابطه وجود دارد. نتیجه گیری: یافته ها نشان می دهند که خانواده، اجتماع و دانشگاه باید توجه داشته باشند که حمایت از دانشجویان زمانی به افزایش شیفتگی تحصیلی آنها منجر می شود که پیش از هر چیز اقداماتی برای تقویت احساس تعلق دانشجویان به محیط آکادمیک انجام دهند.

The effect of social factors on engineering students' academic engagement mediated by a sense of belonging to the academic environment

Objective: The aim of the present study was to investigate the effect of social factors on engineering students' academic engagement mediated by a sense of belonging to the academic environment.  Methods: This research was descriptive-correlational and was conducted using structural equation modeling. The statistical population included undergraduate students at Isfahan University of Technology in the academic year 2023-2024, and the statistical sample was selected using a multi-stage cluster method. The measurement tools included the Family Support Perception Questionnaire (Prosdiato & Heller, 1983), Student Academic Support (Maser & Thompson, 2009), Social Support Questionnaire (Wax et al., 1986), Academic Belonging Questionnaire (Anderson et al., 2002), and Academic Engagement Questionnaire (Martin & Jackson, 2008). Data were analyzed with SPSS and AMOS software. Results: The findings indicate a relationship between social, family, and academic support with academic engagement, as well as an indirect relationship between these variables and the mediation of a sense of academic belonging . In addition, there is a relationship between social, academic, and family support with a sense of academic belonging, and between a sense of academic belonging and academic passion. Conclusion: The findings indicate that families, communities, and universities should note that supporting students will lead to increased academic engagement when, first of all, they take steps to strengthen students' sense of belonging to the academic environment.

تبلیغات